• STJ

Morgonpigg åttamånaders

Helt vansinnigt morgonpigg alltså. Vaknar mellan 04,00 och 05,30. Vrålar rena glädjevrål så pigg är hon. Och hungrig. Två rätt trötta föräldrar nu efter snart åtta månader.
    Hur gör ni andra? Försöker ni styra dygnsrytmen eller står ni bara ut?

Vi har noll rutiner på sovandet under dagen, men det verkar inte spela någon roll hur mkt eller lite hon sover, det än ändå alltid natta mellan 18 och 19, så hon sover ju rätt långa nätter ändå.

/ 08.10 snart dax för lunch     

• Svar på tråden Morgonpigg åttamånaders
  • SuzR

Japp, det gjorde vår dotter med, kunde vakna vid 5 och det var ju bara att gå upp:) det var ju ok nu i somras när det var ljust ute. Det har gått över nu (ta i trä) i och med att hon börjat dagis så har vi dels börjat lägga henne 7-8 på kvällen och sen har hon vaknat mellan 6-7 på morgonen så det kan man ju leva med. Så för vår del var det bara att bita ihop...

• Sofie 158

Så gjorde vår son också ett tag. Då började vi med att låta honom sova en stund på eftermiddagen så orkade han vara vaken längre på kvällen.
    Så nu lägger vi honom runt 19-19.30 och han sover till ca 06.30-07 :)

• Nano07

Min dotter gjorde inte det men både jag och min lillebror vaknade mellan 4.30-5.00 när vi var små. Mamma sa att det bara var att gilla läget. Det bästa i var väl iofs att vi hade extremt svårt att vara vakna till längre än kl 19 fram tills vi fyllde 7 år ung :D

• Natulcien

Somnar hon så tidigt på kvällen så är det ju inte så konstigt om hon vaknar tidigt. Ni får väl lägga henne lite senare då...?

• Larvig

Gilla läget. Det kommer nog en tid då ni får vara glada om ni får upp henne till lunch åtminstone...

Turas om att gå upp med henne, gå och sov tidigt på kvällen ni med, förbered kaffebryggaren på kvällen, ordna en plats där ni kan vila och samtidigt ha uppsikt över henne när hon leker på morgonen. Finns mycket ni kan göra för att det ska kännas bättre, men det bästa är att inse att det är såhär er dotter är just nu. Försök att se det positiva i situationen.

• rockaroll

Vi har haft samma problem. BVC sa att man inte skulle ta upp dem innan kl 06, för att de ska lära sig att sova till dess. Tyckte det lät lite konstigt, men vi tar in honom till oss när han vaknar sen försöker vi få honom att somna om. Går inte det så får kan leka i sängen tills det är dags att gå upp. Provat att ge välling i sängen? Han kanske blir trött och somnar om?

• Flickan och kråkan

Båda mina har varit uppe med/före tuppen i den ålder, oavsett när de somnat på kvällen. Det gick helt enkelt över med åldern . Har idag en morgonpigg 4,5-åring (06.30-07) med ett rätt litet sömnbehov och en bra mycket tröttare 3,5-åring som ändå ofta kliver upp tidigt för att inte missa det storebror gör . Båda vaknar fortfarande samma tid/"sin" tid oavsett när de nattas.

• SuzR

Jag brukade ta in tidningen, göra en kopp te och lägga mig i soffan så fick dottern leka lite själv så länge det gick och sen lekte jag lite halvhjärtat med henne...sen vaknade man till liv lite

• Sade

Min åtta månaders är också morgonpogg. I dag vaknade hon halv fyra men somnade om runt fem och vaknade igen vid halv sju. Jag går inte upp med henne förrän tidigast halv sex. Vaknar hon tidigare än så lyfter jag över henne till vår säng och sen håller hon på och stökar mellan oss. Visst, det är ju inte så att jag sover direkt men det är skönt att slippa gå upp fyra....plus att hon brukar somna om igen efter cirkus en timme om vi inte går upp.

Svar på tråden Morgonpigg åttamånaders