• Leeroy

Om jag hittar min stulna cykel?

Hej!
    Inatt fick jag min cykel stulen. Ingen dyr historia men det är MIN cykel. Jag har ring in till polisen i rent vansinne och anmält stölden. Men eftersom cykeln är lite äldre, 4 - 5 år, så har jag inte ram-nr eller liknande. OM det är så att jag hittar min cykel här i byn har jag rätt att utan vidare ta tillbaka den då?

Då menar jag, oavsett om den står utanför en bostad, utanför ICA eller om jag rent av möter någon som cyklar på den. Kan jag ta tillbaka cykeln eller får jag bita i det sura äpplet och tänka "den där cykeln är inte min längre."

För det kan jag ju ha varit någon stackare som köpt den utan att veta att det är stöldgods och då kommer jag och ska slita tillbaka den. Jag vill ju inte sätta mig i skiten, men samtidigt så vill jag ju kunna lägga cykeln på axeln & bära hem den utan vidare om jag ser den.

Hur ser mina rättigheter ut? Det är ju inte alltid man har tid att stå i telefonkö hos 11414 sådär mitt i stunden.

• Svar på tråden Om jag hittar min stulna cykel?
  • Leeroy

Jag stavar som en kratta ser jag...

• Agpreg96

Jag och min syster fick våra cyklar stulna för några år sen, dom var låsta ihop. Dock hade vi numret kvar och anmälde till polisen, sen en dag SER vi våra cyklar några kvarter bort, låsta med ett annat lås, våra kvittonummer stämmde även så vi var säkra.

Vi ringde polisen och berättade det, fick vi någon hjälp? NEJ!! Utan dem sa "finns inget vi eller ni kan göra just nu, ni får vänta" och dom kunde ju dumpa cyklarna när som.

Så jag och syrran gick med en bultsax och knäppte upp låset och "snodde" tillbaka VÅRA cyklar. Sen om det var ngn som köpt dom av den som snott skiter jag i. Ska man köpa beg ska man be om kvitto osv, det är ett brott att köpa stulet. Så vi fick tbx cyklarna. Gör så du med :)

• Adonis

Du får inte röra den. Då blir det egenmäktigt förfarande (dsv du har tagit lagen i egna händer) vilket är straffbart.

Å andra sidan hinner inte polisen göra något åt stölden ena gången så hinner den väl knappast göra något åt återstölden kan man gissa.

• Leeroy
    Adonis skrev 2012-09-19 10:54:17 följande:
    Du får inte röra den. Då blir det egenmäktigt förfarande (dsv du har tagit lagen i egna händer) vilket är straffbart.

Å andra sidan hinner inte polisen göra något åt stölden ena gången så hinner den väl knappast göra något åt återstölden kan man gissa.
    Åh så löjligt det är med egenmäktigt förfarande när det handlar om ens egna grejer. *
    Men om jag ställer mig vid cykeln och inte går därifrån förrän jag pratat med polisen så borde de väl kunna hjälpa mig, eller?

Någon som har tips på vart man kan börja leta efter cykeln?
    Kan jag ringa försäkringsbolaget där jag har min hemförsäkring i hopp om att få ut någon hundralapp för att köpa en ny? Cykeln kostade 2.000 ny för ett par år sedan, men jag har ju som sagt inga kvitton kvar. Tror jag.
  • mp90

Nej om du tar cykeln så kan du bli anklagad för att stulit tillbaka den! (helt sjukt)
    Så ring polis isåfall

• Leeroy
    mp90 skrev 2012-09-19 11:13:55 följande:
    Nej om du tar cykeln så kan du bli anklagad för att stulit tillbaka den! (helt sjukt)
    Så ring polis isåfall
    Så det är så i alla fall. Skit med. Men då vet jag att jag inte bara kan ta den utan att jag måste ringa polisen. Och jag antar att det inte är 112 som gäller, utan att det är 11414 jag ska ringa? Jag har inte så stor erfarenhet av att ringa polisen så jag vet inte riktigt vad som anses vara ok eller inte ok för att ringa 112. Tungan ute
  • mp90

112 är för akutfall ;) 11414 blir super! Lycka till

• Tramsa

Nej, man får ju inte ta tillbaka sina saker som blivit stulna. Jag har ändå gjort det en gång, vilket ju var lite dumt förstås.
    Men förslagen brottsling som jag till egen förvåning visade mig vara så kom jag undan med det. Hittade min två veckor tidigare stulna cykel ett par kvarter bort utanför en matbutik, mitt kättinglås som jag kedjar fast cykeln med var borta, istället satt där ett annat, men originallåset som jag aldrig brukade låsa satt kvar, olåst även då.
    Så jag tog och låste cykeln med den nyckel jag hade på nyckelknippan och sedan väntade jag. Efter ett tag kommer en ung kille ut och låser upp sitt kättinglås och blir mäkta förvånad över att cykeln inte går att köra. När han upptäckte att originallåset var låst och hade stått och ryckt i det ett tag utan framgång lämnade han cykeln. Då gick jag fram, låste upp cykeln och trampade iväg. 

