• MissT01

Tips på billig och go mat som man lagar själv

Hej alla studerande där ute. 

Nu är det min tur att bli student. Ska bli spännande och tufft. Jag ska bo i studentrum med gemensam kök och vardagsrum. Jag gillar inte alls att laga mat så därför äter jag mkt ute. Just nu jobbar jag så det har jag ju råd med men jag gissar på att det inte håller sig i längden om man är student. Rynkar på näsan

Jag är i behov av goda, lättlagade och billig/prisvärd mat. VIll helst inte bara äta falukorv och makaroner. 

Tänker att vi kan tipsa varandra och inspirera till nya rätter.  

• Svar på tråden Tips på billig och go mat som man lagar själv
  • KMW

Det första jag tänker på är paj. Billigt att laga, går att variera i oändlighet och ger dessutom några matlådor.
    Lasagne är också billigt, gott och ger mycket mat.
    Köttfärs öht går ju att göra mycket av och räcker oftast till flera matlådor.
    Potatis är billigt och går att piffa till lite genom att laga i ugn istället för att bara koka. Gärna tillsammans med andra rotsaker. Mums!
    Köp kycklingdelar/hel kyckling istället för kycklingfilé.
    Soppor!
    Billiga grytbitar kan bli supergoda grytor om man har tid med långkok.
    Leta efter säsongsbetonade varor, då är dom som billigast. På Ica Maxi tex så skyltar dom alltid med vilka grönsaker som är i säsong.
    Skulle kunna fortsätta hur länge som helst.

Lycka till!

• Nyfiken gul

jag tipsar dig om att först köpa en riktigt bra bas-kokbok, där allt sånt här sunt förnuft står med och där du kan lära dig matlagning från grunden. Typ Bonniers kokbok, ICAs egna eller liknande.  Basala kunskaper från grötkokning till hur du gör festmåltider.   Där har du vunnit hälften i din matlagning. 

Andra hälften vinner du genom att lära dig använda rester och hitta på nya maträtter av dom och lära dig tänka smart.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Voluptuous Shalimar

Surkål med rökt fläskkött (koka tillsammans någon timma eller mer) med kokt potatis. Billigt, enkelt, mättande, nyttigt.

Hel kyckling stekt i ugn. Fyll den gärna med en blandning av tex lök, vitlök, fläskfärs, svamp, hackade valnötter, hackad bacon etc så räcker den längre.  

Ugnspannkaka med fläsk

Pölsa om du gillar det

Blodpudding

Ärtsoppa 

Kasslergratäng

Nürnberger (finns på Lidl) med potatis i någon form och grönsaker

Fläskkarré (köp när det är billigt!) med något till 

• MissT01

KMW
    Grytor och sånt är gott. Jag har också tänkt att säsongs grönsaker är billigare.  Du får gärna komma med fler ideér. Tackar jag för.

Nyfiken gul.
    Haha, vilken sammanträffande. Jag köpte faktiskt ICAs stora kokbok. Där man tom lär sig hur man styckar en hel kyckling. Tänkte då att nu jävlar, ska jag bli en riktig husmor. Eller inte. Nu kommer den till användning trots allt.

Voluptuous ...
    Många bra tips. Ska komma ihåg och testa och göra dem.

Gladtjej
    Tack för länken. Kommer nog till mkt nytta.

Min tanke är ju att försöka ha en matsedel för varje vecka. Åtminstone vardagarna så man slipper stå och fundera så mkt när man är hungrig och handlar.Till helger så försöker jag lyxa till det på ngt sätt. Får se hur länge det håller sig. Har gemensam kök så det kan bli mkt "väntetider" osv innan det är ens tur. 

En tanke jag fått, är mkt grönsaker och basvara. Tex ris, pasta eller potatis. Det borde va billigare än om man har mkt kött. Fast grönsaker i sig är inte så billig heller, tycker jag. 

• Nyfiken gul
    MissT01 skrev 2012-09-19 22:16:00 följande:
    KMW
    Grytor och sånt är gott. Jag har också tänkt att säsongs grönsaker är billigare.  Du får gärna komma med fler ideér. Tackar jag för.

Nyfiken gul.
    Haha, vilken sammanträffande. Jag köpte faktiskt ICAs stora kokbok. Där man tom lär sig hur man styckar en hel kyckling. Tänkte då att nu jävlar, ska jag bli en riktig husmor. Eller inte. Nu kommer den till användning trots allt.

Voluptuous ...
    Många bra tips. Ska komma ihåg och testa och göra dem.

Gladtjej
    Tack för länken. Kommer nog till mkt nytta.

Min tanke är ju att försöka ha en matsedel för varje vecka. Åtminstone vardagarna så man slipper stå och fundera så mkt när man är hungrig och handlar.Till helger så försöker jag lyxa till det på ngt sätt. Får se hur länge det håller sig. Har gemensam kök så det kan bli mkt "väntetider" osv innan det är ens tur. 

