• idaangelica

tips på bra babysitter, bärsele & amningskudde!

Jag är på jakt efter en prisvärd babysitter till bra kvalitet, har ni några tips? även nyfiken på tips angående bärsele/sjal (vilket av dom rekommenderar ni? vilket märke?) 

letar även efter en amningskudde som är ganska "fast" och bra.

alla tips är värdefulla  

• Svar på tråden tips på bra babysitter, bärsele & amningskudde!
  • Takex

Jag har en mumin från rätt start som räddat livet på mig NU. Jag är i vecka 42, min bebis verkar ha bestämt sig för att bo permanent i min mage och om det inte vore för amningskudden så skulle jag inte få en blund!

• charlottaråtta

Gillar babybjörns babysitter, mkt stabil o rejäl. Dyr ny men prisvärd begagnad. Tyget är lätt att tvätta.

Bärsjal/sele ännu mer smakfråga men fyra-fem första månaderna älskade både jag o min dotter sino loomas trikåsjal, ser fram emot att plocka fram den till lillasyster som kommer snart!

• Avalie

Bärsele rekommenderar jag Beco Gemini, är jättebekväm och bebis sitter bekvämt i den. Den är dyr här i Sverige men går att köpa via Ebay osv för typ halva priset i USA. Se dock upp för kinesiska kopior, Beco tillverkas helt i Usa och av ekologiskt bomull.

• cloudberry79

Amningskudde: Ta en fast kudde som kan tvättas. Jag har en från Rätt Start som är skön, men jag är inte helt nöjd, måste hålla upp bebisen med handen ändå.

Babysitter: Babybjörn!! Bra gung, tvättbar, slitstark. Köp gärna begagnat för mest prisvärt alternativ!

Bärsele: Beror på din kroppstyp och när/hur du ska bära. Vi har ett helt gäng selar och sjalar här hemma som är bra till olika tillfällen. Min Beco Butterfly är min personliga favorit (kort och normalbyggd) medan maken föredrar Ergon för större barn (samma sele som killen i Coops återbäringsreklam) och Babybjörn för vår nyföding. Han bär bara korta sträckor och inomhus just nu och jag tar gärna längre turer.

Sur, grinig och på smällen.
  • IsabellaP

Vi köpte två babysitters (en för att ha här och en hos min mamma), en maclaren och och en koelstra på blocket, 450 för båda. Kan ändra ryggläge så barnet kan ligga ner om det somnar. Babybjörn och liknande har ett väldigt bra gung å andra sidan.

Vi har en manduca-sele som är ergonomisk både för bärare och barn. Inbyggt spädbarnsinlägg också. Kan bära tills barnet väger ca 20 kg. Har burit dottern då hon vägde ca 7 kg i 1,5 timme utan att knappt känna det så rekommenderar den verkligen :)

• MammaMia88

Amningskudde är lätt att sy själv, då får man den fasthet man vill ha också

Bäresele och bärsele, jag hade en Lodger shelter och jag tyckte den var super eftersom man kunde använda den i bilstolen också. 

• Lillis80

Babysitter- Baby björn utan tvekan. Mysigt gung och tre olika lägen (sitta, vila, sova). Vår bebis älskade sin. Dyr ny, men finns på Blocket för en billigare penning. Bärsele - ergobaby med spädbarnsinlägg i början. Väldigt bekväm. Amningskudde anbände jag bara att sova med under graviditeten. När bebis var ute var den bara bökig tyckte jag.

• idaangelica

tack för alla tips :) vi satsar på en babybjörn babysitter, och väntar med amningskudde tills vi vet om vi behöver en :) bärsjal verkar bekvämast men det ser så krångligt ut att knyta?

jag jobbade som barnflicka till en 2 månaders för några år sedan och dom hade en bärsele från babybjörn som jag fick sjukt ont i axlarna och nacken av trots att bebisen var liten.

• Flickan och kråkan

Till nyfödd måste jag nog säga att sjal slår allt....med hästlängder. Vanlig lång trikåsjal som man oftast har till nyfödd är väldigt lätt att använda. Man knyter ju den om sig själv först och sedan stoppar man i sitt barn = inte krångligare än bärsele. Man måste heller inte knyta om varje gång utan kan ha sjalen knuten om sig och sedan ta i och ur barnet som man vill. Eftersom trikån är elastisk så är den dessutom förlåtande när man är ovan med att knyta. 

Den här amningskudden har jag haft. Har varit väldigt nöjd.
    www.mybrestfriend.com/products/original-pillow
    Jag är inte särskilt förtjust i "korvarna" .

Sitter kan jag inte hjälpa dig med. Vi har aldrig haft någon.

• Zanzie

Den här länken kanske kan hjälpa lite kring bärsele:

www.knyt-an.se/list_varugrupp.asp&t=B%C4RSELAR

Jag har jättedålig rygg och trikåsjal tyckte jag var överlägset bäst fram till 8-9 månader. Sen tyckte jag att en manducca med korsade axelband var bra.

• Agathahuhu

Babysitter : babybjörn, hade haft till två barn, underbart! Bäresele: första barn använde vi babybjörn, med andra barnet tipsade en kompis ergo baby, vilken skillnad!!! Mycket skönare för ryggen.axlarna!

Svar på tråden tips på bra babysitter, bärsele & amningskudde!