• Anonym (hur?)

Dagis vid sjukskrivning? (Stockholm)

Vad finns det för regler ang att ha sitt barn på dagis när man som förälder är hemma och sjukskriven?

Jag väntar 2:a barnet och är sjukskriven för prematura sammandragningar sedan v.19.
    Finns det ett maxantal timmar vi får ha vårat barn på dagis då, eller får vi göra som vi vill så länge vi betalar fulltidsavgift?

Bor alltså i STOCKHOLM och är således bara intresserad av vad som gäller här.

• Svar på tråden Dagis vid sjukskrivning? (Stockholm)
  • Anonym

Allmänt har du rätt till 30 timmar/ vecka oavsett vad du ön gör. Därutöver kan du få dispens att ha barnet fler timmar på dagis, kontakta personal och förskolechefen så får du veta hur du går tillväga för att söka.

• Hedebris

Vad säger din läkare? Kan du ta hand om barnen? Jag hade i mitt sjukintyg att jag inte fick lämna och hämta.

• beckiebabe

När jag var sjukskriven heltid (inte för graviditet utan nåt annat) så fick min son vara på fritids heltid. De poängterade till och med att jag knappt fick ha honom mindre eftersom jag var sjukskriven. Detta var i stockholm, visserligen inte förskola men jag tror att reglerna är typ samma. Är du sjukskriven heltid ska barnet få gå heltid.

• Ess

Vid sjukskrivning har man rätt att ha barnen heltid på dagis.
    Det är inget du behöver söka dispens för.

• Anonym (hur?)

Tack för snabba svar!

Jag kommer inte att lämna bort henne på fulltid så länge det är hanterbart, det är mer att vi önskar att hon skall få komma och leka med sina små kamrater några timmar eftersom jag inte kan/får hänga i och sysselsätta henne hur mycket som helst.. + att jag helst skall vara i liggande vila åtminstone ett par timmar per dag, vilket är svårt med en livlig 2-åring hemma

• Vendelsö

Jag var sjukskriven för hotande förtidsbörd när jag väntade mitt andra barn. Jag fick inte lyfta och inte bära och bara ta kortare promenader. I praktiken innebar det att jag inte kunde hämta eller lämna på förskolan. Vi hade då ett barn som inte fyllt två som behövde viss hjälp med på- och avklädning och ibland lyftas. Så han gick samma tider på förskolan som tidigare, men min man gick ned i tid med tillfällig föräldrapenning för ordinarie vårdares sjukdom för att kunna ta hand om tvååringen den tid som jag normalt brukade ansvara för.

• Anonym
    Anonym (hur?) skrev 2012-09-19 09:44:45 följande:
    Tack för snabba svar! Jag kommer inte att lämna bort henne på fulltid så länge det är hanterbart, det är mer att vi önskar att hon skall få komma och leka med sina små kamrater några timmar eftersom jag inte kan/får hänga i och sysselsätta henne hur mycket som helst.. + att jag helst skall vara i liggande vila åtminstone ett par timmar per dag, vilket är svårt med en livlig 2-åring hemma

30 timmar har du alltid rätt till i Sthlm utan att behöva be om det.
Svar på tråden Dagis vid sjukskrivning? (Stockholm)