• mellieB

Få 3åring att sova hela natten i SIN säng

Hej, vår son på snart 3år har sen hans lillasyster kom vaknat på natten och kommit in till oss och sovit vidare.. (lillasyster är nu 7mån).. Jag hade inte sett nåt problem med det om de inte vore för att nu och sen ca 1,5mån tillbaka så har lillasyster fått för sig att vakna redan vid kl 5.. Runt 5-6 är min son ganska lätt väckt så han brukar vakna av henne då..

Samt att vaknar han inte av henne, vaknar han av att verken jag eller min man ligger brevid han i sängen eftersom han är van vi det när han kommer in..

Härom natten sov han en hel natt i sin säng.. och då lät jag lillasyster ligga kvar i sin säng och tjöta och hon somnade om och vi sov allihoppa fram till kl 7!=)..

Men ja kan inte låta henne ligga kvar i sängen med han där inne..

Detta resulterar ju då i att sonen blir väldigt trött.. Han sover inte middag längre.. är om han i så fall slumrar till nån gång på soffan.. Men de gånger han somnat på dagen så har han inte velat somna på kvällen..

Så den enda lösningen jag ser är att försöka få han att fortsätta sova i hans säng? Men hur gör jag? Ska jag bara gå tillbaka med honom? Ska jag sätta mig brevid sängen som jag gör när jag somnar han på kvällen? 

• Svar på tråden Få 3åring att sova hela natten i SIN säng
  • Lena

För oss funkade det bäst att vi kom till hennes säng och sov där en stund.

• mellieB

Mm vi har oxå tänkt den tanken bara att hans säng är för liten.. men vi pratade om idag att han kommer ju ändå få en ny säng om några månader när lillasyster ska ta över hans, så kanske är lika bra att köpa en nu och ställa undan hans nuvarande i frådet,,,,,

• dogcatbird
    mellieB skrev 2012-09-20 11:04:50 följande:
    Mm vi har oxå tänkt den tanken bara att hans säng är för liten.. men vi pratade om idag att han kommer ju ändå få en ny säng om några månader när lillasyster ska ta över hans, så kanske är lika bra att köpa en nu och ställa undan hans nuvarande i frådet,,,,,
    Här har du nog lösningen!
  • mellieB

Ja de får väl bli en ny säng hehe,, för jag antar att börja gå tillbaka med honom på nätterna osv kommer bara resulterar i mindre sönm för oss båda? De borde väl gå över av sig självt nån gång?.. Har aldrig kört nån metod på våra barn för att tex sluta med att äta på natten osv utan allt har kommit av sig själv,, så då gör de väl så här med..

• Isbit

jag lovade min son att få köpa en leksak nästa dag om han sov i sin säng hela natten. kanske inte så pedagogiskt men de funkade.

• Isbit
    mellieB skrev 2012-09-20 11:26:31 följande:
    haha men fortsatte han sova där hela nätter sen med då?

ja. dagen efter lovade jag att han skulle få hitta på vad vi skulle göra för man kan ju inte handla leksaker varje dag.

nu är han åtta år o de här funkat sen dess.

behövde muta honom en vecka kanske
  • mellieB

grymt,, kan ju vara värt att testa=) haha,, men hur somnade du honom när ni började?,, Vi läser nämligen bok sen sitter vi brevid tills han somnar,,

• Lena
    mellieB skrev 2012-09-20 11:18:52 följande:
    Ja de får väl bli en ny säng hehe,, för jag antar att börja gå tillbaka med honom på nätterna osv kommer bara resulterar i mindre sönm för oss båda? De borde väl gå över av sig självt nån gång?.. Har aldrig kört nån metod på våra barn för att tex sluta med att äta på natten osv utan allt har kommit av sig själv,, så då gör de väl så här med..
    Det slutade efter bara ett par månader för oss, nu vaknar hon och vill ha sällskap en gång per månad eller så
  • mellieB

Jo jag har ju gått och hoppats på detta men nu har de gått 7mån hehe,, ja hade absolut inte brytt mig om de inte vore för de att han blir väckt av lilla systern för vi har ganska stor säng m.m.. men de är för hans eget bästa eftersom han blir så trött på dagen när han får gå upp ibland 5.30=(

• Bebisfeb

Ett alternativ är att ha madrass på golvet i rummet där pojken sover där pappan eller mamman lägger sig när han vaknar till? Så gör vi, tycker set är gosigt att ha barnen nära, men blir dåligsömn för alla-inte bra såklart. Madrass funkar för oss, blir ju lite tråkigt på det viset ett par pr bär barnen är små, men bara alla går sova!

