• Stim

Köpte beggad råttbur, luktar APA! Tips för att få bort lukten tack!

Jag har nyligt köpt en bur för att ha råttor i. Skall hämta hem 3 små råtthonor på lördag är tanken. Men jag köpte en beggad bur nyligt som luktar så starkt så att jag börjar bli orolig för om det kommer fungera att ha råttor.

Det har varit 5 råttor i den buren tidigare. Den var nedmonterad och stod i en källare då jag köpte den så jag kände inte lukten då. Nu står den monterad i mitt vardagsrum i det bortre hörnet. Redan då jag sätter foten in i vardagsrummet så känner jag lukten (5 meters avstånd, luftigt vardagsrum). Man ser på stängerna i buren att den har vita fläckar på sig, typ kalkfläckar. Jag har försökt skrubba rent med en trasa och något rengöringsmedel för katt och sånt, men det hjälper inte ett dugg.

Finns det något bra medel som effektivt tar bort fläckarna och den ingrodda lukten? Det är en gallerbur.

• Svar på tråden Köpte beggad råttbur, luktar APA! Tips för att få bort lukten tack!
  • MiaIa 90

Försök göra rent med hett vatten och diskmedel/såpa.  De brukar fungera.
    Gjorde alltid rent min rått och marsvins burar med såpa och de gick jätte bra.
    Men när du hämtardom be om att få en liten fryspåse med deras sån i och spri ut de i buren så dom känner igen lukten.

• MiaIa 90

Men sen är de ju så att råttkiss har en speciel lukt så göra rent buren iallafall en gång i vecka.
    Och om du gör rent med klorin se till att få bort lukten ordentlikt för annars om de är kvar lukt kan dom sätta sig och kissa ute på golvet när dom går löst sen.

• viseversa

Lägg den i badkaret i hett vatten med disk medel! Och låt den ligga ett bra tag! Skrubba sen hela buren med diskborste och diskmedel NOGA och skölj sen av allt!

Har du inget badkar så in med den i duschen och använd hett vatten och diskmedel!

• Stim

Duschen var nog en rätt bra idé. Badkar skulle vara väldigt bra förstår jag nu, men buren är lite för stor för det. Eller rätt mycket för stor. Imorgon skall jag skaffa hem såpa och så skall jag ställa in den i duschen under hett vatten först ett bra tag. Sen in med såpa och skrubba. Kommer inte vara så lätt nu när jag monterat den och monterat de 3 våningarna, men samtidigt är det bra att lära sig att göra en ordentlig burstädning som ändå skall göras sen nu som då.

Klorin tror jag också jag skall skaffa hem och använda lite grann när jag ändå har den i duschen. Jag vill vara säker på att den där lukten försvinner. Så ingrott som smutsen sitter på den nu så har jag svårt att tro att den buren blivit regelbundet städad. Den har nog sällan sett en trasa, om det inte är så att råttmarkeringar är jätte svåra att få bort?

• Dr Mupp

Hur ser gallret ut? Är det galvat eller finns det rostfläckar. Om det finns rost så kan jag säga redan nu att du troligen aldrig kommer få bort lukten. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Stim

Inga rostfläckar. Det är tunnare galler likt en fågelbur.

• Stim

Har nu städat buren riktigt grundligt, haft den isärplockad. Delarna har legat i skållhett såpvatten, efter det har jag lagt dem på golvet och skrubbat över varje sida med först såpa, sen sköljning och sedan ättika efter det. Gallren har på vissa platser fortfarande dessa vita beläggningar som ser ut som kalk. Dessa blev jag alltså inte av med. Ser ut att vara nått man behöver typ svinto för att få bort eller möjligtvis citronsyra.

Jag har behandlat buren så länge nu i såplukt och ättika så kan inte säga än om den luktar mindre än tidigare. Vi får väl se imorgon. Nu känner min näsa ingenting.

Svar på tråden Köpte beggad råttbur, luktar APA! Tips för att få bort lukten tack!