• teha

Hjälp! Vad menas med förvärvades?

Var iväg och tittade på en bil idag som kändes bra och ville köpa den. Vi bestämde att vi skulle ses imorgon igen.

Kollade därför upp regnr på bilen och ägarens namn. Det står att bilen förvärvades 120918, vilket var igår ju. Vad menas med det?

Sedan till ägarens namn, det mobilnumret jag ringde för att kontakta säljaren på var inte det namnet som som stod i annonsen eller som ägare på bilen. När vi sedan ringde till säljaren sa han att det var hans bror som ägde bilen....Det lustiga är att jag har för mig att han presenterade sig som det namnet som ägaren har.

Är det inte så att ägaren till bilen måste vara med och skriva under? Om han har med sig sin bror imorgon, har man rätt att få se leg på personen?

Magkänslan är inte helt hundra på detta..

****Filippa född maj-03, Vilmer född mars-09 och Pontus född feb-11****
  • Svar på tråden Hjälp! Vad menas med förvärvades?
  • Hannah76

Antar att det var då den bytte ägare? Att det var då den senaste såldes/köptes?

• teha

Okej....hur gör man om inte ägaren är med imorgon? Så hans bror blev ägare av bilen så sent som igår då eller? Han berättade att han haft bilen i fyra år tror jag det var fast det var hans fru som hade haft den mestadels. Varför byta ägare (som nu enligt säljaren är hans bror) för att dagen efter sälja den? Annonsen kom ut idag. Han hade varit på besiktning med bilen idag, hade papper på det fast det var efterkontroll eller vad det heter Obestämd Däcken fanns i bilen. Träffades på en parkering.

Hur låter detta i era öron?

• Tutilure
    teha skrev 2012-09-19 21:18:21 följande:
    Okej....hur gör man om inte ägaren är med imorgon? Så hans bror blev ägare av bilen så sent som igår då eller? Han berättade att han haft bilen i fyra år tror jag det var fast det var hans fru som hade haft den mestadels. Varför byta ägare (som nu enligt säljaren är hans bror) för att dagen efter sälja den? Annonsen kom ut idag. Han hade varit på besiktning med bilen idag, hade papper på det fast det var efterkontroll eller vad det heter Obestämd Däcken fanns i bilen. Träffades på en parkering.

Hur låter detta i era öron?
    Det låter inte helt hundra skulle jag säga.
    En fråga (som jag säkerligen blir lynchad för), var säljaren svensk? 
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • orolig2325

kan vara så enkelt att hans bror skrivit över bilen på honom så att han ska kunna sälja den/skriva på papprena?

• orolig2325

*edit* sålänge du får ett kvitto på att han tagit emot pengar, som hans underskrift står på, så är det lungt, se till och kolla hans leg bara, och memorera gärna hans person-nr(hela) eller skriv ner det på kvittot.

• teha
    Tutilure skrev 2012-09-19 21:21:46 följande:
    Det låter inte helt hundra skulle jag säga.
    En fråga (som jag säkerligen blir lynchad för), var säljaren svensk? 
    Nej han verkade inte helt svensk.
    orolig2325 skrev 2012-09-19 21:22:17 följande:
    kan vara så enkelt att hans bror skrivit över bilen på honom så att han ska kunna sälja den/skriva på papprena?
    Om brodern skrivit över bilen på säljaren så borde det väl vara säljarens namn som ägare på bilen?

Vi ringde till säljaren och sa att han måste få fram det papper som man skriver på om ägarbyte för det hade han inte sa han när vi sågs. Och sedan sa vi att hans bror måste vara med och skriva på men fick bara till svar hela tiden att; Ja han skriver på, ja han skriver på.

Så det framgick inte om han skulle ha med sig brodern imorgon eller inte.

• Queenie70

Man ska lita på magkänslan!

• orolig2325
    teha skrev 2012-09-19 21:45:22 följande:
    Nej han verkade inte helt svensk.
    Om brodern skrivit över bilen på säljaren så borde det väl vara säljarens namn som ägare på bilen?

Vi ringde till säljaren och sa att han måste få fram det papper som man skriver på om ägarbyte för det hade han inte sa han när vi sågs. Och sedan sa vi att hans bror måste vara med och skriva på men fick bara till svar hela tiden att; Ja han skriver på, ja han skriver på.

Så det framgick inte om han skulle ha med sig brodern imorgon eller inte.

Jag köpte min senaste bil på kvitto, sen skickade han ägarpapprena till ägaren, som skrev på dem och skickade in dem till vägverket(eller dit dem ska) och några dagar senare var jag ägare.

Sålänge du är noga med leg och ber han skriva ett kvitto som han skriver på(och skriv hela hans person.nr. på kvitto) så ska det vara lungt, blåser han dig så letar polisen reda på honom.
Svar på tråden Hjälp! Vad menas med förvärvades?