• Isbit
    mellieB skrev 2012-09-20 11:36:02 följande:
    grymt,, kan ju vara värt att testa=) haha,, men hur somnade du honom när ni började?,, Vi läser nämligen bok sen sitter vi brevid tills han somnar,,
    Testa att läsa en bok & sen får han lära sig att somna själv oxå.
    Så gjorde jag med honom. Han var otroligt seg att somna. Ibland fick man ligga där i timmar!
    men det ingår i uppgörelsen "leksak" eller "bestämma nåt roligt"
    Man måste somna själv oxå
  • mellieB
    Bebisfeb skrev 2012-09-20 13:41:51 följande:
    Ett alternativ är att ha madrass på golvet i rummet där pojken sover där pappan eller mamman lägger sig när han vaknar till? Så gör vi, tycker set är gosigt att ha barnen nära, men blir dåligsömn för alla-inte bra såklart. Madrass funkar för oss, blir ju lite tråkigt på det viset ett par pr bär barnen är små, men bara alla går sova!

Ja hade de inte varit för att han bör väckt osv så hade han gärna fått ligga emellan oss tycker oxå de är mysigt=) men dagarna blir långa och mkt gnäll.. Kan ju hoppas på att lillan börjar sova till 7-8 som innan snart haha..
    Isbit skrev 2012-09-20 13:48:02 följande:
    Testa att läsa en bok & sen får han lära sig att somna själv oxå. Så gjorde jag med honom. Han var otroligt seg att somna. Ibland fick man ligga där i timmar! men det ingår i uppgörelsen "leksak" eller "bestämma nåt roligt" Man måste somna själv oxå

Så gjorde vi för 1år sen men sen helt plötsligt blev han hysterisk när vi gick ut och sen har vi inte orkat ta tag i det.. Men han måste ju lära sig somna själv igen nån gpng har ju gått innan så får ta oss i kragen snart igen hehe
  • Lena

Vi ligger brevid fortfarande om hon inte vill vi går ner. Vi stannar bara en timme men då brukar hon somna på 30min om hon inte kämpar emot

• Isbit
    mellieB skrev 2012-09-20 20:23:41 följande:
    Ja hade de inte varit för att han bör väckt osv så hade han gärna fått ligga emellan oss tycker oxå de är mysigt=) men dagarna blir långa och mkt gnäll.. Kan ju hoppas på att lillan börjar sova till 7-8 som innan snart haha.. Så gjorde vi för 1år sen men sen helt plötsligt blev han hysterisk när vi gick ut och sen har vi inte orkat ta tag i det.. Men han måste ju lära sig somna själv igen nån gpng har ju gått innan så får ta oss i kragen snart igen hehe

ja han kanske är redo nu
  • Lattjo

Jag har en tös på 3 som kommer till mig varje natt. Hon väcker dessutom storebror så han också ska komma och gosa och det är trångt med en 3-åring och en 8-åring i min säng ;) Grabben går mer än gärna in när hon väcker honom och säger att dom ska gå till mamma och gosa ;) Det största problemet för mig är att hon får sova hos pappa och hans tjej för dom har ingen plats (så jag förstår att det är enda lösningen), det är ju jättegosigt där så då vill hon ha samma här. Nästa problem är att jag inte ens vaknar längre utan bara lyfter på täcket och blir lika förvånad varje gång jag vaknar och har henne bredvid mig. Dom tävlar dessutom om vem som kan ligga närmast mig så PÅ mig är den bästa platsen, hehe. Jag vaknade med nackspärr i tisdags efter att ha legat i någon konstig ställning hela natten.

Jag suger åt mig tipsen från den här tråden, ska absolut prova att muta, mutor är helt okej i min värld, hoppas det funkar :)

• marla333

Har en tvååring. När hon klev upp för tidigt, vaknade vid 4-5 varje natt och ville kliva upp, köpte jag en nattlampa i form av en katt. Tog med dotter till hennes säng och då fick hon med katten i sängen. Sa att katten är trött och vill sova lite till. Att den lös är ju lite roligare än ett godsedjur. Brukar funka för det mesta :) Lumilove nattlampa tror jag den heter...

• mellieB

Jag har faktiskt inte gjort nån större ansträgning än, vi funderar fortfarande på köpa en större säng till han.. däremot frågade jag han häromdagen för han va ledsen på natten och jag fick komma och hämta han, varför han var ledsen på natten? Då svara han "de va så mörkt mamma jag såg ingenting läskigt" så min tanke va då aa mörkrädd kanske.., Så ska ta mig till IKEA imon och köpe en sån nattlampa dom har, vi har en men den använder jag själv på natten när lillan vill ha mat hehe.. Men ska i alla fall testa och se.. kan ju vara att han blivit mörkrädd helt plötsligt..

Svar på tråden Få 3åring att sova hela natten i SIN säng