de Robespierre skrev 2012-09-19 00:34:33 följande:
När driften tar kontroll över ditt liv och styr dig och inte tvärt om. Konkreta exempel är att man gör destruktiva saker för att döva de underliggande orsakerna och kanske har sex fast man egentligen inte vill ha det (det kan även finnas en kombo med kärleksmissbruk) En annan kan tas sig uttryck genom upprepade tillfällig kontakter med okända för sex där man riskerar sin hälsa och säkerhet. Även okontrollerat bruk av porr kan vara det typ att man sitter timvis framför datorn och planlöst surfar efter porr. Där det gått så långt att det påverkar sömnen, arbetet, ekonomin, det sociala livet men kanske främst en egna förhållande. En del kan välja att sitta hemma en hel helg och surfa porr timme efter timme istället för att umgås med vänner osv.
Sexmissbruk, porrmissbruk, spelmissbruk och kärleksmissbruk delar en del saker och det är ett tvångsmässigt behov att göra det. Och att man efteråt drabbas av ångest..
Låter väldigt korrekt, man gör något för att döva något annat som man kanske egentligen har stora problem med och som är roten till varför man började missbruka överhuvudtaget.
Men det är många saker som kan spela in, man kan vara fd missbrukar och halka dit ibland, som jag är.
Anser mig inte helt vara missbrukare som missbrukar längre. Men jag har haft mina återfall under de 10 år som gått sen jag la mina kort på bordet och erkände problemet för mig själv och sen dess har jag jobbat med det, jag hade dessutom oerhörd hjälp under två år av en man jag bodde med. Han kunde hjälpa mig, för han visste allt det fula innan vi ens blev ihop, för vi var bara vänner och jag öste ur all galla inom mig, för vi skulle ju aldrig bli ihop ändå. Han vågade fråga, hur jag tänkte hur jag kände.
För mig var det en makt, helt sjukt, men sex var ett maktspel och jag förlorade aldrig. Jag vet att det är helt vridet tänkt idag, men då var det sant och fullständigt logiskt, jag kunde inte se det på annat vis. Jag kunde heller inte kombinera kärlek och sex, det var två helt vitt olika saker i min värld. De hörde inte ihop alls tyckte jag, sånt jävla dravel.
Men jag lärde mig att de visst kan höra ihop, att de är fint, att det inte måste vara ett maktspel och att jag kunde fetglömma försoningssex

Jag är tacksam, han hade vart värdelös för mig om han gått med på det och jag hade aldrig kunnat respektera honom efter det.
Nej jag är tacksam, när vi bröt gjorde jag ett löfte om att aldrig mer bli som jag var innan och det har jag då hållit för utom några återfall då under dessa år.