• kitkat

Kan 3,5-åring ha växtvärk?

Sonen som är 3,5 år klagade ikväll på att det kliade och gjorde ont inuti knäna och benen, I skelettet.

Han ville att jag skulle klia, och blev ledsen när det inte hjälpte.
    gav han Alvedon som verkade hjälpa en liten stund. Men han ligger och gnäller och smågrinar i sängen.

Har man växtvärk så tidigt?
    Vad gör man åt det?
    Hur länge håller det i sig?      

• Svar på tråden Kan 3,5-åring ha växtvärk?
  • vivla

Jag hade massvis med växtvärk som liten! Pappa värmde vatten och la i en flaska, sen sov jag med det. Lindrade jätte mycket! Alt. Massera musklerna ch se om det hjälper, eller en vetekudde. Hade växtvärk tills jag var typ tio...och jag blev bara 1,62 så jag fatta inte VAD som växte... ;)

• hon mot strömmen

självklart kan han ha växtvärk, det kommer och går. 

Min ena son får jag massera under fotsulan just där hans senor är som fiolsträngar tills de slappnar av och bli mjuka. Det brukar hjälpa med alvedon så han får sova.

Du får utforska var någonstans det gör ont och försöka massera, det är olika på olika barn. Ev använda tigerbalsam eller liniment när du masserar. 

• Skit i det du

Vår har haft det sen han var runt 2 år. Och det kommer och går.

Alvedon och sen massage kör vi med. Det har hittills räckt *peppar peppar*

För vår del några dagar upp till nästan en vecka. Det har kommit främst på kvällen när han ska ligga ner still. Han vaknar och kan inte ligga still med benen.

Lycka till =)

Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • kitkat

Jag blev överrumplad av det, var helt säker på att man fick det i skolålder....
    Ska testa mig fram.... Alvedon är jag ganska snabb att ge när han klagar på värk, lite uteslutning liksom....
    Men nu gav Alvedonen endast tillfällig hjälp....
    Imorgon ska jag ge massage, och känna på fötterna, benen och knäna och se om man kan känna "det" nånstans....   

• vivla

Ja gör det, fråga vart värken sitter och se om det går att massera lite på :) jag minns att mina föräldrar led av sömnbrist på nätterna när jag hade det, jag var nog lite extrem :) fasar dock inför när dottern får det, hon lär ju få det med turen i vår familj ;) lycka till!

• hon mot strömmen

Jag hade ont i mina vader när jag hade växtvärk. Mamma masserade, satt i kallt vatten i badkaret, satt i varmt vatten....alla knep är bra som fungerar.

• kitkat

Jag minns nån gång när jag kanske var 6-8 att jag hade en sån molande värk i vaderna att jag låg och sprattlade med benen.... Minns inte vad man gjorde åt det....

Vatten, vetevärmare, massage känns vettigt..... :) 

• Konvaljen

Min dotter på fem år har växtvärk ibland. Vetekudde, Alvedon och lite lätt massage funkar bra här.

• Skit i det du
    kitkat skrev 2012-09-19 20:32:00 följande:
    Jag blev överrumplad av det, var helt säker på att man fick det i skolålder....
    Ska testa mig fram.... Alvedon är jag ganska snabb att ge när han klagar på värk, lite uteslutning liksom....
    Men nu gav Alvedonen endast tillfällig hjälp....
    Imorgon ska jag ge massage, och känna på fötterna, benen och knäna och se om man kan känna "det" nånstans....   
    Jag håller med dig, trodde inte heller så små kunde få det men ack vad jag bedrog mig.

Vår son är lång för sin ålder och när han spurtar i längd brukar detta komma, är det likadant för er andra? Kan ni märka skillnad på längden?
    Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • sommar2001

Dottern har samma "problem" vissa perioder växer hon väldigt mycket och då har hon ofta ont i benen ( vader/knän) ibland i fötterna.

Svar på tråden Kan 3,5-åring ha växtvärk?