• Anonym (bajjarn)

Ingen gallblåsa = akut bajjenödig efter måltid

Nu har jag lessnat! Efter att jag opererade bort min gallblåsa så kan jag knappt äta fiberrikt innan jag måste sätta mig och göra nummer 2. Minst en halvtimme efter måltid måste jag ha en toalett i närheten, annars kan det gå illa. 

Exempel: Åt en tallrik fil och flingor. Bonusdottern duschade. Jag blev bajjenödig och ropade att jag måste in. Hon skyndar sig allt hon kan och när jag väl kommer in så hinner jag knappt av med brallorna o sätta mig innan det är färdigt! 

Går det att göra något åt detta? Är jävlar-i-mig inte roligt alls att gå med rädsla att skita ner sig efter jag käkat. Dock händer det inte varje gång, men nästan. 

• Svar på tråden Ingen gallblåsa = akut bajjenödig efter måltid
  • Anonym (hm)

när opererade du bort din gallblåsa??

jag hade jätteproblem med magen typ 1år efter operationen..
    åt jag minsta fett så fick jag världens akut-diarré!!!
    det bara rann rätt igenom med världens kramper! kunde inte heller äta laktos under det här året som var...

nu 2½år efter operationen så går det utmärkt.
    har alltid dock haft snabba tarmar så vissa ggr får jag gå och baja när jag ätit.. skulle dock tro att det blir fullt i magen och trycker på tarmarna som redan har innehåll från tidigare måltider :P 

• Lumo

Å vilken "intressant" tråd. Jag opererade bort min galla för 2 år sen o har åxå problem. Har dock inte tänkt att det beror på gallan men det är ju mycket troligt. Jag får problem med magen ca 0,5-1 h efter frukost några ggr/v och ibland efter middagar. Oftast när vi äter borta då det nog är just fet mat, typ bearnaise o liknande.

Själv funderade jag på om det kanske är ibs jag har eller så, men gallan är ju troligare iom att den är väck.

Även jag tror jag reagerar på laktos, men har gjort gentest (finns att köpa på apoteket) o enligt det är jag inte laktosallergiker så isf är jag nog laktoskänslig av skadad mage. Reagerar ni alla på laktos o fett?

• Stålmamma

Jag har oxå op bort gallan för ca 1 år sedan. Äter jag väldigt fet mat länge tex gick jag lchf då blir jag jätte dålig i magen men annars har jag nog inte haft så stora problem mer än första månaderna kanske. Hur länge sedan var det du tog bort gallan?

• Anonym (bajjarn)

Tack för att ni inte skrattar åt mig ;) Jag opererade bort blåsan i maj 2010. 

Det jag absolut inte kan äta utan att få ont i magen är ägg. Bröd kan jag äta ibland utan att få ont o bajj-problem... Och fet mat kräver toalett i närheten.  

Det borde väl finnas nå tabletter eller liknande man skulle kunna ta? 

• Lumo

Googlade lite o hittade följande (läs hela länken för mer visdom)
    "Kosttillskott med matsmältningsenzymer kan behövas om du upplever gallbesvär (brist på lipidenzymer) eller gasbildning, har sura uppstötningar, avföringsproblem, bristfälligt näringsupptag eller är trött och har lätt till sjukdom. Komplettera alltid dina enzymer med ett mineralkomplex och en sund, varierad kost. Proteolytiska enzymer kan passa vid stort intag av protein, njurproblem, mikrobproblematik, inflammationer, allergier eller infektioner. Brist på kolhydratspjälkande enzymer kan ge intolerans mot mjölksocker (laktosintolerans) och kan ersättas med laktasenzymer. "

www.kostkoll.se/blog.php

• Lumo

Här är korrekt länk:

"Kosttillskott med matsmältningsenzymer kan behövas om du upplever gallbesvär (brist på lipidenzymer) eller gasbildning, har sura uppstötningar, avföringsproblem, bristfälligt näringsupptag eller är trött och har lätt till sjukdom. Komplettera alltid dina enzymer med ett mineralkomplex och en sund, varierad kost. Proteolytiska enzymer kan passa vid stort intag av protein, njurproblem, mikrobproblematik, inflammationer, allergier eller infektioner. Brist på kolhydratspjälkande enzymer kan ge intolerans mot mjölksocker (laktosintolerans) och kan ersättas med laktasenzymer. "

www.kostkoll.se/blog.php&print=1

• Anonym (bajjarn)
    Lumo skrev 2012-09-20 12:09:47 följande:
    Här är korrekt länk:

www.kostkoll.se/blog.php?bid=422&print=1
    Tack!!! :) Får sätta mig och läsa ikväll när grabben lagt sig :) 
  • Anonym (bajjarn)

Kan ju vara intressant att prova. Men funderar på om det finns nånstans dit man kan ringa o få svar. De läkare jag pratat med har inte trott på att det med gallblåsan har varit orsaken... 

• Anonym

Så lustigt det kan vara.
    För när jag tog bort min gallblåsa så gick jag från att gå på toa vissa dagar säkert upp emot 10ggr på en dag.
    Glass var en riktig trevlig sak :p
    Då man inom 5-10min sprutlackerade hela toastolen(invändigt ;) )

Efter gallblåsans uttåg, så blev min mage stabil och bra igen.

Svar på tråden Ingen gallblåsa = akut bajjenödig efter måltid