• Leeroy

Skyddsträna hund

Jag går i höga tankar kring att skyddsträna min schäferhane, av alla möjliga anledningar.
    Är det något man gör själv eller måste man ha tag på en figurant? Vänder man sig till brukshundsklubben? Hur gammal bör en hund som skyddstränas vara osv?

• Svar på tråden Skyddsträna hund
  • Leeroy
    CinnamonMai skrev 2012-09-19 22:57:12 följande:
    Kontakta brukshundklubben, de borde veta mer.
    Ja jag tänkte jag skulle göra det också. Har du någon erfarenhet av skyddsträning?
  • CinnamonMai
    Leeroy skrev 2012-09-19 23:31:48 följande:
    Ja jag tänkte jag skulle göra det också. Har du någon erfarenhet av skyddsträning?
    Nej, ingen direkt, men så har jag en flat också. Skydda/bevaka är inte hans starka sida. Däremot vet jag att de håller på med det på brukshundklubben, det har jag sett.
  • ModestyB

Man kan börja skyddsträningen från det att hunden är valp. Ett bra gripande och skall är det man vill få fram.

Skyddsträning gör du INTE ensam, aldrig. Det är figuranten som styr träningen, som läser din hund och som säger åt dig vad du ska göra. En bra figurant är det du behöver ha. Figuranten=instruktör inom skyddsträningen.

Innan skyddsträningen ska du ha mycket god lydnad. Det finns särskild lydnad för ipo. IPO är spår, bevakning, skydd, i ett. Vill du komma längre än till att bara prova på så ska ni som ekipage genomgå ett lydnadsprov för att få träna skydd. Med all rätt, enbart hundar som har mycket god mentalitet och som står helt under förarens kontroll bör träna skydd.

Du vill jobba med din hund i hög drift. Även under lydnadsdelarna, jobba med föremålsintresset och gripandet. Hunden får ALDRIG ta dåligt tag med munnen, ens under lek. Bryt- och börja om.

• ModestyB

Kan tillägga att jag inte skulle träna för majoriteten av alla figuranter. Där måste man ha tur. Många jobbar med metoder jag ogillar, eller triggar fram försvaret utan att hunden egentligen besitter de egenskaper en god skyddshund ska ha. Det hör till att figuranten "belastar" hunden, gör hotfulla rörelser med piskan, slår mot hunden med knytnäven, föser hunden med benen osv. Det är bara det att man i min värld aldrig får vara våldsam mot hunden, att hota fram ett försvar är en helt annan sak, men att med smärta öka adrenalinet för att få upp hunden i drift/försvar är enligt mig helt förkastligt och en sådan instruktör som det finns allt för många av) släpper jag inte i närheten av min hund. Piskan används främst för att framkalla ett smällande ljud.

Svar på tråden Skyddsträna hund