• camilla8787

Väcker ni era barn???? 3 - 6 månader

Läste nu på en sida att man "kan" väcka barnet om det sover mer än 10 timmar per natt när dem är mellan 3 - 6 månader. Detta gör att dem sover bättre på dagarna. Vid 3- 6 månader är det "normalt" att dem sover ca 15 timmar per dygn, plus minus såklart. N är nu 4 månader. Då N knappt sover på dagarna så får han inte sina batterier laddade och man ser att han är jätte trött. Han blir dock inte gnällig, han är glad så länge man inte försöker få honom att sova men alla barn behöver ladda batterierna under dagens lopp.

Igår exempelvis somnade N klockan 19.00 och sover sedan till ca 7.30. Detta blir ju 12 1/2 timme. Under dagen sov han två gånger. En gång vid 9.30 och sen en gång vid kanske 15.00. Han sover kanske 45 minuter i taget, ca plus minus. Så då kanske han sover bättre om han bara sover 10 timmar på "natten" och då blir det lättare att sova lite längre snuttar på dagen och bli mer utvilad under dagen? Gör ni något sådant? Eller ni bara följer barnets egna rytm? 

• Svar på tråden Väcker ni era barn???? 3 - 6 månader
  • Sisisisi

Nej, skulle aldrig väcka ett barn i den åldern om jag inte va tvungen. Följde deras rytm bara. Men de sov i vagnen på dagarna och vaknade de tidigt gungade jag på vagnen tills de somnade om och sov då oftast en timme till.

• SunnivaW

Låter precis som min 4-månaders Joel. Sover från 19 till 05, äter lite och somnar sedan om till 07-07.30. Han sover också bara korta pass på dagen, kanske 3 x 30 min eller 45 min. Hade önskat att han sov liiiite längre på dagarna..  För oss funkar det inte att gunga vagnen när han vaknar på dagen, somna om vet han nog inte vad det är.. ;)

• camilla8787

Äntligen någon som förstår mig! När man berättar att han är helt omöjlig att få att sova så tittar folk på en som att man är knäpp. Somna om gör han inte om han vaknat. Vagnen funkar inte, famnen funkar inte.... det ända som hjälper är om man lägger honom exakt vid den tidpunkten när han egentligen redan är lite övertrött. För någon dag sen sov han 1 1/2 timme på hela dagen! Är din kille svår att få att sova på dagen? Eller du kör honom i vagnen? Hur lång tid tar det då egentligen? Jag har stått i kanske 45 minuter utan att få honom att sova, så antar att jag inte prickar rätt på tidpunkten. Men man ser att han är trött, gnuggar sig i ögonen bland annat, drar sig i öronen ibland också har han börjat göra. 

• Natulcien

Nej, varför skulle man vilja förkorta bebisens nattsömn? I mina öron låter det som rena vansinnet!?

Vår son sov också runt 12 timmars obruten sömn på natten när han var 4 månader, från ca 21.30/22 till 09.30-10. Och sen sov han bara korta pass på dagen, oftast fyra pass á 20-40 min, d.v.s. ca 2 tim. totalt.
    Och det funkade superbra, och vi följde hans rytm.

En sån liten bebis tycker jag bara att man ska låta sova som den vill, och följa dess rytm.

• camilla8787
    Natulcien skrev 2012-09-20 14:14:00 följande:
    Nej, varför skulle man vilja förkorta bebisens nattsömn? I mina öron låter det som rena vansinnet!?

Vår son sov också runt 12 timmars obruten sömn på natten när han var 4 månader, från ca 21.30/22 till 09.30-10. Och sen sov han bara korta pass på dagen, oftast fyra pass á 20-40 min, d.v.s. ca 2 tim. totalt.
    Och det funkade superbra, och vi följde hans rytm.

