• Anonym

Vad är sexmissbruk?

Har ett flertal gånger sett i trådar att folk antas vara sexmissbrukare för att de har en högre drift än sin partner.

Jag är lite nyfiken på vad som räknas till sexmissbruk och hur många här som faktiskt anser sig vara det eller leva med någon som är det.

Hur beter sig en sexmissbrukare?

Hur gör de för att få sin fix?

Vad händer sedan?

Missbruk generellt är det väl när det upptar största delen av ens tankeverksamhet och att det påverkar livet negativt. Ett desturktivt beteende där man utnyttjar andra och låter sig utnyttjas alltför tillfällig tillfredställelse som efteråt övergår i ängest.

• Svar på tråden Vad är sexmissbruk?
  • Anonym
    Långskånken skrev 2012-09-18 23:18:33 följande:
    Det är väl alla som har sex av något annat skäl än att skaffa barn!
    Attans glömde att det nog är så
  • Ernst Hugo

Har man sex i ett självdestruktivt mönster där man medvetet eller omedvetet skadar sig själv och andra och inte är förmögen att varken se mönstret eller bryta det så är man sexmissbrukare.

Allt i en mening *L* 

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Anonym
    Ernst Hugo skrev 2012-09-18 23:35:17 följande:
    Har man sex i ett självdestruktivt mönster där man medvetet eller omedvetet skadar sig själv och andra och inte är förmögen att varken se mönstret eller bryta det så är man sexmissbrukare.

Allt i en mening *L* 
    Så långt är vi överens, men jag vill ha lite fler detaljer. Hur, vad, var och varför.
  • de Robespierre
    Anonym skrev 2012-09-19 00:16:20 följande:
    Så långt är vi överens, men jag vill ha lite fler detaljer. Hur, vad, var och varför.
    När driften tar kontroll över ditt liv och styr dig och inte tvärt om. Konkreta exempel är att man gör destruktiva saker för att döva de underliggande orsakerna och kanske har sex fast man egentligen inte vill ha det (det kan även finnas en kombo med kärleksmissbruk) En annan kan tas sig uttryck genom upprepade tillfällig kontakter med okända för sex där man riskerar sin hälsa och säkerhet. Även okontrollerat bruk av porr kan vara det typ att man sitter timvis framför datorn och planlöst surfar efter porr. Där det gått så långt att det påverkar sömnen, arbetet, ekonomin, det sociala livet men kanske främst en egna förhållande. En del kan välja att sitta hemma en hel helg och surfa porr timme efter timme istället för att umgås med vänner osv.

Sexmissbruk, porrmissbruk, spelmissbruk och kärleksmissbruk delar en del saker och det är ett tvångsmässigt behov att göra det. Och att man efteråt drabbas av ångest.
  • Anonym
    de Robespierre skrev 2012-09-19 00:34:33 följande:
    När driften tar kontroll över ditt liv och styr dig och inte tvärt om. Konkreta exempel är att man gör destruktiva saker för att döva de underliggande orsakerna och kanske har sex fast man egentligen inte vill ha det (det kan även finnas en kombo med kärleksmissbruk) En annan kan tas sig uttryck genom upprepade tillfällig kontakter med okända för sex där man riskerar sin hälsa och säkerhet. Även okontrollerat bruk av porr kan vara det typ att man sitter timvis framför datorn och planlöst surfar efter porr. Där det gått så långt att det påverkar sömnen, arbetet, ekonomin, det sociala livet men kanske främst en egna förhållande. En del kan välja att sitta hemma en hel helg och surfa porr timme efter timme istället för att umgås med vänner osv.

Sexmissbruk, porrmissbruk, spelmissbruk och kärleksmissbruk delar en del saker och det är ett tvångsmässigt behov att göra det. Och att man efteråt drabbas av ångest.
    Där sa du något intressant. Kärleksmissbruk är det samma sak egentligen. Kanske rent av den kvinnliga formen för sexmissbruk?
  • HäckHäxan
    Ernst Hugo skrev 2012-09-18 23:35:17 följande:

Allt i en mening *L* 
    Låter klok.

Men precis som men andra missbruk är allt inte alltid så enkelt. Man kan se felet, man kan till och med förstå det, men när det slår över så kommer inget in i bubblan.

Som e spelmissbrukare, man vet att pengarna försvinner om man spelar bort dom, man vet att man inte kan köpa mat, betala, hyra eller vad det nu kan vara, men man spelar ändå. För just när den där grejen tar över en SÅ VET MAN att man kommer att VINNA!

Sen mår inte alla sexmissbrukare dåligt av sitt missbruk alla gången, det ger en kick också och den kan man leva på ett tag med, samtidigt som man lovar sig att tja detta skall jag inte göra om, inte helt rätt att utnyttja andra så OCH så tror man på det, till nästa gång då.

Man är även sexmissbrukare även om man fått bukt på sitt missbruk, även om man återfaller mycket sällan eller mer eller mindre aldrig. Lite som en alkoholist, även om man bara dricker varje helg så är man till viss del alkoholist eller många är, även om man bara tar 2-3 folköl varje kväll, ja man är ändå alkoholist, för man måste ha dom.

Som sexmissbrukare måste du knulla, det är det enda sättet du vet som med enkelhet lyfter dig när allt suger, som ger dig energi osv. Andra kanske hoppar fallskärm för samma kick, kör bil i 200 knyck och njuter av det, man får en kick och det är väl själva poängen. Därmed inte sagt att fallskärmshopparen eller bilföraren måste vara missbrukare, men kicken är nog den samma kan jag tro eller iaf likvärdig.
    Det är inte viktigt att vinna, det viktiga är att alla andra förlorar!
  • Anonym
    HäxanSurtant skrev 2012-09-19 01:23:35 följande:
    Låter klok.

