• Balaika

Föräldraledig och vill jobba deltid... Vad gäller?

Jag är hemma med min som på 6 månader. Skulle vilja jobba ca 30%. Har jag rätt till detta?
    Har fast heltidsanställning i vanliga fall där jag jobba skift. 6 dagar (2Fm 2Em 2N) sen ledig 4 dagar på ett löpande schema. Det betyder att i vanliga fall jobbar jag 18 dagar i månaden.

Skulle nu vilja jobba 6 dagar i månaden. Alltså två dagar per runda.

Personalchefen vill att jag ska jobba mån-tors 15:30-19:30 Varje vecka. Min sambo är hemma 15:00 därav tiderna. Jag sa nej dels för att det inte är lönt för mig att köra för 4 timmar 4 ggr i veckan och sen kan jag inte tisdag och torsdags kvällar (iaf inte båda dagarna var vecka) Dessutom är det inte mina vanliga arbetsuppgifter som det är tänkt jag ska göra.

Helst av allt vill jag ha mitt vanliga jobb.

Någon som vet vad jag har rätt till??

• Svar på tråden Föräldraledig och vill jobba deltid... Vad gäller?
  • E Maria

Hör med facket.. För min del var det inga problem att få gå in o jobba 20% fördelat på en dag i veckan.. Det var en dag jag inte kunde eftersom min man inte kunde vara hemma från jobbet den dagen, o detta tog schemaläggare o chef hänsyn till o löste.. Du har rätt att arbeta i den utsträckning du vill, men osäker på vad du kan kräva i sammanhängande arbetstid och arbetsuppgifter... Kanske hänger något av det på chefens goda vilja..? Men jag lämnar det till någon som vet mer...

• Balaika
    E Maria skrev 2012-09-20 16:44:57 följande:
    Hör med facket.. För min del var det inga problem att få gå in o jobba 20% fördelat på en dag i veckan.. Det var en dag jag inte kunde eftersom min man inte kunde vara hemma från jobbet den dagen, o detta tog schemaläggare o chef hänsyn till o löste.. Du har rätt att arbeta i den utsträckning du vill, men osäker på vad du kan kräva i sammanhängande arbetstid och arbetsuppgifter... Kanske hänger något av det på chefens goda vilja..? Men jag lämnar det till någon som vet mer...
    Ja jag ska ringa facket imorgon och höra... Tänkte bara höra om någon här inne visste hur det låg till. :)
  • Balaika

Eller beror det på vilket fack man har och vilka avtal? Ingen som vet?

• nozpa

Vet inte vad som gäller för er. Men vi har som så att man kan ju givetvis önska hur man vill jobba. Men det ska passa verksamheten på bästa sätt. Vi kan alltså inte kräva att jobba hur vi vill.
    Går jag tbx och jobbar 30% nu, så skulle jag förmodligen få jobba hur jag ville. Men vi har endast dagtider. 

• Anne69

Du har rätt att komma tillbaka till jobbet tidigare än du sagt men måste ge arbetsgivaren upp till en månad på sig. Sen är det egentligen arbetsgivaren som förlägger arbetstiden men de ska ta hänsyn till dina önskemål. Mitt förslag är att du talar om hur du skulle vilja jobba och ser om de kan tillmötesgå det, om de inte kan det så kan du ju fortsätta vara ledig på heltid.

• Gladskit
    Anne69 skrev 2012-09-21 13:19:27 följande:
    Du har rätt att komma tillbaka till jobbet tidigare än du sagt men måste ge arbetsgivaren upp till en månad på sig. Sen är det egentligen arbetsgivaren som förlägger arbetstiden men de ska ta hänsyn till dina önskemål. Mitt förslag är att du talar om hur du skulle vilja jobba och ser om de kan tillmötesgå det, om de inte kan det så kan du ju fortsätta vara ledig på heltid.

...eller välja ut de turer som skulle passa dig och er vardag hemma. Och erbjuda dig att ta de passen. Du kanske inte kommer upp i 30% men du får jobba lite i alla fall!
  • Balaika

Facket ringde idag. Har rätt att jobba deltid. frågan är bara om chefen kan bestämma vilka arbetstider. Men han skulle prata med henne.

Står så här:
    Delledighet med föräldrapenning

6 § Under den tid då en förälder får tre fjärdedels, halv, en fjärdedels eller en åttondels föräldrapenning enligt 12 kap. socialförsäkringsbalken har föräldern rätt till förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel respektive en åttondel. Lag (2010:1263).

Delledighet utan föräldrapenning

7 § En förälder har rätt till förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel för vård av ett barn som inte har fyllt åtta år eller som är äldre än så men ännu inte har avslutat sitt första skolår. Lag (2006:442).

www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Foraldraledighetslag-1995584_sfs-1995-584/

www.journalisten.se/fraga-forbundet/kan-jag-nekas-deltid-nar-jag-har-smabarn
  • Gladskit

Bra att du fick svar!
    De två paragraferna du har ovan är de typer av f-ledighet som finns när man gått tillbaka till arbetet.
    6= du har rätt att vara ledig i den omfattning du plockar ut f-penning
    7= du har rätt att gå ner i tid upp till 25% tills barnet blir åtta år

Men exakt hur schemat ser ut måste ske i samråd med arbetsgivaren.

Svar på tråden Föräldraledig och vill jobba deltid... Vad gäller?