En tanke jag fått, är mkt grönsaker och basvara. Tex ris, pasta eller potatis. Det borde va billigare än om man har mkt kött. Fast grönsaker i sig är inte så billig heller, tycker jag. 
    köp grönsaker efter säsong, aldrig i livet jag köper tomater för 30 kr kilot i smällkalla vintern, då får jag vara utan helt enkelt.

en bra sak att lära sig är att bunkra upp med varor så du har basvaror att leva av under lång tid.

Offra några hundralappar var 3-4:e månad och bunkra upp med ris, pasta, potatis, buljongtärningar,  lök och massa konserver så har du en billig o bra bas att utgå ifrån och du har alltid "nödmat" hemma.  

och lär dig också hur man handlar.  Stapla inte på en massa varor bara utan jämför priser, köp billiga lockvaror, hitta kanske också varor till nedsatt pris och använd dig av och frys in om det är färskvaror.  

• La Lola
    MissT01 skrev 2012-09-19 22:16:00 följande:
    . Har gemensam kök så det kan bli mkt "väntetider" osv innan det är ens tur. 
    Finns det frysmöjligheter kan du ju göra storkok på en lördag eller söndag (kanske hos en kompis om du inte vill uppta tid i det gemensamma köket) och göra matlådor som du fryser in. Bara att värma när det är matdags.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MissT01

VIlka är basvaror eg? Jag kommer bara på ris, potatis, kryddor, nudlar, mjöl, konserver, vitlök, lök. 

Vi har gemensam frys men egen kyl. Däremot verkar det inte vara nån system i frysen. Man föser in där  det finns plats. Obestämd 

Jag ska syna reklamtidinignarna noga. Hemköp här hos oss brukar har nedsatt på varor med kort datum. Det är ju också bra grejer. Köper du det och lagar samma dag bör det inte vara några problem.

• La Lola
    MissT01 skrev 2012-09-20 09:00:59 följande:
    VIlka är basvaror eg? Jag kommer bara på ris, potatis, kryddor, nudlar, mjöl, konserver, vitlök, lök. 

Vi har gemensam frys men egen kyl. Däremot verkar det inte vara nån system i frysen. Man föser in där  det finns plats. Obestämd 

Jag ska syna reklamtidinignarna noga. Hemköp här hos oss brukar har nedsatt på varor med kort datum. Det är ju också bra grejer. Köper du det och lagar samma dag bör det inte vara några problem.
    Då kan du vara den som gör ett system.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Nyfiken gul
    MissT01 skrev 2012-09-20 09:00:59 följande:

Basvaror är i regel torrvaror (ris,pasta, mjöl, gryner, bönor, linser, te, kaffe, pulversåser, pulversoppor,  buljong, kryddor, torkad frukt, bakartiklar osv )  samt sånt man kan förvara länge (säckar med potatis, andra rotfrukter, lök, olika konserver osv) 

(och glöm inte att även glasburkar räknas som konserv så länge dom är oöppnade, som tex rödbetor, gurka, pastasåer osv) 

• MissT01

Jag har försökt räkna fram hur mkt mina utgifter blir. Enligt tabeller så är genomsnittlig summa för mat, hemlagat exkl lunch 5 dagar i veckan, 1440 kr. Är det rimligt tycker ni? För en person.

• YummyMami
    MissT01 skrev 2012-09-20 18:56:39 följande:
    Jag har försökt räkna fram hur mkt mina utgifter blir. Enligt tabeller så är genomsnittlig summa för mat, hemlagat exkl lunch 5 dagar i veckan, 1440 kr. Är det rimligt tycker ni? För en person.

Per månad, helt ok för det kanske är sund mat med frukt och grönt. Per vecka, sjukt..
  • KMW

Vi är en familj på 3 och handlar mat för ca 1000 kr i veckan. Då är även blöjor, hygienartiklar, städ- och tvättgrejer och en del barnmat inkluderat i det.

• Boost
    MissT01 skrev 2012-09-20 18:56:39 följande:

What.. per vecka?
  • KMW

Vet inte om jag förstod dig rätt, men du kan nog inte räkna med att äta lunch ute 5 dagar i veckan som student. För dom flesta så är det nog matlåda som gäller...

• MissT01

Nej nej nej, per MÅNAD. Glömde skriva det.

KMW skrev 2012-09-20 20:03:35 följande:
    Vet inte om jag förstod dig rätt, men du kan nog inte räkna med att äta lunch ute 5 dagar i veckan som student. För dom flesta så är det nog matlåda som gäller...

Jag ska ha matlåda men jag undrade om det var en rimlig summa. Vore bra att veta om man behöver öka eller kan minska.
Svar på tråden Tips på billig och go mat som man lagar själv