Men precis som men andra missbruk är allt inte alltid så enkelt. Man kan se felet, man kan till och med förstå det, men när det slår över så kommer inget in i bubblan.

Som e spelmissbrukare, man vet att pengarna försvinner om man spelar bort dom, man vet att man inte kan köpa mat, betala, hyra eller vad det nu kan vara, men man spelar ändå. För just när den där grejen tar över en SÅ VET MAN att man kommer att VINNA!

Sen mår inte alla sexmissbrukare dåligt av sitt missbruk alla gången, det ger en kick också och den kan man leva på ett tag med, samtidigt som man lovar sig att tja detta skall jag inte göra om, inte helt rätt att utnyttja andra så OCH så tror man på det, till nästa gång då.

Man är även sexmissbrukare även om man fått bukt på sitt missbruk, även om man återfaller mycket sällan eller mer eller mindre aldrig. Lite som en alkoholist, även om man bara dricker varje helg så är man till viss del alkoholist eller många är, även om man bara tar 2-3 folköl varje kväll, ja man är ändå alkoholist, för man måste ha dom.

Som sexmissbrukare måste du knulla, det är det enda sättet du vet som med enkelhet lyfter dig när allt suger, som ger dig energi osv. Andra kanske hoppar fallskärm för samma kick, kör bil i 200 knyck och njuter av det, man får en kick och det är väl själva poängen. Därmed inte sagt att fallskärmshopparen eller bilföraren måste vara missbrukare, men kicken är nog den samma kan jag tro eller iaf likvärdig.
    Men som alkoholmissbrukare eller narkotikamissbrukare måste du helt avstå från substanserna du missbrukar för att inte få återfall, men sex (om du tänker leva i en relation) kan man knappast avstå. Hur fungerar det?
  • HäckHäxan
    de Robespierre skrev 2012-09-19 00:34:33 följande:

Sexmissbruk, porrmissbruk, spelmissbruk och kärleksmissbruk delar en del saker och det är ett tvångsmässigt behov att göra det. Och att man efteråt drabbas av ångest..
    Låter väldigt korrekt, man gör något för att döva något annat som man kanske egentligen har stora problem med och som är roten till varför man började missbruka överhuvudtaget.

Men det är många saker som kan spela in, man kan vara fd missbrukar och halka dit ibland, som jag är.

Anser mig inte helt vara missbrukare som missbrukar längre. Men jag har haft mina återfall under de 10 år som gått sen jag la mina kort på bordet och erkände problemet för mig själv och sen dess har jag jobbat med det, jag hade dessutom oerhörd hjälp under två år av en man jag bodde med. Han kunde hjälpa mig, för han visste allt det fula innan vi ens blev ihop, för vi var bara vänner och jag öste ur all galla inom mig, för vi skulle ju aldrig bli ihop ändå. Han vågade fråga, hur jag tänkte hur jag kände.

För mig var det en makt, helt sjukt, men sex var ett maktspel och jag förlorade aldrig. Jag vet att det är helt vridet tänkt idag, men då var det sant och fullständigt logiskt, jag kunde inte se det på annat vis. Jag kunde heller inte kombinera kärlek och sex, det var två helt vitt olika saker i min värld. De hörde inte ihop alls tyckte jag, sånt jävla dravel.

Men jag lärde mig att de visst kan höra ihop, att de är fint, att det inte måste vara ett maktspel och att jag kunde fetglömma försoningssex Jag är tacksam, han hade vart värdelös för mig om han gått med på det och jag hade aldrig kunnat respektera honom efter det.

Nej jag är tacksam, när vi bröt gjorde jag ett löfte om att aldrig mer bli som jag var innan och det har jag då hållit för utom några återfall då under dessa år.
  • HäckHäxan
    Anonym skrev 2012-09-19 01:29:42 följande:
    Men som alkoholmissbrukare eller narkotikamissbrukare måste du helt avstå från substanserna du missbrukar för att inte få återfall, men sex (om du tänker leva i en relation) kan man knappast avstå. Hur fungerar det?
    Jag avstår för det mesta nu för tiden, för jag känner inom mig att tänket är så lätt, så lätt att ramla dit OCH sjuk jävla rädsla för att göra det.

I relationer fungerar det under förutsättning att jag är ärlig om mitt problem och hur jag fungerar med det. det är jag, för annars är en relation helt meningslös. Jag måste kunna lita på den jag är tillsammans med och för min del blir det då viktigt att denna vet och faktiskt kan hjälpa stoppa när det börjar slå över. När denna person har facit i hand så vet den ju att stoppas det inte så är relation körd för alltid, så det handlar väl om vad man då prioriterar, att knulla en gång eller att fortsätta älska någon i hur många år det nu kommer fungera i framtiden.

Visst är det jag som får ta ansvar för mina handlingar när det slår över, det kan ingen annan göra, problemet är ju mitt, men någonstans tänker jag att lever man i tvåsamhet så delas problemet också, vilket kanske är fel av mig, men det har fungerat hitills iaf.

Känner man mig och man vet allt, så lär man sig läsa av mig om man har huvudet på skaft, den enklaste grundregeln är att inte ha försonings sex Av de som vet så märks det tydligt. Jag är sexuell i vanliga fall men när de slår runt så är jag inget annat än just sexuell. Exet löste det genom att duscha kall och fly hemifrån. Det kunde ta dagar där han konstant fick nobba mig innan jag blev mig själv helt igen, och då är jag en annan, sexuell absolut men inte samma, det är lite svårt att förklara.
Svar på tråden Vad är sexmissbruk?