• Anonym

3-åring med livlig fantasi

Min 3-årige son har börjat få mycket livlig fantasi vilket börjar oroa mig. Ibland är det bara tokiga historier som att ett spöke varit här eller att en ödla precis var vid fönstret och vinkade. Men så har han även sagt:

- Kommer du ihåg när du slog mig mamma?
    - Igår åkte ni iväg och handlade och då lämnade ni mig ensam hemma.
    - Kommer du ihåg när du var arg och stängde ute mig utan kläder i regnet?
    - Jag kastade sand på dagis och då blev fröken arg och kastade sand i ansiktet på mig.
    - Det var en igelkott som stack mig. Jag bet mig själv. (Sonen har ett bitmärke på armen, frågar vem som bitit honom).

Osv.

Varför säger han sådana här saker? Just att det är så fruktansvärt negativt om oss som föräldrar. Vad får han det ifrån? Han berättar även att ett spöke tidigare varit här och att det kom förbi en ödla som vinkade till honom. Dessa saker förstår man är hittepå, men att vi slår honom? Jag har inte talat med förskolan ännu men känner att jag måste ta upp det så de inte anmäler oss snart för något sonen säger. Men jag undrar ändå, vad kommer dessa tankar ifrån och hur kan en 3-årig pojke formulera sådana tankar? Han har dessutom nyligen fyllt 3 år.

Gör era 3-åringar så här också?

• Svar på tråden 3-åring med livlig fantasi
  • GeRDiS

Min 2,5 åring har oxå väldigt livlig fantasi, har bl.a. En katt som bor i garderoben, hon går runt och bär på denna katt, ger den mat osv, kan oxå säga saker som att pappa slog mig, fröken sparka mig mitt i huvudet och de regnade, har pratat med dagis om detta, tydligen är det väldigt vanligt än fast man som förälder blir förtvivlad!!!

• Pjåsk

Min nyblivna 3-åring är också sådär.. Hon ljuger som en häst travar.. Om allt ifrån vad hon ätit till lunch på förskolan till allvarligare saker.. Ibland har dom inte fått nån mat för fröken va arg.. Ibland slåss fröken eller nån kompis på dagis.. När hon är ledsen på dagis då blir fröken arg säger hon och slåss... Hon har inte fått gå på toa på hela dagen osv.. Hon ljuger så mycket om dagis, så jag antar att hon hittar på om oss också, när hon är på dagis.. Tror det är rätt vanligt, och fullständigt normalt..
    Min dotter drömmer också väldigt mycket och har en jäkla fantasi också så det hänger säkert ihop.!! :P

• Queenie70

Japp sådär höll min också på omkring 3 årsdagen. Mamma du sloooog mig!! Här och här och här och hääär ( visade tydligt på kroppen) det var en nervös tid. Förväntade mig polis och socialtjänst på dagis varenda gång jag skulle hämta!

• Whitetrash86

Min dotter var sån vid 2,5-3.

Säger bara, ojojoj vad alla misshandlade henne!! Vi föräldrar, mormor och morfar, barnen på dagis, fröknarna, främlingar, påhittade personer..

Prata med dagis så kommer du få höra att det är vanligt, men det kan vara bra för dagis att veta att hon kommit in i den fasen nu. 

• Anonym

Åh tack för era kommentarer! Skönt att höra att fler har barn med livlig fantasi. Man är ju livrädd att han skall säga sådär när man är i affären eller liknande. Skall ta och prata med dagis så de är införstådda så de inte tror vi misshandlar vårt hjärta.

Svar på tråden 3-åring med livlig fantasi