• Leeroy

Jag har ringt till Harald Nyborg som jag köpte cykeln av. Det var visst 2009 som jag köpte den, men jag har inte hittat kvittot, men jag letade i mitt eget minne och hittade de lååångt bak, nästan i svanken, att det var 2009 jag köpte den. Jag har ringt polis & Folksam och kompletterat med vilket märke det är på den & jag får faktiskt ut 350 av Folksam trots att jag inte har hittat kvittot. Så det känns bra att iaf få ut en liten summa för den. Glad Men det är ju inte pengarna som är viktiga för mig, utan själva principen att min egen sak är stulen!

Nu ska jag & gubben ta schäferhunden med ut på en promenad i området och kolla efter den. Jag frågade polisen hur jag skulle göra om jag hittade cykeln och de sa att jag skulle stanna kvar vid cykeln och ringa till 114 14 så skulle de skicka ut en patrull som kommer beslagta cykeln innan jag får tillbaka den.

Jag bodde hemma när jag köpte den så kvittot ligger nog kvar hemma hos mamma & pappa och pappa skulle försöka leta efter kvittot när han kommer hem från jobbet. Han tror att det ska finnas kvar, de har en låda med en drös kvitton som sträcker sig tillbaka till 1700-talet ungefär.

Nu hoppas jag att vi ser cykeln någonstans här i byn. Den ligger inte ute på varken blocket eller vårt lokala köp- & säljtorg, varken med eller utan bild.

• Solei69
    Leeroy skrev 2012-09-19 12:20:48 följande:
    Jag har ringt till Harald Nyborg som jag köpte cykeln av. Det var visst 2009 som jag köpte den, men jag har inte hittat kvittot, men jag letade i mitt eget minne och hittade de lååångt bak, nästan i svanken, att det var 2009 jag köpte den. Jag har ringt polis & Folksam och kompletterat med vilket märke det är på den & jag får faktiskt ut 350 av Folksam trots att jag inte har hittat kvittot. Så det känns bra att iaf få ut en liten summa för den. Glad Men det är ju inte pengarna som är viktiga för mig, utan själva principen att min egen sak är stulen!

Nu ska jag & gubben ta schäferhunden med ut på en promenad i området och kolla efter den. Jag frågade polisen hur jag skulle göra om jag hittade cykeln och de sa att jag skulle stanna kvar vid cykeln och ringa till 114 14 så skulle de skicka ut en patrull som kommer beslagta cykeln innan jag får tillbaka den.

Jag bodde hemma när jag köpte den så kvittot ligger nog kvar hemma hos mamma & pappa och pappa skulle försöka leta efter kvittot när han kommer hem från jobbet. Han tror att det ska finnas kvar, de har en låda med en drös kvitton som sträcker sig tillbaka till 1700-talet ungefär.

Nu hoppas jag att vi ser cykeln någonstans här i byn. Den ligger inte ute på varken blocket eller vårt lokala köp- & säljtorg, varken med eller utan bild.

Men om du hittar din cykel och polisen hjälper dig att få tillbaka den så glöm inte att försäkringsbolaget skall ha tillbaka sina 350:- . För att undvika bedrägerianmälan.
  • mp90

Wihuuu 350 kronor! Hah de får man ju knappt ett cykellås för :D

• Abborren

Om du hittar din cykel ska du ringa 11414 för att man ska utreda att det är din cykel.

Har du fått ersättning från försäkringsbolaget. Tillfaller cykeln den om den återfinns. Så kan man köpa tillbaka den av dem isåfall.

• spoileralert
    Leeroy skrev 2012-09-19 10:44:06 följande:
    Hej!
    Inatt fick jag min cykel stulen. Ingen dyr historia men det är MIN cykel. Jag har ring in till polisen i rent vansinne och anmält stölden. Men eftersom cykeln är lite äldre, 4 - 5 år, så har jag inte ram-nr eller liknande. OM det är så att jag hittar min cykel här i byn har jag rätt att utan vidare ta tillbaka den då?

Då menar jag, oavsett om den står utanför en bostad, utanför ICA eller om jag rent av möter någon som cyklar på den. Kan jag ta tillbaka cykeln eller får jag bita i det sura äpplet och tänka "den där cykeln är inte min längre."

