• Badabing00

Vad ska jag säga till min son om tjocka människor?

Min son på fyra år går på gymnastik, och nu senast när han varit så frågade jag lite om vad de gjort osv, då när han började berätta så sa han att det bara varit två "fröknar" denna gången för den tjocka var sjuk! Jag försökte förklara för honom att han kanske inte ska kalla den här tjejen tjock för då kan hon bli ledsen. Men samtidigt kände jag att för honom var det ju inget förolämpande när han kallade henne tjock, det var bara en förklaring på vem av dem det var som var sjuk. Vad jag menar är ska jag pracka på honom samhällets syn på hur man inte ska kalla kraftiga männskor för tjocka inför dem. För honom är ju alla lika just nu, han förstod inte varför hon skulle bli ledsen för det. För honom var det bara ren fakta kort och gott.. hon är tjock! Nu låter det som om jag ser ner på kraftiga människor vilket jag inte gör, är själv inte pinnsmal direkt, och skulle nog bli ledsen om ett barn kallade mig tjock, för ärligare än så blir det ju inte :)

• Svar på tråden Vad ska jag säga till min son om tjocka människor?
  • Hannah76

För mig är det självklart att lära sina barn att inte benämna andra perosner på ett sätt som kan göra dom ledsna.

Det skulle vara ok för dig och ditt barn om han var "killen med den stora näsan", "killen med de utstående öronen" eller liknande? 

• Amy1983

Jag hade nog inte sagt så mkt än. Däremot hade jag tagit tillfället i akt om det nån gång kommer upp i negativ mening, alltså att tjocka människor skulle vara mindre värda, sämre eller liknande och DÅ förklara att det är de inte. Alla ser olika ut, vissa långa vissa korta, vissa smala, tjocka, bruna, vita, röda, gula. Ja du fattar grjejen.

Men som du säger så menade han ju inget illa utan det var helt enkelt bara hans sätt att berätta vem som var borta.

Du hade ju iofs kunnat fråga om han vet namnen på dom och säga att man ska använda namnen istället.

• Frontline

Har bara hört barnen kallat sina fröknar vid namn på dagis och inte den tjocke, den med stora fötter osv så se till att han lär sig namnen på dom istället...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Queenie70
    Hannah76 skrev 2012-09-20 12:31:39 följande:
    För mig är det självklart att lära sina barn att inte benämna andra perosner på ett sätt som kan göra dom ledsna.

Det skulle vara ok för dig och ditt barn om han var "killen med den stora näsan", "killen med de utstående öronen" eller liknande? 

Skulle det vara ok att säga Killen med den lilla näsan?

jag tycker att det är ett dilemma, för själva värderingen är det ju vi vuxna som lägger i det. Och om barnet säger det värderingsfritt så gör man ju barnet medvetet om att tjock=fult om man säger att en person kan bli ledsen om man säger att den är tjock. Samtidig så har man ju som vuxen en medvetenhet om ATT det kanske faktisk ÄR känsligt för vederbörande att bli benämd som tjock eller stornäst, och då har man ju ett ansvar att vägleda barnet utan att förstöra dess oskuldsfullhet och värderingsfrihet. Jag skulle helt enkelt ta ett snack om att man ska försöka undvika att benämna människor utifrån hur de ser ut överhuvudtaget, och istället ge andra valmöjligheter till barnet.
  • katalysator

Jag tycker att ett bra sätt i det här skedet kan vara att om han säger "hon den tjocka" så svarar du "Menar du Sandra?" och sen är du väldigt tydlig med att benämna henne som Sandra resten av samtalet.

• Hannah76
    Queenie70 skrev 2012-09-20 12:49:50 följande:

Skulle det vara ok att säga Killen med den lilla näsan?

jag tycker att det är ett dilemma, för själva värderingen är det ju vi vuxna som lägger i det. Och om barnet säger det värderingsfritt så gör man ju barnet medvetet om att tjock=fult om man säger att en person kan bli ledsen om man säger att den är tjock. Samtidig så har man ju som vuxen en medvetenhet om ATT det kanske faktisk ÄR känsligt för vederbörande att bli benämd som tjock eller stornäst, och då har man ju ett ansvar att vägleda barnet utan att förstöra dess oskuldsfullhet och värderingsfrihet. Jag skulle helt enkelt ta ett snack om att man ska försöka undvika att benämna människor utifrån hur de ser ut överhuvudtaget, och istället ge andra valmöjligheter till barnet.

Nej självklart inte? Tyckte det räckte med bara ett par exemepl men jag kan dra fler?
  • synonym

Varför göra det mer komplicerat för sig själv än nöden kräver?
    Ja det är rena fakta, vissa är tjocka andra är inte det.

• Rani

Ja jag tycker det är bra att tala om att man inte bör tala om människor som tjocka. Hur ska ett litet barn annars förstå det? Ge exempel på andra mer neutrala sätt att beskriva en människa när man inte vet namnet t ex med hårfärg, längd, ålder, den som gjorde detta den där gången etc.

Jag tror inte ett litet barn behöver någon annan förklaring till varför man inte säger så utan det räcker att säga att någon som blir ledsen.

• Apopan

Kan en inte be barnet att byta ut ordet "tjock" och istället säga; "den lite mer storvuxna" eller dylikt. Det låter ju lite trevligare... Om en nu inte vet namnet då menar jag.

Diskussionen kring utseende är självklart också viktig och bör alltid vara närvarande, men i detta fallet verkar det onödigt.

• Rani
    synonym skrev 2012-09-20 13:03:12 följande:
    Varför göra det mer komplicerat för sig själv än nöden kräver?

Ja det är rena fakta, vissa är tjocka andra är inte det.

Man behöver inte säga allt bara för att det är sant. Vi har en massa sociala regler för vad som är ok att säga och inte. Bra om barn lär sig dessa så de för social kompetens.
Svar på tråden Vad ska jag säga till min son om tjocka människor?