• Linka74

Köpa från Konkursbo/Utförsäljning

Igår hände det som vi (barnen) länge väntat på - vår ena tjock-TV gick äntligen sönder, så nu kan vi köpa en platt. 
    Vi lovade direkt barnen att göra inköpet redan idag så vi gick in på Experts hemsida för att kolla utbudet. Vi har nämligen en 10%-rabattcheck dit.
    Huh...döm om vår förvåning när det stod att de kursat.
    Frågan är -  ska man verkligen köpa dyr elektronik från konkursbo - de kommer nog rea ut rejält i helgen? 
    Magkänslan säger att det är bättre att handla på Elgiganten och betala de 3.000:- som TV;n vi tänkt köpa kostar, och få allt vad garantier och sånt heter än att köpa för 1,500:- och inte ha någon backup alls. 

Hur tänker ni? 

• Svar på tråden Köpa från Konkursbo/Utförsäljning
  • Purlan

Samma tanke då vi är på gång att köpa en systemkamera. Garantier lär ju fortfarande gälla, men det blir så klart krångligare om man inte har nån återförsäljare att gå via. Nån som vet mer?

• frågande66

Tror inte det är någon fara. När On off gick i konkurs hade jag precis köpt en systemkamera med extra garanti, Då ringde jag o hörde. Det var bara att lämna in den hos någon annan elektronikfirma som sålde samma vara. försäkringar gäller fortfarande då dom inte är under den kursade firman utan ett försäkringsbolag.

• Linka74
    Purlan skrev 2012-09-19 06:07:50 följande:
    Samma tanke då vi är på gång att köpa en systemkamera. Garantier lär ju fortfarande gälla, men det blir så klart krångligare om man inte har nån återförsäljare att gå via. Nån som vet mer?
    Lite så vi tänker med. Krångel...tycker det kan va krångligt nog även om inköpsstället finns kvar :/ 
  • MeNoLike

Tvar brukar väl sällan krångla? Jag tycket 1500 inte är mycket pengar för en tv, dkulle överleva om den gick sönder

• katalysator

Reklamationer och garantier kan fortfarande åberopas hos tillverkaren eller hos annat tidigare säljled (alltså inte vilken butik som helst, utan den leverantör som sålt varorna till Expert) men det blir definitivt omständligare än att bara lämna in dem på service i den lokala affären Glad

• jassikan

Mycket tveksamt till om din rabattkupong gäller. Sådant brukar förfalla om företaget går i konkurs.

Och det är skillnad på om det handlar om en vara med extra försäkring eller om det handlar om vanlig garanti.  

Har ingen aning om de ens kan/får sälja varor med extra försäkring när de gått i konkurs, det beror kanske på om konkursförvaltaren lyckas sluta ett avtal med försäkringsbolaget.

Har man bara vanlig garanti blir det tillverkaren man får vända sig till och då blir det direkt knökigare.   
    Även reklamationsärende får tas direkt med tillverkaren/svensk grossist.  

Har aldrig råkat ut för att en tv gått sönder inom garantitiden.
    Men vi köpte en frys på Onoff knappt ett år innan konkursen. Det var ett demoex. så den fick vi tilläggsförsäkring på vare sig vi ville eller ej, 5 år. Den havererade efter cirka 2,5 år. Det var då inga problem att vända sig direkt till försäkringsbolaget (de som stog för tilläggsförsäkringen) och få den lagad.

• JasonDamian

Jag hade köpt på expert då det är en välkänd kedja. Orsaken till att de gick i konkurs var att de inte betalat sina räkningar. Och ja, jag förstår att det känns drygt att köpa något utan garanti, men du får kanske någon garanti av företaget som tillverkar dem, exempelvis Sony eller Philips

• sommar2001

Du har ju den ev garanti som leverantören lämnar.
    Du kan lämna in den hos ex: El-giganten om något händer.
    Skillnaden är att du kommer att få betala för de ev kostnader som den butik du lämnat in tvn hos får om inget fel konstateras eller om man kan visa att det ej är fabrikationsfel.

En tv för 1500 kr är inga pengar så jag skulle handla billigt. Hade varit en annan sak om den kostade mer pengar.

• mrsStatham
    JasonDamian skrev 2012-09-19 12:57:50 följande:
    Jag hade köpt på expert då det är en välkänd kedja. Orsaken till att de gick i konkurs var att de inte betalat sina räkningar. Och ja, jag förstår att det känns drygt att köpa något utan garanti, men du får kanske någon garanti av företaget som tillverkar dem, exempelvis Sony eller Philips
    ??? Är du ful eller???
    Bara två saker är oändliga
  • mrsStatham

Från och med idag har man inte kunna lösa in presentkort hos expert, jag antar att rabattkuponger räknas in till dem också.
    MEN det är ju faktiskt inte alla experts som har konkat, så har ni tur kanske det finns någon butik i närheten som ni kan åka till. Men de kommer i och för sig inte ha någon megarea..

Bara två saker är oändliga
  • Roland 600

Rabattkupongen har nog inget värde.
    Från och med i morgon är det inte Expert som säljer grejorna utan konkursförvaltaren .
    En Tw brukar väl hålla garantitiden ut

Svar på tråden Köpa från Konkursbo/Utförsäljning