• Vickeviren

Kan man bli polis även om man använder glasögon linser?

"Fullgod synskärpa" står det att man måste ha

Betyder det att man måste ha perfekt syn, och inte kan använda linser i tjänsten?

Glasögon förstår jag att det det inte är så praktiskt.

Jag  har  är närsynt , har -2,75 och -3,00 på ögonen
  • Svar på tråden Kan man bli polis även om man använder glasögon linser?
  • Brommafru

Innebär det inte att man måste ha fullgod synskärpa med eller utan korrigering då?
    Dvs om du använder glasögon eller linser som ger dig fullgod synskärpa så är det okej?

Min bror är pilot, och han bär glasögon och ibland linser. Med dessa har han fullgod syn (vilket naturligtvis kontrollerats noga!), men utan ser han rätt risigt.. Om detta godtas för en pilot måste det väl för sjutton göra det för en polis menar jag..

♡ Mamma till sessan E (dec 2009) och Bäbis i magen (BF 1:a feb 2013) ♡
  • Vickeviren

Ja precis, så tänkte jag också. Lite svårt att veta exakt vad som menas. Poliser är ju inga super människor förskonade från smärre "defekter".
    Någon som vet mer ?

• Snobbs

Du måste ha visus 0.8 eller högre på båda ögonen med glasögon/linser SAMT visus 0.1 eller högre på båda ögonen utan glasögon/linser. Det står på blipolis.se
    Du borde klara dig på gränsen nu men vänta inte med att ansöka så att din syn blir sämre!

• Vickeviren

ok  jag har synfel men jag kan förövrigt inget om vad som är visus?  Man kanske borde kolla hos en optiker innan man söker, så man inte går igenom en massa grejer för att sedan falla på synen.

• CoolJen

Har man synfel så måste man gå till optikern för att göra ett syntest först (detta skriver du ut på polisens hemsida)
    Sen så är det nån viss grad du inte får komma över/under.

Jag har klarat mig men hört att jag ligger på gränsen och jag har "bara" -1,5 på bägge ögon.

Glöm inte att skicka med ett nytt syntestunderlag för varje ansökan du gör, då det bara får vara 2 månader gammalt tror jag.

Svar på tråden Kan man bli polis även om man använder glasögon linser?