• why

Min sambo vill inte ha sex med mig

Hej jag är 28 år och har varit tillsamman med min sambo i snart 7år.
    Vi har en underbar son tillsamans som är 2år och som är en riktig charmtroll.

Men nu till problemet, jag älskar att ha sex och skulle vilja ha det så ofta det går, men det verkar inte min sambo håller med om det.

Hon säger att hon inte har någon sexlust  och när vi väl har sex verkar det som att hon gör det bara för  min skull och inte för att hon själv vill det.

Det här problemet har vi haft i snart 5-6 år utan någon förändring, när jag tagit upp det har hon inget riktigt svar på vad det kan vara.

Men det värsta av allt är att hon inte har gjort något åt detta problem fast  hon märker hur det påverkar vårat f'örhållande negativt.

Jag har provat att prata om det, köpt sex leksaker, andra ställningar och provat vänta ut det tills hon ska känna sig redo.
    Men inget har hjälpt, hon säger själv att hon börjat ta tag i det genom att ta mer initiativ, kollat upp vad man ev kan göra åt problemet.
    Men det stämmer inte, jag förstår inte hur man kan låta det gå så långt så att man sårar den man "älskar så mycket"

Vad kan det vara för fel och hur länge ska man hålla ut med detta problem?

Hon hade inga problem med detta i sitt förra förhållande och inte i början av vårat heller.
    Men drygt 1år efter vi hade blivit ett par ocg flyttat ihopp, började problemen att komma.

Jag har tänkt på att göra slut med henne flera gånger,  men efter att vi har pratat om det har det blivit bättre i ett tag.  Men sen har problemen kommit tillbaka.

Hon säger att hon älskar mig och vill inte att det ska ta slut mellan oss, men samtidigt gör hon inget för att lösa problemet.

Snälla kan ni hjälpa mig med vad det ev kan vara och kan det vara så att hon bara är kvar i förhållandet av trygghet.
    Hon kanske vill vara singel men vågar kanske inte ta det steget själv, utan kanske vill att jag ska göra slut så slipper hon.

Jag har ingen aning men tycker att om man varit ihopp s¨lång tid så borde man vara ärliga mot varandra.

Vad ska jag göra och vad kan det vara för fel??????

• Svar på tråden Min sambo vill inte ha sex med mig
  • Anonym (tjej)

Jag kan bara tala för mig själv, men de perioder jag har haft minskad sexlust är när jag inte har njutit av sexet och inte fått orgasm. Det är grymt trist att aldrig få orgasm vid sex.

• Anonym (tjej)

Och sen är det ett problem ni ska jobba på tillsammans, HON ska inte enbart lösa problemet. Du skriver att du älskar att ha sex och vill ha det ofta. Är ert sex mest för din njutning tro?

• Anonym

Det finns några enkla knep du kan göra.

Som kvinna och småbarnsmor är man ständigt trött och har tusen saker som "måste" göras. Tvätta, städa, laga mat, ta hand om sonen....  Så länge man har tusen saker som måste tas i tu med så har man varken ork eller lust att lägga sin energi på  sex.

Det enklaste knepet att få sin fruga att vilja dela sänghalmen med en är att sköta så stor del av vardagsruljansen att hon känner att hon hinner slappna av.  Börja med det utan att hon ber dej göra en massa saker. Räkna med att det tar några månader innan hon vill igen.

Och sluta tjata på henne om att hon är otillräcklig i sänghalmen.

• jonte02

Välkommen i klubben .

Småbarnsperioden är givetvis en bidragande orsak/anledning. Jakten och spänningen en annan. Vardagsrutiner och vardagslunk likaså. Visst kan det vara lite attraktions-"problem", men troligtvis inte om ni verkligen älskar varandra...men är sexlusten låg är det mer troligt att det är den som gör att du i så fall har känslan av att känna dig mindre attraktiv.

Min fru levde sju år i "mammabubblan"...och har inte kommit ur den helt än tyvärr.

