• Serendipitet

..metzitzah b'peh?

Kan någon som är mer insatt i metzitzah b'peh, denna ortodoxa judiska omskärelseritual förklara denna för mig? Och hur vanlig är den? Jag har hört en massa men gillar inte hörsägner utan vill ha fakta att luta mig tillbaka på. Så gärna källa men självklart även era egna tankar.

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Svar på tråden ..metzitzah b'peh?
  • BookLady

Jag är judinna men aldrig hört talas om det. Vad är det, när man omskär pojkar? Nyligen var det i "Från Sverige till himlen" så träffade programledaren en rabbin, frågade honom om omskärelsen eftersom hon hade läst att det skulle främja bandet mellan mannen och Gud. Hon undrade vad en bit förhud kunde betyda för Gud och på vilket sätt det främjade relationen. På det kunde rabbinen naturligtvis inte svara något och började svamla om traditioner.

• Serendipitet

Okej. Vad jag har hört så skulle det vara en tradition där rabbin suger av blodet från pojkens snopp. Det har diskuterats ett tag i mitt umgänge och jag har tvivlat starkt på att detta skulle vara sant ev. att det var en konstig avstickare från den judiska traditionen att omskära pojkar. Jag gillar fakta och inte sägner som pratats från mun till mun.
    Okej. Har inte sett från sverige till himlen. Men har inte det mer med tradition att göra än med relgionen? Nåja, ska inte uttala mig då jag inte är insatt och ber om ursäkt för min inkompetens i frågan :) 

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • BookLady

Huvva... jag är inte ortodox utan snarare rätt okunnig också när det gäller judendom fast jag är judinna eftersom jag är helt oreligiös. Men det där har jag aldrig hört talas om och det låter som en riktig skröna i stil med att judar äter småbarn, faktiskt.

När det gäller själva omskärelsen är det säkert en blandning mellan tradition och nåt som har med religionen att göra, vad det nu är. Jag skulle aldrig omskära min son om jag hade någon, tycker det är dumheter och barnmisshandel.

Svar på tråden ..metzitzah b'peh?