• Anonym (Undrar!)

Förbud mot nationalsången i skolan?

Ja ni vet allt prat som har pågått en längre tid om att "Sverige inte längre tillhör svenskarna", "man får inte ens gilla Sverige längre" osv.. Undrar över det som också sägs,att barn inte längre får sjunga nationalsången i skolorna, finns det någon sanning i det? Har hört det från många håll, men det har alltid varit rykten, känner ingen som har ett barn som faktiskt GÅR i en sådan skola. Har någon här ett barn som går i en skola där nationalsången inte får sjungas? Och i så fall, hur har skolan motiverat ett sådant förbud?
    Vill alltså inte starta en diskussion om huruvida Sverige fortfarande är svenskt eller inte, snarare få lite insyn i hur det ser ut på skolorna..

• Svar på tråden Förbud mot nationalsången i skolan?
  • Anonym

Nej det ligger ingen sanning bakom det.

Det finns dock svenskar som vänder ut o in på sig själva av rädsla för att verka vara rasister. Det är där ifrån detta kommer. 

• Insanejane77

Vad märkligt. Där jag kommer ifrån, en mycket invandrartät ort i GBG, så tilläts det inte att nationalsången sjöngs på skolavslutningen just för det kunde tolkas som rasistiskt. Och det var redan för 20 år sen drygt.

• Anonym (Undrar!)

Var du elev på den skolan då Insanejane77? Fanns förbudet där innan du började eller kommer du ihåg hur det kom till, ifall det var någon särskild händelse som ledde fram till det? Hur reagerade elever och föräldrar?

• Anonym

Vi fick inte sjunga den i högstadiet. Gick i en skola i täby, norr om sthlm. 

• Insanejane77

Ja jag var elev där då ja. Gick i den skolan i högstadiet (alltså åk 7-9 som det var då). Förbudet fanns där innan jag började ja och det var inget som hade hänt vad jag vet utan det var mer en försiktighetsåtgärd eller vad man ska kalla det, så ingen skulle kunna ta illa vid sig och alla skulle känna sig välkomna. Fullständigt idiotiskt om du frågar mig. Jag fick lära mig Sveriges nationalsång kring 20-års åldern på eget bevåg.

• Anonym (Undrar!)

Själv gick jag i en skola i en förort väster om Stockholm, där består ca 40% av invånarna av invandrare. Vi sjöng nationalsången och de sjunger den i samma skola än idag (är född 85). .

• Coyote

Jag kan inte ens minnas att vi firat nationaldagen i skolan? Jo, på låg- och mellanstadiet gjorde vi det, vaktmästaren hissade flaggan, vi sjöng nationalsången, sen gick vi in i skolan igen typ.

• Anonym (Undrar!)

Fast nationaldagen har ju inte varit någon stor grej i Sverige, det är ju egentligen bara sedan den blev en röd dag som folk börjat fira den. Sverige har ju generellt sett varit dåligt på att hylla flaggan, nationaldagen och liknande, vi är väldigt beiga på det viset jämfört med många andra länder. Det har ju dock ingenting med något förbud att göra.

• Rani

Jobbar i skolan och har erfarenhet av olika stadier och typer av skolor. Har aldrig varit med om att det förbjudits. Däremot finns det ju inte direkt några klockrena situationer då nationalsångenkänns rätt att sjunga. På nationaldagen är det ju ledigt och på skolavslutningen sjunger men Idas sommarvisa och Den blomstertid som allsång. Så om nationalsången inte sjungs beror det nog snarare på det. Kanske tränar man på den på musiklektionerna i låg- och mellanstadiet på en del ställen.

• Anonym

Detta är ju inget som kommer från några invandrare - utan från svenskar.

Svar på tråden Förbud mot nationalsången i skolan?