Jag tror inte så mkt på att hushållssysslor och liknande ansvar skulle vara ett problem som gör att lusten försvinner, men däremot kan ett jämnt fördelat ansvar i hemmet och för barnet/barnen göra att tröttheten inte gör sig lika påmind. Jag utgår ifrån att ni TS lever ett modernt och jämställt/jämlikt förhållande och hjälper varandra med det praktiska. Om inte så får du ta och vässa till dig.

Jag tror mer på inställning, vilja och intresse. Även fysisk och psykisk form. Trivs man med sin kropp och lever i nuet. Gläds åt det man har och trivs med livet så blir allt mkt enklare och smidigare. Lättare att vara positiv och se allt från den ljusa sidan.

Du kan inte förändra din partner, men du kan påverka genom att vara dig själv och finnas där för din partner. Stötta henne och uppmuntra/uppskatta. Ge komplimanger och finnas där i vått och torrt. Givetvis "måste" det finnas en balans här. Du har ju även dina behov av bekräftelse och närhet, precis som hon.

När jag inte var "nöjd" eller kände att "nu får det vara nog"...började jag prata mer på djupet med min fru. Tog upp sexbiten. Sa att jag saknade närhet och har gjort så en längre tid. Den närheten gav hon i stället till våra barn under sju år...visst hade vi sex även då...men inte speciellt mycket och bra.

Har man inte haft ett så aktivt sexliv på sju år så är ju det inte så konstigt att det fortsätter att vara så. Det har blivit en vana. Hon är van vid det och har inte något lust som säger att hon vill mer eller något annat.

Jag kommunicerade och kommunicerade och kommunicerade om detta och fortsätter att kommunicera även idag om det. I början var det jobbigt. Hon kände sig anklagad och otillräcklig och jag kände mig ibland som en otacksam skit. Men idag ångrar jag inte att jag var envis i min kommunikation och goda syfte. Jag ville få till en förändring. Jag ville att vi skulle hitta tillbaka till varandra. Idag har vi gjort det, men det är fortfarande jag som är drivande även om min fru idag finns där på ett helt annat sätt och till viss del är med på förändringen.

Det är ju en hel del annat som kommer upp till ytan om man kan få igång en bra dialog. I mitt fall var det en hel del hämningar, blyghet, prydhet och kontrollbehov från hennes sida, vilket vi har kommit vidare med, men det ligger kvar en hel del sådant.

Ett tips till er kvinnor som ändå känner igen sig kan vara att släppa in mannen mer i er "bubbla". Var inte så anti bara för att er man är på. Låt inte prestigen och principen sätta stopp för er relation.

Ett tips till er män som känner igen sig. Intressera er mer för er kvinna. Hur mår hon. Vad vill hon och saknar hon i er relation.

Visa er kärlek och tro gott om varandra. Det är NI som skapar och formar er relation.

Halle...haleluja

• why
    Anonym (tjej) skrev 2012-09-20 00:44:08 följande:
    Och sen är det ett problem ni ska jobba på tillsammans, HON ska inte enbart lösa problemet. Du skriver att du älskar att ha sex och vill ha det ofta. Är ert sex mest för din njutning tro?
    Hej och tack för det snabba svaret.
    Jag håller med dig här om att det är inte bara upp tille henna att ta tag i problemet, är man i ett seriöst förhållande så hjälps man åt med de problem som kan komma.

I början trodde jag att det var jag som inte tillfredställde henne  i sängen, som kille känns det riktigt jobbigt att känna så.
    Efter ett tag svalde jag stoltheten och frågade om det  var så och vad ev jag kunde göra för lösa detta problemet.

Men till svar fick jag att det var inte jag, utan att hon bara inte hade någon sexlust och visste inte vad det kunde bero på.

Jag köpte till och med en "rabbit" till henne, men den har  bara blivit använd 1-2ggr på på 1år.
    Om man verkligen älskar varandra och vill vara ett par, så måste man jobba tillsamans för att reda ut såna här problem som kan uppstå.
    Men det blir svårt om det bara är en som provar medans den andra låter tiden gå och låter problemet växa.
  • why
    Anonym skrev 2012-09-20 00:58:23 följande:

Det finns några enkla knep du kan göra.

