• tvivlar

frågor

Hej. Jag är heltid mammaledig med barn precis fyllda 1år. För att dryga ut min mammaledighet, tog jag några jobbpass per/vecka denna september månad. Jag har ingen fast anställning utan timanställing. I tisdag 18/9 blev jag sjuskriven heltid, ringde och anmälde egen sjukdom till Er. För denna vecka hade jag tatt 2 dagar mammapeng (mån+ons) och 3 dagar jobb (tors,fre,sön) men nu blev jag sjukriven tis.18/9. Veckan efter skulle min inkomst sett ut följande mammapeng tis+ons och jobb mån+tors+fre. Jag hade sedan innan på jobbet fyllt i mina inbokade arbetstillfällen hos dom, men nu blev jag alltså sjukskriven 2 dar innan 1:a arbetstillfället. Vilka är det som kommer betala ut sjuklön till mig då? Jag är somsagt annars heltid mammaledig men just denna månad så varvades det med jobb/mammaledighet. För arbetgivaren blir det först en karensdag och för er blev ju er första karensdag 18/9. Ska jag bara stryka alla jobbtider helt och inte få sjuklön därifrån och endast från er? eller får jag från båda ställena fast efter om jag skulle jobbat/varit mammaledig? om jag får sjuklön ifrån båda - ser ni då att ena dagen får jag ifrån jobbet och andra ifrån er eftersom jag meddelat er vilka tider jag SKULLE jobbat? alltså blir jag förvirrad av vilka jag ska få sjuklön ifrån och vem jag ska meddela och vad jag ska göra?

tack för svar! Mvh sandra
  • Svar på tråden frågor
  • Försäkringskassan

Hej!
    Ofta kan det vara svårt att veta om man får sjuklön från sin arbetsgivare eller inte. Vi kommer att utreda vem som ska betala vad i samband med att du skickar in din ansökan om sjukpenning, därför är det bra att meddela oss vilka dagar du skulle ha jobbat och hur många timmar det skulle ha varit. På din beskrivning låter det som att arbetsgivaren ska betala sjuklön för de dagar som du är sjuk och har inbokade pass. 

Om det är på det sättet och du är så pass sjuk så att du varken kan arbeta eller kan ta hand om barn så betalar din arbetsgivare sjuklön just för de dagar som du skulle ha arbetat och vi betalar sjukpenning för de dagar du inte kan ta hand om ditt barn. Säger din arbetsgivare att de inte betalar sjuklön så kan det vara så att vi betalar ut sjukpenning även för de dagar som du skulle ha arbetat.

Hälsningar
    Anders, handläggare 

Svar på tråden frågor