• gunghä­st
    Äldre 19 Sep 07:25
    7715 visningar
    23 svar
    23
    7715

    Bra lekar/leksaker till snart 3åring? Har inga leksaker...

    Hej.
    Mitt barn har knappt några leksaker så det är väl inte konstigt att det klättras på väggarna här. Ofta, alldeles för ofta, för jag inte vet vad annat vi ska göra, sätter jag på tvn. Hon är intresserad ibland, men inte särskilt ofta och inte i längre stunder. Vilket egentligen är bra, för jag är inte för tv egentligen. 

    Hon har tuschpennor och fingerfärg. Men fingerfärgerna orkar jag inte hålla på  med varje dag, det är ju ett projekt med allt kladd och bad efteråt osv. Rita är kul, men det kan vi ju inte heller göra dagarna i ända. 

    Duplo har vi också. Och det kan funka en stund. Men sen är det slut. 

    När vi är hos andra barn har de huuuuur mycket leksaker som helst och vi borde ha mer, det inser jag. Men jag vill inte ha saker bara för sakers skull, jag vill gärna att det ska vara något som är "utvecklande" (typ duplo, bygga, räkna, se färger osv) eller som liksom barnet kan uppslukas av en stund. Fastna i leken, liksom.

    Har ni några förslag på vad det kan vara? Vi är hemma från dagis idag och förmodligen imorgon med, så jag skulle vilja åka till en leksaksaffär och införskaffa något som garantarerar lite lek och som kan vara roligt och stimulerande.              

  • Svar på tråden Bra lekar/leksaker till snart 3åring? Har inga leksaker...
  • Äldre 19 Sep 07:29
    #1

    Alla leksaker främjar lärande på alla sätt. Ger du henne en leksaksbil lär hon sig om fysiklagarna (hjul kan rulla, varför? Hur långt kan den rulla? Hur långt kan den stora bilen rulla i jämförelse med den lilla bilen om jag skjutsar på den? Varför blir det skillnad?) och vips får hon grundläggande kunskaper om typ gravitation och luftmotståbd och lär sig beräkna avstånd osv.. Var inte så överdriven med att saker ska vara uttalat pedagogiska, lek i sig är lärande för barn, det är deras sätt att upptäcka världen. Lycka till!

  • Nyfike­n gul
    Äldre 19 Sep 07:31
    #2

    prylar i sig har ju egentligen ingen mening om hon inte har lärt sig att leka själv med sakerna och kan använda sin fantasi.

    Pysselsaker är annars väldigt populärt i den åldern

    pennor av olika slag, färgade papper, barnvänliga saxar , pärlor osv... 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • gunghä­st
    Äldre 19 Sep 07:32
    #3

    Nej, jag är inte överdriven, förstod att det lät så, jag såg det själv när jag läste efter inlägget var skickat. Men jag vill ha något som hon kan leka med en stund. Vi har ett antal bilar också, men det är inget som hon sitter och leker med liksom. Hon kör en ett varv, sen är det klart.

  • Äldre 19 Sep 07:32
    #4

    Rollekar gillar min treåring. Tex kassaparat, köksgrejer, kläder att klä ut sig. Leklera är också poppis och nu finns någon ny lera som inte torkar eller så gör du egen trolldeg.

  • gunghä­st
    Äldre 19 Sep 07:35
    #5

    Jaaa, pysselsaker vill vi ha.

    Stimulera fantasin...det vill jag verkligen, men jag vet inte hur jag ska göra. Det är den bittra verkligheten.

    Hon har inget tålamod. Kan hon inte klippa med en sax blir hon vansinnig och vill inte mer. Hon vill ofta att jag ska göra sakerna. Har vi lera, vill hon att jag ska bygga något. Vill helst att jag ska rita och hon titta.

    Jag är inget bra på det här, jag önskar hon kunde "få" mer fantasi och mer pysseltålamod, men jag är inte nån särskilt bra pedagog och jag vet int ehur jag ska göra. Jag vill inte ALLTID sitta med och pyssla åt henne, jag vill att hon ska kunna uppslukas av något själv. Men det gör hon inte.      

  • Äldre 19 Sep 07:35
    #6
    gunghäst skrev 2012-09-19 07:32:03 följande:
    Nej, jag är inte överdriven, förstod att det lät så, jag såg det själv när jag läste efter inlägget var skickat. Men jag vill ha något som hon kan leka med en stund. Vi har ett antal bilar också, men det är inget som hon sitter och leker med liksom. Hon kör en ett varv, sen är det klart.



    Jag gav bilar som ett exempel. Det lättaste är ju att fråga henne vad hon vill ha för leksaker och sen skaffa det.
  • Äldre 19 Sep 07:36
    #7
    gunghäst skrev 2012-09-19 07:35:00 följande:
    Jaaa, pysselsaker vill vi ha.

    Stimulera fantasin...det vill jag verkligen, men jag vet inte hur jag ska göra. Det är den bittra verkligheten.

    Hon har inget tålamod. Kan hon inte klippa med en sax blir hon vansinnig och vill inte mer. Hon vill ofta att jag ska göra sakerna. Har vi lera, vill hon att jag ska bygga något. Vill helst att jag ska rita och hon titta.

    Jag är inget bra på det här, jag önskar hon kunde "få" mer fantasi och mer pysseltålamod, men jag är inte nån särskilt bra pedagog och jag vet int ehur jag ska göra. Jag vill inte ALLTID sitta med och pyssla åt henne, jag vill att hon ska kunna uppslukas av något själv. Men det gör hon inte.      



    Det är hon nog lite ung för fortfarande..
  • Loreen­a
    Äldre 19 Sep 07:37
    #8

    Bollar (Motorik, rörelseglädje)
    Dockor (Empati, bearbeta egna upplevelser, visa omtanke, ta hand om etc..)
    Leksaksspis (Laga mat och låta mamma smaka :) )
    Pussel (Koncentration, problemlösning, motorik)
    Byggklossar (Kreativitet, motorik etc.)
    Play doh (Kreativitet, motorik, känna etc)
    Duplo (Bygga, kreativitet, problemlösning, rollekar etc) - Köp gärna så att det finns djur, människor, fordon etc. och inte bara bitar att bygga ihop.
    Böcker - Läs tillsammans och ha det mysigt! Det r språkutvecklande, läsförberedande och framförallt mysigt! Alfonsböckerna är bra.
    Garage med bilar till (Roligt!)

  • gunghä­st
    Äldre 19 Sep 07:38
    #9
    hellokill3r skrev 2012-09-19 07:35:06 följande:


    Jag gav bilar som ett exempel. Det lättaste är ju att fråga henne vad hon vill ha för leksaker och sen skaffa det.

    Det vet hon nog dessvärre inte.
  • Längta­nsBlåa­Blomma
    Äldre 19 Sep 07:39
    #10

    Jag älskade dockor och mjukisdjur, lekte rollekar med dem.


    Jag är 25 år och kämpar mot PCO
Svar på tråden Bra lekar/leksaker till snart 3åring? Har inga leksaker...