En sån liten bebis tycker jag bara att man ska låta sova som den vill, och följa dess rytm.
    Det är ju därför jag frågar om det är någon som gjort så, kortat ner nattsömnen för att barnet ska ladda batterierna under dagen. Finns ingen anledning att vara på hugget, förstår mig inte på den typen av inlägg. Man får gärna dela med sig av sina erfarenheter, finns ingen anledning att skriva att det är rena vansinnet när man frågar för att få andras erfarenheter.
    Han sover inte oavbruten nattsömn, han har börjat vakna en del på nätterna och vill äta. Har gått från 1 gång till ca 3 ggr nu men somnar om snabbt. För mig har det varit naturligt att följa hans rytm men just att han inte sover på dagarna och man ser att han är jätte trött är väl inte heller det ultimata. 
  • SunnivaW
    camilla8787 skrev 2012-09-20 14:11:12 följande:
    Äntligen någon som förstår mig! När man berättar att han är helt omöjlig att få att sova så tittar folk på en som att man är knäpp. Somna om gör han inte om han vaknat. Vagnen funkar inte, famnen funkar inte.... det ända som hjälper är om man lägger honom exakt vid den tidpunkten när han egentligen redan är lite övertrött. För någon dag sen sov han 1 1/2 timme på hela dagen! Är din kille svår att få att sova på dagen? Eller du kör honom i vagnen? Hur lång tid tar det då egentligen? Jag har stått i kanske 45 minuter utan att få honom att sova, så antar att jag inte prickar rätt på tidpunkten. Men man ser att han är trött, gnuggar sig i ögonen bland annat, drar sig i öronen ibland också har han börjat göra. 
    Joel brukar sova ca 2 timmar totalt på dagen. Suck! Men då sover han ju iofs 12 timmar på natten = 14 timmar per dygn. Har hört att runt 16 timmar är "normalt", så 14 timmar känns väl rätt okej. Det är mest för min egen skull jag vill att han ska sova mer om jag ska vara ärlig. Hade varit så skönt att hinna/kunna göra mer saker på dagarna.

Oftast orkar han vara vaken 2 timmar åt gången, därefter lägger jag honom i vagnen (liggdel) och går runt med honom i huset om vi är hemma. Brukar ha på radion och sjunga med. Det är 50/50 att han somnar av sig själv på detta sätt. Ibland är han gnällig och då tar jag upp honom och bär &  vaggar honom till sömns. Tar ca 15 minuter då, men börjar bli lite tungt..

Vi har provat bärsele, promenad utomhus, ställa vagnen på altanen när han sover, lägga i spjälsängen etc, men han sover inte längre tid ändå. I bilen somnar han utan gnäll, men det är sällan vi kör längre än en halvtimme.. Hmm. Har nog inte direkta råd att ge dig tyvärr.. Sitter ju lite i samma båt ;)
  • Natulcien
    camilla8787 skrev 2012-09-20 14:24:48 följande:
    Det är ju därför jag frågar om det är någon som gjort så, kortat ner nattsömnen för att barnet ska ladda batterierna under dagen. Finns ingen anledning att vara på hugget, förstår mig inte på den typen av inlägg. Man får gärna dela med sig av sina erfarenheter, finns ingen anledning att skriva att det är rena vansinnet när man frågar för att få andras erfarenheter.
    Han sover inte oavbruten nattsömn, han har börjat vakna en del på nätterna och vill äta. Har gått från 1 gång till ca 3 ggr nu men somnar om snabbt. För mig har det varit naturligt att följa hans rytm men just att han inte sover på dagarna och man ser att han är jätte trött är väl inte heller det ultimata. 
    På hugget? Typ av inlägg? Hur menar du nu?

Gav jag "fel" svar? Ja, då får vi hoppas att någon annan svarar att de har kortat sin bebis sömn och att det var det bästa de gjort. Glad

Sen skrev jag inte något om att du skulle vara vansinnig. Jag skrev ingenting värderande om dig alls. Däremot tycker jag att det låter som vansinne att förkorta en bebis nattsömn. Glad

Var sover han på dagarna då? Hur söver ni honom?
  • Natulcien

För övrigt är det ofta sömnstrul just runt 4 månader, och det går över.

• qrps

Nej, jag skulle aldrig göra det. Min lillis sover max 1,5 timmar om dagen, men sover riktigt bra om nätterna (kan vakna en gång för att äta och sedan somna om direkt). Jag slösade rätt så mycket tid i början på att få lillisen att somna på dagarna för att inse sedan att det var meningslöst. Som bvc sa till mig, var glad att bebisen vill sova om nätterna.

• SunnivaW

Hoppas det är övergående:) Längtar efter att kunna ta en långpromenad med sovande bebis i vagnen! När kan man börja hoppas på att det ändras??

Svar på tråden Väcker ni era barn???? 3 - 6 månader