• Anonym (orolig)

Hörseltestet går inte igenom på min lilla, någon mer?!?! :(

Jag har nu en 6 veckors gamal bebis som jag tycker är pigg och kry. Men, dethär hörseltestet som gör som nyfödda på sjukhuset gör mig lite "orolig"..

Vi har gjort det fyra gånger, utan att det stått "pass". Maskinen kommer upp i 99% på ena örat och 100% på andra. Först var det tal om att det kunde vara vax eller fosterfett/vatten i örongångarna men igår när vi var på sex veckors kontrollen och han kikade i hennes öra, då kunde han inte se något. Han sa att han inte kunde se hela vägen in dock, kan vax och fostervatten ligga längre in?

Vi ska på ett hörsetest till, annars blir det öronläkaren. Detta kan ta några veckor till så jag passar på att gå in här och fråga mig för, då oroskänslan ligger där. Skulle det vara något så får man ju såklart acceptera läget och att hon förövrigt är frisk och kry. Men man vill ju såklart som förälder att ens barn ska må så bra som möjligt och vara så frisk som möjligt.

Min fråga är, är det någon som varit med om samma situation? Har någon fått göra hörseltestet flera gånger utan att det gått igenom men att det ändå inte varit något?

Snälla snälla hör av er, kanske kan jag stilla mina nerver lite.

• Svar på tråden Hörseltestet går inte igenom på min lilla, någon mer?!?! :(
  • Mercurialis

Så var det med mitt andra barn. Hörseltestet gjordes två eller tre gånger på neonatal men utan godkänt resultat. Då fick vi en remiss till öronkliniken där testet gjordes på ett annat sätt och där blev resultatet godkänt direkt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Takex

Så var det för en bekants barn. Dom fick ställa in sig på att hon skulle vara hörselskadad/döv och var helt förkrossade. Dom gick tillbaka runt en månad senare för att se just hur omfattande hörselskadan var och då plötsligt hörde flickan helt normalt. Ibland tar det bara längre tid. Idag är hon 2 år och hörsel är fortfarande helt normal :)

• FebruariVals

Min sons ena öra ville inte alls vara med på hörseltestet.
    De trodde att han var döv på ena örat efter flera misslyckade test.
    Inte efter ca 4 månader "släppte det" bara!

Det stod en liten kommentar att hans öra blivit klämd vid födseln (föddes med ena armen ut först) men det var ju ingen som tänkte på att det kunde ha betydelse, inte vi själva heller.

Så man vet aldrig.

Hoppas att testet blir bra till slut!

Min pappa sa, när vi berättade att sonen verkade döv på ett öra: "Men han har ju ett öra till!"

{#emotions_dlg.flower}

-Även om världen gick under imorgon skulle jag plantera ett äppelträd idag-
  • izgo

Maskinen på bb krånglade men vi bytte egter ca 10 försök o dåså!

• Something01

Min är 5 veckor å vi var in å gjorde en förra veckan, ena örat fick hon inte till det. Men då har våran tös varit snorig så hon sa att det kan bli så om det är undertryck när dom varit förkyld. Fick en ny tid nästa månad å funkar det inte då så skulle vi få träffa läkare. Men hon sa att det var inget vi skulle oroa oss för. 

• Goofina

Hej!

Jag läste din tråd och jag vill inte skrämma upp dig eller liknande. Jag vill bara tala om att skulle det nu visa sig att Ert barn bär på en hörselnedsättning finns det hjälp att få och många hjälpmedel. Min dotter föddes döv på båda öronen. Innan det kunde konstateras fick hon genomgå en rad hörselkontroller. Vi föräldrar fick höra att det inte var något att oroa sig för, men ju längre tiden gick dessto tydligare såg man att hon inte var fullt hörande. Vid ca 7 månaders ålder fick hon sin diagnos, dövfödd på båda öronen och en månad senare opererade hon in Cochlea implantat (CI) på båda sidorna. Idag är hon hörande med hjälp av sina CI och är tvåspråkig, vilket vi ser som en fördel då hon kan välja kommunikation beroende på vem hon kommunicerar med, antingen teckenspråk som är hennes första språk eller svenska. Vill också understryka att hon är helt frisk i övrigt.

Jag delar gärna med mig av mina egna erfarenheter och önskar Er all lycka till..   

• Eliasmamma

Så var det med min son också, vi testade 6 ggr och till slut fick dom söva honom och göra testet då eftersom han blev större och större och kunde inte sitta still. Det visa sig att han hade en hörselnedsättning och använder nu hörapparater.

Ingen kraftig sänkning men tillräckligt ändå 

• Anonym (orolig)

Tack snälla ni, för att ni delar med er! På vart ett av era inlägg ser jag något positivt och det är skönt!

Dottern är nu 8 veckor gamal, och vi har gjort testet 6 gånger, men det har fortfarande inte gått igenom, 100% på ena örat och 99% på andra örat, men båda kommer upp till 100% vid olika tillfällen, men testet visar inte "pass".

