• Folkesson

Anpassningar för "duktiga" barn i förskoleklass.

Har ett barn som har börjat förskoleklass. Han har sett fram emot det, men har nu börjat  verka lite besviken. Han kan redan läsa (går ej jättesnabbt) och räkna en del (motsv åk 2 -3?), och säger nu att allt är för lätt och tråkigt, och att han saknar förskolan.

Finns det några med erfarenheter av hur man kan göra i förskoleklassen för att individanpassa mer? Hos oss verkar alla göra exakt samma sak samtidigt.

Personligen är jag mest nyfiken på förskoleklassen, men berätta gärna om motsvarande erfarenheter i andra årskurser också.

• Svar på tråden Anpassningar för "duktiga" barn i förskoleklass.
  • Cocco

Ligger elever väldigt långt före i matten så brukar jag låta de fortsätta räkna förbi. Kan de med lite hjälpklara av nästa kapitel eller årskursbok så är det ju bara att låta de räkna på =)

Skolan ska vara kul och utmanade

• Folkesson

Kul att du säger det.

Det gäller alltså även för förskoleklassbarn där du undervisar? (/Du ser inga problem med att göra samma sak i en förskoleklass?)

• Simon 681

Du får nog leta runt ordentligt bland skolor och förbereda dig på att få skapa en stor del av ditt barns skolastiska utmaningar själv. Ingen förälder till en "child prodigy" har någonsin lagt över ansvaret på skolan.

Var försiktig så att du inte driver på för hårt, eller att du vill se resultat för att känna dig stolt, snarare än att ditt barn skall må bra och kunna arbeta mot sin potential.

Har själv en fyraåring som läser mer eller mindre obehindrat förstår enkel pre-algebra. Jag har aldrig drivit på, men är beredd på att få aktivera honom utav bara den när förskoleklass/skola börjar. Är själv bivande lärare. 

• Folkesson

Idealet skulle väl vara om vi kunde samarbeta...

Det känns inte som om jag vill göra "matte" med honom hemma när han redan har haft "skola". Han vill leka då ju... Att lägga in pass med bakning, spel och sådant funkar ju till viss del men jag tycker inte att det räcker med det.

Jag tror säkert att han känner av att vi blir stolta över honom när han är "duktig", så det är definitivt en balansakt.

• Folkesson

Tror förresten inte att han är ett underbarn... bara riktigt/ganska intelligent och lättlärd.

• Simon 681
    Folkesson skrev 2012-09-21 12:12:42 följande:
    Idealet skulle väl vara om vi kunde samarbeta...

Det känns inte som om jag vill göra "matte" med honom hemma när han redan har haft "skola". Han vill leka då ju... Att lägga in pass med bakning, spel och sådant funkar ju till viss del men jag tycker inte att det räcker med det.

Jag tror säkert att han känner av att vi blir stolta över honom när han är "duktig", så det är definitivt en balansakt.

Det finns många olika skolor med olika profil. Stor skillnad på olika kommuner också. Det kan vara bra att börja kolla runt i tid.

Vad gäller matte, försök att få in en timme eller två på helgen under lekfulla, avslappnade former. Kan rekommendera exempelvis Ahlström, R. (red.)  (1996). Matematik - ett kommunikationsämne. för att få lite uppslag och ledning.
  • Flickan och kråkan

Jag förstår hur du tänker. Jag har inte heller ett underbarn på något vis. Min äldsta som är 4,5 råkar dock ha ett intresse för "skolämnen". Han är inte alls tidig utvecklingsmässigt för övrigt, men han läser lätt-att-läsa-böcker (inte flytande, men behjälpligt så att säga), har god taluppfattning och gillar att kategorisera och systematiserar och att helt enkelt förstå hur saker och ting hänger ihop. Just nu har han snöat in på att samla löv att klistra in och skriva namn på. Han har en pärm. Tidigare var det kartor och innan dess solsystemet.  Han har en lillebror som är dryga året yngre (snart 3,5) som inte är mindre begåvad på något vis men han har inte alls samma intresse för det formella så att säga.

Nu är inte förskoleklass aktuellt för vår del förrän om ett år, men jag har tänkt en del på det också. Han är född sent på året (vid jul) och på det sociala planet är han inte tidig. Jag kommer väl att titta mig runt på olika skolor och helt enkelt prata med hans pedagoger. Jag är ju lärare själv och pedagoger brukar inte vara oresonliga . Jag funderade ett tag på om han skulle må bra av att gå på förskola ytterligare ett år och sedan börja skolan, men samtidigt så följs ju barnen genom förskoleklass upp i första klass.

• Folkesson

Tack för boktipset Simon 681! Ska försöka förkovra mig med lite aktivitetsförslag som man kan göra på fritiden som inte blir för "lektionsaktiga". Tips från alla mottages tacksamt.

Jag vill ju gärna att han går på den närmaste skolan, både av praktiska och sociala skäl, så jag vill gärna försöka få det att fungera där främst.

Hoppas att du, Flickan och kråkan, och andra också får många tips i denna tråd.

• Noran

Min son fick lite extra uppgifter i matte och så fick han gå med ettorna på "utematte" en lektion i veckan. Mot slutet fick han ibland läsa högt för de andra barnen. Jag tycker dom lyckades anpassa bra.

Nu i ettan säger dom att flera barn är på samma nivå i matte, så nu går han med bara sin klass. Läs och skriv läxan anpassas efter olika barn. Han trivs med både svenskan och matten.

• Anne69

Prata med skolan, de ska individanpassa. Men tänk också på att det finns en mängd andra färdigheter som är viktiga att öva - inte bara läsa och räkna! Eftersom han är så jättebra på detta kanske det finns annat som han behöver utveckla mer?

Svar på tråden Anpassningar för "duktiga" barn i förskoleklass.