Som kvinna och småbarnsmor är man ständigt trött och har tusen saker som "måste" göras. Tvätta, städa, laga mat, ta hand om sonen....  Så länge man har tusen saker som måste tas i tu med så har man varken ork eller lust att lägga sin energi på  sex.

Det enklaste knepet att få sin fruga att vilja dela sänghalmen med en är att sköta så stor del av vardagsruljansen att hon känner att hon hinner slappna av.  Börja med det utan att hon ber dej göra en massa saker. Räkna med att det tar några månader innan hon vill igen.

Och sluta tjata på henne om att hon är otillräcklig i sänghalmen.

Hej och tack för ditt svar.
    Jag vet att killar och tjejer kan vara jätte olika när det kommer till sex och att tjejer kan ha svårt för det.
    Om dem har mycket och tänka på, medans killar kanske har lite lättare att lägga tankar åt sidan.

Jag håller med dig om att man måste dela på alla de de vardagssysslor som måste bli gjorda, för att man ska kunna ha ett fint och städat hem.

Men jag tycker att det är lika viktigt att man ska kunna kommunicera i ett förhållande, innan det går så långt.
    Som sagt vi har en 2årig son som aldrig har en lung stund, jo kanske men det är när han sover.
    Men annars är det fullt fart på lilen, det är klart han tar upp mycket av den energin man har kvar.
    Men som sagt han är 2år och det här problemet kom 4år innan han föddes.
    Så jag tror inte problemet kan ha något med det att göra, men självklart kan jag ha fel där.

Men såna problem med minskat sexlust är det vanligt hos tjejer och är det något ni  pratar om eller?
    Måste bara säga tack för råden du gav mig, hoppas verkligen det skulle vara det,
    Då hade du sett mig med moppen i ena handen och trasa i den andra och städat varje dag ;) 
  • why
    Anonym (tjej) skrev 2012-09-20 00:44:08 följande:
    Glömde att svara på din fråga.
    Jag tycker om att ha sex men inget slår att ha det med någom man verkligen älskar.
    När det kommer till njutningen så njuter jag nästan mer av att hon blir tillfredställd, det är på sätt och vis en bekreftelse på att man gör något bra.

Så när vi har bra sex, som inte är ofta,  så handlar det om bådas njutning och hur man kommer närmare varandra psykiskt. Nästan på ett djupare plan än om man skulle sitta ner och prata om riktigt djupa saker.
  • Anonym (tjej)

Får hon orgasm när ni har sex då???

• kakkia

kanske borde glömma din njutning för en gång och focusera på hennes njutning. Sex handlar om så mycket mer än bara pentrering!
    Klart ni båda ska kunna njuta av varandra men ibland så får man glömma sina egna behov och låta hennes njutning gå före!!
    Testa med det ett par gånger så kanske hon får ökad sexlust!
    Lycka till   

• jonte02
    kakkia skrev 2012-09-20 21:50:09 följande:
    kanske borde glömma din njutning för en gång och focusera på hennes njutning. Sex handlar om så mycket mer än bara pentrering!
    Klart ni båda ska kunna njuta av varandra men ibland så får man glömma sina egna behov och låta hennes njutning gå före!!
    Testa med det ett par gånger så kanske hon får ökad sexlust!
    Lycka till   
    Det är väl det han gör och försöker göra. De flesta, om inte alla, anstränger sig, engagerar sig, försöker hitta DET som får fart på grejerna hos sin partner. MEN det är endast den med mindre lust som faktisk kan göra skillnad. Den med mer lust kan påverka men inte förändra. Det finns ingen normalt funtad med mer lust som vill att den med mindre lust skall ställa upp. Det ger inget öht. Den med mer lust vill se kåthet och åtrå i sin partner.
Svar på tråden Min sambo vill inte ha sex med mig