• En struts

Draperi i öppet skåp framför hyllorna(saknar dörr alltså), ni som är riktigt husliga.

Visst kan man sätta upp ett draperi i stället för dörr, när man inte har en sån?
    Hur går man tillväga? Jag tänker mig att man kan sätta såna där små runda krokar (hajar ni vad jag menar?) och så sätter man ett sånt där vitt tvättlineaktigt plastband. Eller hur gör man?
    Förstår ni vad jag menar med en sån där plastlina? Var hittar man den? Och hur sätter man fast den i de där små krokarna?

• Svar på tråden Draperi i öppet skåp framför hyllorna(saknar dörr alltså), ni som är riktigt husliga.
  • BuoBä

Det heter gardinspiral och säljs i gardin-/tygaffärer. Kan tänka mig att även Åhlens och kanske Clas Ohlson kan ha.

Krokarna skruvas in i spiralen. Sen skruvar man öglorna i dörröppningen, sträcker och hakar fast spiralen. Spiralen måste alltså vara lite kortare än dörröppningens bredd.

• En struts
    BuoBä skrev 2012-09-21 13:14:11 följande:

Det heter gardinspiral och säljs i gardin-/tygaffärer. Kan tänka mig att även Åhlens och kanske Clas Ohlson kan ha.

Krokarna skruvas in i spiralen. Sen skruvar man öglorna i dörröppningen, sträcker och hakar fast spiralen. Spiralen måste alltså vara lite kortare än dörröppningens bredd.

Okej. Jag tror jag förstår. Då tror jag nog en tygaffär kan hjälpa mig? och kanske de har alla tillbehör till operationen också då?
  • En struts

Man skruvar alltså in själva krokarna i den där plastlinan på ändarna?

Har jag förstått det rätt då?
  • En struts

Kan man då också klippa den här linan hur kort man vill ha den?

Begriper inte riktigt ändå. Man för in de där krokarna i den håliga linan. Tänk att de sitter fast där då?
  • BuoBä
    En struts skrev 2012-09-21 13:19:23 följande:
    Man skruvar alltså in själva krokarna i den där plastlinan på ändarna?

Har jag förstått det rätt då?

Ja precis, gängorna går in i spiralen som är inuti plastlinan.

Och när du mäter upp hur lång själva linan ska vara så måste du dra bort öglorna, krokarna och någon cm till, så den blir sträckt när du hakar på den, men gör hellre linan lite för lång till att börja med, och korta den när du ser hur det blir. 

• BuoBä
    En struts skrev 2012-09-21 13:21:53 följande:
    Kan man då också klippa den här linan hur kort man vill ha den?
    Du behöver en avbitartång för att knipsa av den, för det är metall inuti. Möjligen går det med en väldigt kraftig sax, men jag skulle inte rekommendera det. 
  • En struts
    Blitz skrev 2012-09-21 13:22:59 följande:
    Hej, ikea har en stålvajer man kan hänga upp i tak eller vägg. Har sån istället för mina fula garderobsdörrar o så har jag hängt upp snygga tyger istället =)

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20079342/

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60075295/
    Aha. Tack för tipset. Det blir väl lättare att dra draperiet åt sidan med en sån?
    Kan man anpassa den till den längd man vill ha? Hur sätter man upp den i själva skåpet?
  • En struts
    BuoBä skrev 2012-09-21 13:27:02 följande:
    Du behöver en avbitartång för att knipsa av den, för det är metall inuti. Möjligen går det med en väldigt kraftig sax, men jag skulle inte rekommendera det. 
    Aha!
    Tur att jag frågade här och inte började experimentera med tvättlina. För jag trodde nästan att det är en sån man menade.
  • Blitz

Om du sätter fast tyget i klämmorna kan du dra dom fram och tillbaka bäst du vill =)
    Men sen vet jag inte om det är den bästa lösningen i ett skåp, själva fästena tar ju lite plats.

Kan du inte bara ta en häftpistol o nita fast tyget ovanpå garderoben och lyfta det åt sidan. 

Annars tror jag det blir smartare med små små krokar och en lina bara som buobä sa =)

• BuoBä

Man kan sätta såna där klämmor på en garrdinspiral också, ifall du har tänkt att dra tyget fram och tillbaka ofta.

Annars skulle jag rekommendera att sy kanalen i draperiet mycket bredare än strikt nödvändigt, och använda ett ganska tunt tyg. Då går det att dra åt sidan om man vill. Gissar att du ändå oftast bara kommer lyfta på tyget.

• En struts
    BuoBä skrev 2012-09-21 13:43:45 följande:

Man kan sätta såna där klämmor på en garrdinspiral också, ifall du har tänkt att dra tyget fram och tillbaka ofta.

Annars skulle jag rekommendera att sy kanalen i draperiet mycket bredare än strikt nödvändigt, och använda ett ganska tunt tyg. Då går det att dra åt sidan om man vill. Gissar att du ändå oftast bara kommer lyfta på tyget.

Ah, då ska jag leta såna klämmor, och använda en sån gardinspiral.
Svar på tråden Draperi i öppet skåp framför hyllorna(saknar dörr alltså), ni som är riktigt husliga.