• Mowmow

Bakverk man kan bjuda diabetiker på?

Som rubriken lyder! Ska få gäster i helgen och en av dessa har diabetes, så nu vill jag fixa nåt roligt som går att bjuda denne på också.

• Svar på tråden Bakverk man kan bjuda diabetiker på?
  • Jow

Har du frågat denna person om den brukar äta sockerfria efterrätter?
    Jag kan ju bara säga personligen att jag inte skulle vilja ha nått sockerfritt men samtidigt tar jag insulin så det kan ju va annorlunda.
    Annars är det ju bara att googla sockerfria efterrätter så kommer det mycket att välja mellan.

• annca

Tja, det beror ju på vilken typ av diabetes och vilken dietfilosofi denne har.

Jag som typ-etta, äter hellre lite av vanlilgt fikabröd, än specialbakat med "fusk-socker", eftersom jag kan kompensera med mina insulindoser.

Annars är ju vissa typer av mördegskakor bakade utan socker, petit-couxer man kan fylla med bär och grädde etc.

Eller varför inte bjuda alla på snittar istället för traditionellt fikabröd? Vet att jag iaf skulle uppskattat att inte "bli utpekad" som den som får något annat än alla andra...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • snuurran

någon bakelse med smördegsplattor Glad
    typ två tillagade plattor med sockerfri sylt o grädde emellan :) 

• Mowmow

Det är bara två, han och hans fru och han äter inte saker med socker i. Jag vill överraska så därför vill jag inte fråga innan, men jag känner honom bra så jag kan nog komma på något som passar honom Han bryr sig inte det minsta om han inte äter som de andra.

• Äppelpaj80

Ja om man har typ 2 är det viktigare att hålla sig borta från socker. Iaf om han endast äter tabletter. Säger som de andra att du ska googla sockerfria efterrätter. Själv gillar jag inte sådant och avstår hellre.

Svar på tråden Bakverk man kan bjuda diabetiker på?