• Anonym (Undrande!!)

Finns inte med på Ratsit, eniro etc, är han död???

Är enda alternativet om man ej finns på Ratsit att man har skyddade personuppgifter?

Jag är 34 år och har vuxit upp i familjehem sedan ett års ålder och nu när jag fått egna barn har jag börjat försöka luska i min bakgrund. Var placerad på 70-90-talet så det där med biofamiljen ansågs inte så viktigt, plus att de tydligen inte var så intresserade av mig....

När jag fick barn för 10 år sedan ringde min biomamma plötsligt och grattade mig, men sedan dess har hon gjort sig onåbar Hon finns på en adress både på Ratsit och Eniro och jag har skickat en massa brev dit med vår adress och vårt telefonnummer etc och bjöd in på bröllop, men hon har aldrig svarat

Nu när jag sitter och letar min pappa som sak ha levt för 10 år sedan ser jag att han finns varken på Ratsit, hitta.se eller Eniro???!! Han har ett extremt ovanligt namn och har i alla år bot ti samma stad som min mamma, så jag undrar om det sannolikt betyder att han är död???(har sökt på alla städer som går)

Är just nu extremt arg och uppskakad. Min biomamma har ju vetat om vårt telefonnummer osv och har släkten verkligen rätt att undanhålla biobarn en förälders död om så är fallet??? Jag hade kanske velat komma på begravningen och jag har väl någonslags arvsrätt (han var säkert inte rik, men hade kanske minnessaker som kort på mig osv??). Jag är så jäkla arg om så är fallet. Jag har inte varit omöjlig att få tag på så hur kan de göra så mot mig om så är fallet???? Finns det ingen juridisk skyldighet att kika på eniro för att kolla var hans barn bor om han är död?

Vore tacksam för inputs om någon har koll på dessa saker....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-19 14:46
    Ok, gåtan är löst, jag chansade på att han ändrat stavning på sitt efternamn och det hade han!!!! Tack ändå för infon

• Svar på tråden Finns inte med på Ratsit, eniro etc, är han död???
  • Anonym

Jag vet folk som lever som inte finns med på eniro och ratsit, men varför vet jag inte. man kanske kan ta bort sig därifrån?

eller kan han ha skyddad identitet av nån anledning? då finns man inte där heller tror jag..    

• Lillafrökenfräken

Kontakta folkbokföringen? Han kan ju ha flyttat utomlands också.

• Anonym

Säger som ovanstående, ring folkbokföringen- då har du svaret på 5 minuter och slipper fundera mer!

• Anonym (Anna)

Om du kontaktar skattemyndigheten kanske du kan få info om dina föräldrar? Till exempel deras personnummer? Om din pappa dött i sverige så skall ett dödsbo upprättas och då du har arvsrätt så då borde du absolut blivit kontaktad.

• Anonym (Undrande!!)
    Ok, gåtan är löst, jag chansade på att han ändrat stavning på sitt efternamn och det hade han!!!!
  • Stålmamma

Hej jag sitter iprincip i samma sits som dig. Jag har sökt efter min biopappa och även soc men det namn som min mamma uppger finns det ingen person som heter men hon håller fast vid att han heter så. Har du vetat till 100%att det finns en person i detta namn? Själv tror jag inte min mamma vet vem han är men håller fast vid ett namn för det inte ska bli "pinsamt" för henne. Det gör mig igentligen inte jätte mycket att jag inte hittar honom eftersom kag ser mina fosyerföräldrar som mamma o pappa men hade ju varit intressant att veta ens ursprung och om det finns sjukdommar tex

• ektopp

Om han är folkbokförd i Sverige och inte har skyddad identitet eller har bytt namn så borde han finnas med på birthday.se. Har du kollat där? Det finns också en norsk sida, birthday.no ifall han möjligtvis flyttat till Norge, men där har jag upplevt att jag inte hittat en del personer så jag vet inte hur heltäckande sidan är.. På Eniro och hitta.se finns man mig veterligen med bara om man har vissa typer av telefonabonnemang (om man t.ex. bara har kontantkort på mobilen och ingen fast telefon så finns man troligtvis inte på Eniro).

• sagoskog

Är han registrerad som din biologiska pappa så har du arvsrätt (alla biobarn och adoptivbarn har rätt till minst 50% av arvet delat på antal barn, d.v.s. 25% var om ni är två syskon). Det innebär att han troligtvis inte skulle kunnat dött utan att du har blivit kontaktad.

• Anonym (Undrande!!)
    Stålmamma skrev 2012-09-19 14:47:59 följande:
    Hej jag sitter iprincip i samma sits som dig. Jag har sökt efter min biopappa och även soc men det namn som min mamma uppger finns det ingen person som heter men hon håller fast vid att han heter så. Har du vetat till 100%att det finns en person i detta namn? Själv tror jag inte min mamma vet vem han är men håller fast vid ett namn för det inte ska bli "pinsamt" för henne. Det gör mig igentligen inte jätte mycket att jag inte hittar honom eftersom kag ser mina fosyerföräldrar som mamma o pappa men hade ju varit intressant att veta ens ursprung och om det finns sjukdommar tex
    Usch, vad jobbigt. Jag testade med en förenklad stavning av efternamnet och min pappa har faktiskt ändrat stavningen (han stavar nu som ingen annan i släkten gör). Men Skattemyndigheten måste väl veta om det funnits någon person med det namn din mamma uppger tycker man? De har ju även koll på alla avlidna om jag förstår det rätt. Du kanske ska ringa och kolla med dem? Din mamma bör ju också veta(?) när denne man fyllt år tycker man och födelseår. Lycka till!
Svar på tråden Finns inte med på Ratsit, eniro etc, är han död???