De senaste två gångerna vet jag inte om jag ska räkna riktigt.. det ser inte ut som om sköterskan gör det "rätt", hon fumlar med manual, vet inte vart man ska trycka, lägger in den lilla saken i utkanten av örat och släpper sedan för att låta den sitta där själv (den kasar ut varje gång) medan hon försöker hitta knapparna hon ska trycka på. maskningen är ditskickad pga min dotter så detta är ingenting hon annars brukar göra. Ja jag vet inte vad jag ska tro.

Vi har hursomhelst fått en tid till hörselcentralen och ska dit på fredag. Jag är nervös, men försöker ändå redan nu ställa in mig på att det faktist kan vara något. Hon regaerar på ljud, hoppar till när det smäller osv, men prasslar jag med något vid hennes öra då verkar hon inte alls intresserad. Ibland märker man att hon stannar till och spärrar upp ögonen. Ja jag vet inte vad jag ska tro. Hon är nog inte döv, men har kanske nedsänkt hörsel?

Ni som har ett hörselskadat/dövt barn, märkte ni något i skriket hos barnet, lät det "annorlunda"? "Pratade" det mindre/mer? Var barnet lugnare/mer aktivt? reagerade barnet när du "pratade" med det? Svarade barnet?
    Dessa frågor ställer jag också till er som har barn som inte klarade testet flera gånger, men som gick igenom senare.

Till er som aldrig haft "problem" med hörseln hos barnet, utan där testet gick igenom direkt, vände sig era barn efter ljud vid 8 veckors ålder?

Oh så många frågor, men det är skönt att få lätta lite på hjärtat och kanske få höra lite av andras erfarenheter.

• Anonym

Min dotter hade samma grej och jag förstår verkligen din oro! Men här är lite hopp...
    Jag pratade med BVC mycket om det och hon sa att de testerna inte är alltid stämmer till 100%. Vi gjorde många tester, och idag är min dotter 3 år och hör super bra! Inga problem med tal, hörsel eller nått liknande.

:) oroa dig inte...  allt löser sig hur det än blir

• Coyote

Min grabb fick göra testet fyra gånger, han hade helt enkelt väldigt trånga hörselgångar, plus att det fanns både fosterfett och en hel del hår där, vilket försvårade mätningen. När vi väl kom till hörselmottagningen klarade han det på 45 sekunder, godkänt på båda öronen direkt. Så det kan löna sig att komma till ett proffs.

• Goofina

Innan min dotter fick sin diagnos (grav hörselnedsättning/döv) var hon väldigt högljud, hon hörde ju inte sig själv. Ljuden var som skrik, inget prat eller hur man uttrycker det. Kom man bakifrån blev hon rädd eftersom hon inte hörde fotavstegen. Däremot hör hon (även idag) höga plötsliga ljud, hon hoppar till och blir rädd. Likaså idag läser hon av ett rum väldigt bra, hon har koll på vem som kommer in och går ut ur ett rum. Hon kompenserar sin hörsel med synen.. :)

• Anonym (orolig)

Igår var vi hos öronläkaren för att göra dessa test. Första gången gick inte öronen igenom. Andra gången gick vänster öra igenom vid 40 decibel. Dock inte höger. De satte elektroder på hennes huvud och de var oklara svar.. testet för hur trumhinnan reagerar vid ljud såg ut som ett normalhörande (?) barn, men när hon mätte i öronen så sa hon att hon inte kan märka att någonting är ivägen eller att det är vätska i öronen. Vi ska dit igenom om ett par veckor, då ska hon sova under tiden som hörseln mäts (inte sövas, utan sova naturligt), och då får vi ordentligt svar om hon är fullt hörande eller inte! Hon misstänkte ingenting speciellt men skulle hon vara hörselskadad så¨är det inte mycket i sådana fall (som det verkar). Nu har jag ställt in mig på att det kan vara någonting, även om hon sa att jag inte skulle göra det än. Jag fick såklart en chock när det inte gick igenom och mådde dåligt när vi gick därifrån.

När jag åkte ner med hissen så möttes jag av en mamma med sin (runt 5år) gravt handikappade dotter i rullstol.. det fick mig att tänka efter att jag ändå är lyckligt lottad som  (trots hörseln) har ett så friskt barn och chocken släppte lite och jag kunde börja tänka annorlunda. Jag mötte även en liten flicka i den åldern uppe på hörselcentralen som verkade vara som vilken helt frisk flicka som helst, tills hennes mamma sa när hon såg min dotter "Se..så liten var du också när du var här första gången". Flickan var väldigt mycket hörselskadad men tack vare hennes inplantat märktes det inte ett dugg! Hade hon inte berättat det för mig, då hade jag inte ens tänkt på det överhuvudtaget för det var ingenting som visade att hon skulle vara såpass hörselskadad. Jag är så glad över dessa hjälpmedel som finns, och skulle det vara något med min dotter, så vet jag att allt kommer bli bra, oavsett! Hjärta

Svar på tråden Hörseltestet går inte igenom på min lilla, någon mer?!?! :(