För det kan jag ju ha varit någon stackare som köpt den utan att veta att det är stöldgods och då kommer jag och ska slita tillbaka den. Jag vill ju inte sätta mig i skiten, men samtidigt så vill jag ju kunna lägga cykeln på axeln & bära hem den utan vidare om jag ser den.

Hur ser mina rättigheter ut? Det är ju inte alltid man har tid att stå i telefonkö hos 11414 sådär mitt i stunden.
    Lagen om godtrosförvärv ändrades 2003. Före det kunde den som köpt en stulen cykel utan att veta att den var stulen (och heller inte borde ha misstänkt det) hävda bättre rätt till cykeln än den ursprunglige ägaren. Så är inte fallet längre. Du har som ursprunglig ägare bättre rätt till cykeln än den som köpt cykeln i god tro, i och med att den stulits från dig. Du får dock inte ta lagen i egna händer och ta tillbaka cykeln om du hittar den, utan måste - som påpekats ovan - kontakta polisen och låta dem hantera cykeln.
  • dirpower
    Agpreg96 skrev 2012-09-19 10:53:06 följande:
    Jag och min syster fick våra cyklar stulna för några år sen, dom var låsta ihop. Dock hade vi numret kvar och anmälde till polisen, sen en dag SER vi våra cyklar några kvarter bort, låsta med ett annat lås, våra kvittonummer stämmde även så vi var säkra.
    Vi ringde polisen och berättade det, fick vi någon hjälp? NEJ!! Utan dem sa "finns inget vi eller ni kan göra just nu, ni får vänta" och dom kunde ju dumpa cyklarna när som.
    Så jag och syrran gick med en bultsax och knäppte upp låset och "snodde" tillbaka VÅRA cyklar. Sen om det var ngn som köpt dom av den som snott skiter jag i. Ska man köpa beg ska man be om kvitto osv, det är ett brott att köpa stulet. Så vi fick tbx cyklarna. Gör så du med :)
    Så skön grej! Polisen verkar ju ändå inte bry sig hur det än går. Själv hade jag nog spanat på vem som använder cyklarna och sedan spridit ryktet ordentligt.
  • Daddy  Cool
    spoileralert skrev 2012-09-24 23:24:40 följande:
    Du får dock inte ta lagen i egna händer och ta tillbaka cykeln om du hittar den, utan måste - som påpekats ovan - kontakta polisen och låta dem hantera cykeln.
    Får och får Glad
  • Leeroy

Jag fick som sagt 350 kr av Folksam för cykeln. Wohoo ;)
    Men då vet jag det, att om cykeln återfinns så betalar jag tillbaka dessa pengarna. Bra att det togs upp, det visste jag faktiskt inte!

• InCasu
    spoileralert skrev 2012-09-24 23:24:40 följande:
    Lagen om godtrosförvärv ändrades 2003. Före det kunde den som köpt en stulen cykel utan att veta att den var stulen (och heller inte borde ha misstänkt det) hävda bättre rätt till cykeln än den ursprunglige ägaren. Så är inte fallet längre. Du har som ursprunglig ägare bättre rätt till cykeln än den som köpt cykeln i god tro, i och med att den stulits från dig. Du får dock inte ta lagen i egna händer och ta tillbaka cykeln om du hittar den, utan måste - som påpekats ovan - kontakta polisen och låta dem hantera cykeln.
    Japp.

En "lustig" grej är dock att detta endast gäller saker som frånhänts den rättmätige ägaren genom stöld. Och då menar jag inte stöld i vid och folklig mening utan endast i den väsentligt snävare juridiska meningen.

Köper du saker som frånhänts den rättmätige ägaren medelst olovligt förfogande så kan du fortfarande göra godtrosförvärv.

Vad betyder detta??

Jo, att om Kalle "hyr" en båt från Johan. Och Kalle, det svinet, sedan säljer båten till Niklas (som MÅSTE vara i god tro) så kommer tingsrätten att låta Niklas behålla båten om Johan stämmer Niklas och hävdar bättre rätt till båten.

Men Johan då? Ja han har naturligtvis rätt till ersättning från Kalle. Men om Kalle redan finns hos fogden och saknar utmätningsbara tillgångar så får Johan helt enkelt stå där och vara ledsen. Medans Niklas kan åka båt och vara glad. Johan och Niklas kommer alltså inte att "dela på smällen".

Att exemplet ovan inte utgör stöld i lagens mening kan dock vara lite svårt att ta till sig. För visst tusan hade man känt sig bestulen om man varit Johan...
Svar på tråden Om jag hittar min stulna cykel?