• tvillingarpågång

    1-åringar vill bara äta mosad mat...

    Jag har två tvillingkillar som alldeles nyss fyllt 1 år.
    Mitt problem är att de är jättekinkiga med att äta mat som inte är mosad.
    Den ena killen är lite mindre kinkig och lägger jag en bit frukt eller brödbit framför honom så kan han iaf tänka sig att smaka. Men ofta spottar han ut direkt eller slänger ner det på golvet.
    Den andra killen är lite värre. Lägger jag en bit banan, bröd eller vad som, så tar han inte ens det i munnen. Oftast slänger han ner det på golvet eller så rör han det bara inte. Majskrokar älskar han och kan äta upp en på 20 sek men det är det enda! :) Han sitter alltid med saker i munnen och ska tugga på allt, men så fort  det är mat så vägrar han. 
    Ibland kan det gå bra att äta burkmat med små bitar eller mjuka pastabitar. Men skulle det råka vara en lite större bitar så går det inte.
    Har gett upp att själv försöka göra annat än rotfruktsmos med totalmosad kyckling eller fisk, för gör jag nåt annat så  ratas det för det mesta. Häromdagen försökte jag ge mig på att göra en korvgryta för det är så många barn som verkar gilla det. Mixade grönsakerna helt och hade i pyttesmå falukorvsbitar och små pastagryn. Min ena kille åt det faktiskt men inte den andra. Han åt kanske 5 skedar sen satte han lite i halsen och sen vägrade han äta. Försökte mixa resten av portionen helt men han hade redan bestämt sig för att han inte skulle äta mer.. 
    Jag kan bli så  arg när  de gör så här och man måste slänga en massa mat :( 
    Finns det nåt knep att ta till för att vänja dem vid att äta bitar? Trodde att det skulle gå lättare nu när de är så här pass stora!
    Båda två har 8 tänder redan så det borde inte utgöra något problem. Kan tillägga att de i övrigt äter väldigt bra och tycker om att äta!  Så länge det är mosat....................
    De är inte enäggstvillingar.
     

Svar på tråden 1-åringar vill bara äta mosad mat...