• icy

Behöver recept till chokladbollar!

Jag har prövat en massor recept på chokladbollar, kokosbollar whatever. Men mina blir alltid väldigt äckliga och smakar bara inte bra även om jag följer receptet!

Har ni något recept som ni följer som är himmelskt goda chokladbollar som man inte kan misslyckas på?

• Svar på tråden Behöver recept till chokladbollar!
  • Deboli

Recept finns på havre grynen. Jag bytar alltid ut kakaon mot oboy, men då får man ha i mer oboy. smaka sig fram typ..

• icy

Ska man smälta smöret eller ej? Blir lite förvirrad av alla recept!

• FruSen

Glöm inte att ha i kaffe. Tycker det blir en riktigt "blek" smak när man inte har i kaffe...

• tro  hopp  kärlek
    Använd riktigt smör, kakao, lite kallt kaffe och vanliga havregryn ev florsocker istället för strösocker.
    Sen rullar du i kokos eller pärlsocker. 

Ingredienser:
    3 dl Havregryn
    1 msk Vanilj
    75g Smör
    2 msk starkt Kaffe
    1.5 dl socker
    3 msk Kakao
  • FruSen

Nej!

Smöret ska vara rumstemperatur, det är ju liksom basen i chokladbollarna

icy skrev 2012-09-19 16:36:11 följande:
    Ska man smälta smöret eller ej? Blir lite förvirrad av alla recept!

• icy

Helt ärligt så vet jag inte hur folk lyckas..

Mina chokladbollar blir såhär: antingen så känner man strösockret och de är inte gott alls. Eller så smakar det bara smör. Eller så blir dom för mjuka och degiga och går sönder. eller så blir dem för hårda.

Ska man blanda med visp eller elvisp??  

• duntäcke
    icy skrev 2012-09-19 16:40:24 följande:

Mina chokladbollar blir såhär: antingen så känner man strösockret och de är inte gott alls. Eller så smakar det bara smör. Eller så blir dom för mjuka och degiga och går sönder. eller så blir dem för hårda.

Vi bara knådar ihop dom, vispar inte. Men om du ska vispa så ta en elvisp, en vanlig kommer du inte långt med, det kommer bara bli en stor klump.
  • icy

Tack för tipsen! Jag ska gå och ta mig an denna utmaning och så får vi se hur det går. 

• FruSen
    icy skrev 2012-09-19 16:40:24 följande:

Om jag är lat använder jag elvisp, men då med degkrokarna.
    Men blanda ihop allt ordentligt. Om det smakar smör så har du inte blandat ihop alla ingredienser tillräckligt bra
  • icy

dom blev fantastiskt goda. Tack för alla råd :)
  • fortsätt paddla

Bailys. Bara lite, men det blir gott.

Svar på tråden Behöver recept till chokladbollar!