• Anonym (M)

Larm på avdelning (sjukhus), hur funkar det?

Hej! Och hjälp! Jobbar på avdelning på sjukhus .. Och har fortf ingen koll på larmet, kan DU som jobbar inom sjukvården hjälpa mig? Hur gör man? Menar alltså hur man gör när det är skarpt läge ... TACK!!

• Svar på tråden Larm på avdelning (sjukhus), hur funkar det?
  • Norrbrud

Ni som jobbar SKA få en brandutb. eller visning för just den avd ni är på. Vilka steg ni ska gå efter mm. Så fråga på avd där du jobbar. För de är svårt för oss att säga då alla avd ser olika ut :)

• Anonym

Det där är ju olika på alla ställen - vilka nivåer på larm det finns och hur de låter.
    Du får nog erkänna att du känner sig osäker och be ngn gå igenom det.
    På vår avd finns t ex "patienten vill ha hjälp och trycker på sin knapp* "personal är på rummet och behöver hjälp" "hjärtlarm" "överfallslarm"

• Anonym (M)

Tack hörrni .. :) Ja visst är det pinsamt .. Larmet är ett sådant som hänger/finns vid sängen, samt på väggen vid dörren. Det är en röd knapp, och man återställer på en grön knapp.

• Anonym

Då är det antagligen så att när patienten trycker på sin knapp så ringer det en viss signal och det syns på ngn display ngnstans??
    När du som personal går in på rummet så ska du troligen trycka in den gröna knappen vid dörren för att visa din närvaro där. Om du eller patienten sen trycker på deras vanliga knapp går ett annat larm igång som berättar att du är där och behöver hjälp.
    Om ni har några fler nivåer av larm är ju svårt att säga.... och eg så gissar jag ju bara hur det funkar hos er,
    men som jag beskriver det har det fungerat på de ställen jag jobbat.  

• Furstinna

Men har dom inte gått igenom de? På rummen sitter en signalknapp som patienterna kan ringa på, det larmet kommer upp på en display på avdelningen och det går ca 15 sekunder mellan signalerna. Är man som personal inne på rummet trycker man i närvaroknapp så att kollegor kan se vart man befinner sig och behöver man snabb hjälp trycker man på signalen med närvaroknapp intryck och en intensiv signal hörs och då är det snabba ryck.

Sen är där brandlarm, överfallslarm och akutlarm.

Svar på tråden Larm på avdelning (sjukhus), hur funkar det?