• Primrose

Vilken bredbandsleverantör tycker du/ni är bra (fibernätsanslutning)?

Har ni några tips/erfarenheter som ni kan dela med er av till mig, angående bredbandsleverantör?
    *Vad betalar ni?
    *Vilken hastighet har ni?
    *Vilket bolag?
    *Hur är deras service/kundservice?
    osv.

Vi har sagt upp vårt avtal med Teila (ASDL) och vill nu utnyttja att vårt hus är stadsnäts-/fibernätsanslutet.
    Bahnhof verkar ha bra villkor och priser - men är de bra att ha att göra med?
    En vän rekommenderade Alltele (men hon har ASDL) - någon med erfarenhet från dem?

Ja, kom gärna med några tips helt enkelt! Vi skulle vara glada om vi slapp betala så mycket som vi gjorde till Telia, men vi är beredda att betala om funktionen och servicen är bra.

• Svar på tråden Vilken bredbandsleverantör tycker du/ni är bra (fibernätsanslutning)?
  • Tallpall

Jag har Bahnhof 10/10 Mbit och betalar 179:- per månad. Jag har felanmält ett par gånger och det har funkat hyfsat. Ena gången blev det något problem med anmälan har jag för mig. De glömde skicka vidare den till stadsnätsbolaget så det tog ett par-tre veckor innan det fixades efter lite tjat från mig.

• Primrose

Ok - tack för svar.

Jag kan få 100/10 för 232:-/mån eller 30/30 för 222:-, med Bahnhof. Hur länge har du haft dem?

Någon annan som vill dela med sig av vad de vet?

• slazh

Så klart du ska välja snabbt fiber istället för ADSL om du kan få det. 232kr/mån för 100/10 är dessutom bra pris.

• Primrose
    slazh skrev 2012-09-21 00:18:01 följande:

Så klart du ska välja snabbt fiber istället för ADSL om du kan få det. 232kr/mån för 100/10 är dessutom bra pris.

Ja, absolut, det är det vi tänker göra. Vi var dock bundna vid ett 2-årsavtal med Telia när vårt hus fick fiber, så vi fick vänta litet med det. Telia är, dessutom, dyra - efter vad jag har förstått.

Jag vill också gärna veta  att de är bra att ha att göra med.

Min vän tycker att Alltele är bra, men de är dyrast, i det erbjudande vi har fått via opennet. Och hon har ASDL, så jag vet inte om de är bra när det gäller fibernät.
  • slazh

Ja det är ju lyxigt när man har flera olika Internetleverantörer att välja på vi fiber. Måste du teckna ett långt avtal då finns det inte möjlighet att ha löpande avtal så kan du byta om du inte är nöjd?

• Primrose

Jo, iofs har du rätt i det. Telia hade 3 månaders uppsägningstid och flera av bolagen på visas på opennet har det också. Ingen verkar har krav på lång bindningstid, nu när jag har kollat igen. Bahnhof har en bidningstid på 3 månader och uppsägningstid på bara en månad, vilket ju är bra. De erbjuder även halva månadskostnaden under det första halvåret, men jag får dubbelkolla att det inte innebär en längre, obligatorisk, bindningstid om man nappar på det.

• slazh

Hur är det med IP-adresser för dom olika leverantörerna? Det är ju trevligt om man får flera adresser att utnyttja tycker jag.

• Primrose

Det har jag inte kollat....

Jag gick faktiskt in på Bahnhof (via opennet) och skulle beställa, men fastnade på att, trots att jag skrev in kampanjkoden, enbart erbjöds 3 månader halva priset i stället för 6 månader. Erbjudandet skulle gälla om man beställde före den 30/9. Så nu blir det till att kontakta dem ... känns redan jobbigt.

• slazh

Så här står det på Bahnhofs hemsida om IP-adresser:

"Via de flesta stadsnät kan vi erbjuda 10 IP-adresser och då kan ni koppla in flera datorer via en switch, om du tillhör ett stadsnät där vi endast kan erbjuda 1 IP-adress så måste ni använda en router för att kunna utnyttja tjänsten på flera datorer."

Svar på tråden Vilken bredbandsleverantör tycker du/ni är bra (fibernätsanslutning)?