• MalinEddie

Tycker du att man ska amma om man inte vill men man kan?

Jag har märkt att många människor tycker att man ska amma mot sin vilja eftersom bröstmjölken i sig är något bättre än ersättning. Själv tänker jag att mjölken spelar en liten roll i det hela om mamman absolut inte vill amma. Känslorna inför amningen spelar en större roll enligt min mening. Både för barnet och den enskilda familjen. Det är helt accepterat att inte amma om man inte kan. Vill man däremot inte amma ska man visst förklara sig. Varför?

• Svar på tråden Tycker du att man ska amma om man inte vill men man kan?
  • Liljan77

Jag kunde inte amma o sörjde det.
    Förstår inte varför man inte vill amma,
    Speciellt inte när det är det bästa för barnet.Varför vill man inte ge det bästa till sitt barn? 

• MalinEddie
    Liljan77 skrev 2012-09-20 00:15:37 följande:
    Speciellt inte när det är det bästa för barnet.Varför vill man inte ge det bästa till sitt barn? 
    Mjölken är bättre än ersättning. Om det är det bästa för barnet anser jag beror på mammans känslor inför amningen.
  • MalinEddie

Hur skulle barnet må bra av en mamma som inte vill amma och vill att varje amningstillfälle ska vara över?

• Tjolinti

Hade barn tagit illa av ersättning så visst tycker jag det är förjävligt om man kan men inte vill amma, men jag har aldrig hört om en barn som tagit illa av ersättning så jag tycker inte man ska göra något man inte vill. 

• Azi

Absolut inte. En välmående mamma är det absolut viktigaste för att anknytningen ska fungera.

• wiklara

Fast mjölken är ju det bästa för barnet eftersom den är anpassad till vad barnet behöver, ger antikroppar och bättre immunförsvar. Vad menar du med att det beror på mammans känslor? 

• EvelinasSyster

Nej. Jag fattar inte hur folk orkar lägga sig i en sån grej. JAG vill amma och kommer sörja om det inte fungerar men jag respekterar att andra inte vill. Är väl upp till dom, så länge dom matar ungen på nåt sätt så är det väl skitsamma hur.

• MalinEddie
    Liljan77 skrev 2012-09-20 00:25:25 följande:
    Hur kan mammans känslor vara viktigare än alla fördelar som amningen ger barnet?
    Har man känslomässiga problem så får man ju söka hjälp för dem.
    se.babycenter.com/baby/breastfeeding/benefits.../
    Känslorna kan påverka anknytningen.
  • FabulousMom
    Liljan77 skrev 2012-09-20 00:15:37 följande:

Håller med!
    - Pojke 2008 - Bebis 2013 -
Svar på tråden Tycker du att man ska amma om man inte vill men man kan?