• Anonym (Ny lärare)

Fråga om lärarlöner

Jag kommer söka jobb som lärare i Sverige och fattar inte riktigt hur det funkar med löner och så så undrar om någon som vet berätta.

Som jag förstår det kan man bli anställd tillsvidare, då får man lön hela året runt samma varje månad. Och så finns det då ferietjänst eller semestertjänst men lönen skall väl inte variera beroende på det eller?

Men det jag främst undrar är hur det funkar om man får ett vikariat som slutar när terminen slutar, får man då mer betalt än om man har en helårstjänst i och med att man inte får betalt under sommaren så att säga? T ex om man jobbar från januari till juni så har man väl ”jobbat in” en del av sommaren men man får inte betalt då, så ska man då ha mer betalt under januari till juni än om man jobbar hela året?

Tusen tack till den som kan förklara!

• Svar på tråden Fråga om lärarlöner
  • Kodia

Om du får jobb januari till juni kommer du att få lön halva sommarlovet, om det är en ferietjänst. Om det är en semestertjänst vet jag inte riktigt hur det funkar om det är ett vikariat. Jag antar att du får pengar för 2½ v. semester om tjänsten avslutas i juni, men kolla vid ev intervju.

"Tills vidare" betyder att det är en "fast tjänst", till skillnad från tex. ett vikariat. Det har inget att göra med att om det är en ferietjänst eller semestertjänst.

• Anonym (lärare/LR)

Om du är lärare SKA du ha ferietjänst tycker i alla fall Lärarnas Riksförbund och jag tror att Lärarförbundet har samma åsikt. Låt inte någon arbetsgivare lura i dig något annat... Du får lön hela året som fastanställd, skillnaden är att du på en ferietjänst jobbar 45h/vecka under arbetveckorna för att sedan få fler veckor helledigt under lov. Antalet arbetade timmar per år är alltså samma som för alla andra yrkesgrupper.
    Med vikariat stämmer det som Kodia skriver ovan.

• Kodia
    Anonym (lärare/LR) skrev 2012-09-18 22:07:27 följande:
    Om du är lärare SKA du ha ferietjänst tycker i alla fall Lärarnas Riksförbund och jag tror att Lärarförbundet har samma åsikt. Låt inte någon arbetsgivare lura i dig något annat... Du får lön hela året som fastanställd, skillnaden är att du på en ferietjänst jobbar 45h/vecka under arbetveckorna för att sedan få fler veckor helledigt under lov. Antalet arbetade timmar per år är alltså samma som för alla andra yrkesgrupper.
    Med vikariat stämmer det som Kodia skriver ovan.

Men om man börjar på en fast ferietjänst i januari får man väl inte betalt hela första sommarlovet?
  • Teijan

Jag arbetar som lärare och jag har en semestertjänst vilket fungerar helt utmärkt för mig. Jag arbetar med vuxenstuderande och då blir det lite annorlunda pga att vuxna har rätt att studera året om. 
    Om man har en semestertjänst som löper ett år har du rätt till semester, minst 25 dagar. Dessa får man ta ut när man vill på året.  Om man avslutar sin tjänst inom ett år och har tagit ut all semester kan man bli återbetalningsskyldig.
    Lönen på ett år är det ingen skillnad på om du har semestertjänst eller ferietjänst. Man har den månadslön man har. Skillnaden är antal timmar man ska arbeta varje vecka. En semestertjänst som jag har innebär 40 timmar i veckan och har du en ferietjänst ligger du några timmar plus varje vecka för att arbeta in lovdagar. 

• Anonym (Ny lärare)

Då tror jag att jag fattar - det innebär alltså att om man blir anställd från januari till skolan slutar i juni så kommer ens kontrakt officiellt stå t ex till "25 juni", men att man inte jobbar från t ex den 10 till den 25, utan då har man betald semester. Det var mest det jag tänkte på, att om man börjar jobba första terminsdagen i januari och slutar sista terminsdagen i juni så borde man ju ha arbetat in lite semester också och att man då borde få mer betalt än de som även får betalt för hela juni t ex.

Och jag noterar att ni rekommenderar ferietjänst - jag hade också förstått det som att det var det som de flesta tycker att man borde ha när man jobbar i vanlig skola (men jag förstår vad du menar med vuxenutbildningen Teijan).

Tusen tack för att ni tog er tid att förklara!

• Ms H

Nja, jag vet inte om jag rekommenderar ferietjänst... har själv provat på båda typerna och jag tyckte nog att det var bättre med semestertjänst faktiskt. Speciellt när man är ny, många arbetar mer än 35+10,5 sina första år och med ferietjänst blir det ju som gratisjobb de extratimmar man gör. Med semestertjänst har man oftare en tidsbank som man fyller på med övertidstimmar och plockar ut som ledighet vissa lovdagar. Dessutom får man styra sin semester lite själv om man har sem-tjänst, har man ferietjänst är man ju låst till att vara ledig på loven (när alla resor är extra dyra enbart för att det är lov).

• Ms H

Dessutom tror jag inte att man får ett vik där tiden är längre än verksamheten håller på. Vid sommarlovet antar jag att viken avslutas samtidigt som övrig personal går på sommarledigt, och fram tills dess förväntas man jobba. Däremot får man ju ut sin semesterersättning när man slutar ett vik, precis som i alla andra yrken (om man inte har ett avtal där det betalas ut kontinuerligt).

Gällande lönenivån så har jag uppfattningen att vikarier får lägre lön än fastanställda och att semestertjänst ger något högre lön än ferietjänst, men det är inget jag vet säkert.

• Anonym (Lärare)

Så här funkar det:

Om du blir anställd i januari på en s.k ferietjänst och är anställd fram t.o.m terminsslut så brukar man få ferielön i samband med junilönen. Det innebär att man får lön för ca 20 dagar (beroende på vilket datum man slutar) + ferielön som motsvarar ungefär halva sommarlovet. Om man däremot börjar jobba i augusti (runt 15:e när terminen drar igång) och jobbar ett helt läsår, så brukar vikarier oftast vara anställda fram till ca mitten av juni. Då får man junilön + ferielön i en klumpsumma. Den ferielönen motsvarar då hela sommarlovet. Så egentligen är det ingen skillnad på att vara fast anställd och att vara vikarieanställd. Lönen är densamma, fast betalas alltså ut på lite olika sätt. Och så länge man är anställd 3 månader eller längre så har du rätt till månadslön.

• Anonym (Ny lärare)

Tusen tack förtydligande, nu förstår jag! Det innebär att jag inte behöver tänka på att "begära mer" om jag inte får en tillsvidaretjänst, skönt att slippa det

• Anonym (Nya)

Om man börjar i januari och har fram till 19 juni, men får förlängt. Och har ferietjänst. Blir det halv lön då också?? Sommaren?

Svar på tråden Fråga om lärarlöner