• LirreT

Hjälp i bilbarnstolsdjungeln!

Hej på er!

Det är dags för oss att köpa tre nya bilbarnstolar och jag behöver er hjälp i bilbarnstolsdjungeln.
    Vi har två bilar, en Volvo V70 och en Peugeot 307 och två barn en 2,5-åring och en 5-månaders, så vi måste ha 4 stolar. Volvon är huvudbilen och därför känns det viktigare med "skönare" stolar i den än i Peugot:n som är mer som en extrabil och inte används för långa turer och dessutom inte är lika rymlig.

Idag åker 2,5-åringen i en Acta Graco BeLogic i V70:n och i en Britax Freeway (som måste bytas ut) i 307:an och lillan måste snart flyttas från babyskyddet till en bakåtvänd bilbarnstol.
    BeLogic går att "tippa" under färd och jag funderar på om lillasyster ska ta över den stolen och att vi ska satsa på en lite större stol till storebror som han kan ha till det är dags för framåtvänt om typ 2-3 år.
    Är det någon som vet om det är stor skillnad på Britax Hi Way och Max Way rent storleksmässigt för barnet att sitta i?

Mina funderingar går såhär:
    Volvon: BeLogic + en ny Britac Max Way
    Peugot:n: två Britax Hi Way

Hur har ni med ca 2 år mellan barnen resonerat?
    Förslag på andra stolar?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp i bilbarnstolsdjungeln!
  • TvåTrollungar

Vi har bara en bil men vi har be safe till den yngre och axkid till den äldre. Hade besafe till äldsta också från början men efter reklamation på en plast grej runt grenbandet bytte vi till axkid eftersom den är betydligt större och besafe hade hon nog vuxit ur inom ett år. Axkid och britax twoway är det stolar på marknaden som passar störst barn och twoway gillade jag inte så då blev de axkid. Däremot så skulle jag inte välja dessa stolar till ett barn på 5 mån utann de passar mer från 2-2.5 år Innan är det bättre med typ be safe, maxicosi, maxway eller freeway.

• Sisisisi

Stor skillnad på hi-way och max-way! hi-way är väldigt liten.

BeLogicen är väl rymlig med hög rygg? Det är ju en av de som funkar längst tid.

När jag köpte ny stol till min 2-åring valde vi Britax multi-tech och den har vi varit supernöjda med! Men nu är han 4 och den är snart urvuxen, funkar till 110-115 cm, inte alls lika länge som twoway. Men den har låga sidor så barnet kan lätt sätta sig själv och av de stolar vi har så har han suttit bäst i MT.

Max-way är ju oxå en väldigt trevlig stol, hög rygg och enkel att flytta bältena på.  

Så i bil 1: BeLogic till lilla och Multi-tech till stora. Eller Max-way till lilla och stora i BeLogic.
    Till bil 2 skulle jag köpa billigare stolar: twoway till äldsta och hiway till lilla.

• veh

Jag skulle nog haft belogicen + en axkid till stora barnet i volvon, samt en hiway eller maxway och en twoway i Peugoten.

• LirreT

Tack för era svar! Det är så bra med inputs från er med erfarnhet av stolar för lite större barn.

Jag måste helt klart spana in den där Axkid som ni pratar om :)

• LirreT
    Sisisisi skrev 2012-09-19 15:07:43 följande:
    Stor skillnad på hi-way och max-way! hi-way är väldigt liten.

BeLogicen är väl rymlig med hög rygg? Det är ju en av de som funkar längst tid.

När jag köpte ny stol till min 2-åring valde vi Britax multi-tech och den har vi varit supernöjda med! Men nu är han 4 och den är snart urvuxen, funkar till 110-115 cm, inte alls lika länge som twoway. Men den har låga sidor så barnet kan lätt sätta sig själv och av de stolar vi har så har han suttit bäst i MT.

Max-way är ju oxå en väldigt trevlig stol, hög rygg och enkel att flytta bältena på.  

Så i bil 1: BeLogic till lilla och Multi-tech till stora. Eller Max-way till lilla och stora i BeLogic.
    Till bil 2 skulle jag köpa billigare stolar: twoway till äldsta och hiway till lilla.
    BeLogicen är rymlig och har rätt så hög rygg och 2,5-åringen trivs riktigt bra i den. Men är den att jämföra i storlek med typ MultiTech och TwoWay menar du? Jag tänkte på något sätt att den inte passar lika länge i längd eftersom den är tippbar, men det kanske är helt fel..
    Jag har inte varit iväg och kollat på stolar på riktigt ännu så det får bli ett projekt för helgen.
  • LirreT

Är Kidzofix och Kidzone samma stol förutom att den första har Isofix?

• WiMe06

Vi har besafe till minsta på 3 år och maxi cosi mobi till stora på 5 år.
    Är supernöjda med båda stolarna, har haft dem i en volvo v70, men dem tar stor plats båda två så ej att rekommendera om man som vuxen vill ha mkt plats.

Men när ni köper stol så tänk på att maxvikten ska vara 25 kg så ni kan använda stolen länge.

Tror att axkid stolarna är samma, det som skiljer är isofixfästet.

Svar på tråden Hjälp i bilbarnstolsdjungeln!