• FinastE2010

Varva ipren och alvedon?

Min son som är 2,5 har så sällan feber så varje gång han får det så glömmer jag bort hur det ligger till angående detta. Han få alvedonsupp högst 4 ggr dygn som "man ska" men kan ändå ligga på 39 och mår risigt o vaknar för han mår dåligt. kan man varva ipren  (flytande) där emellan? och hur många timmar ska det vara emellan isf?

Tacksam för snabbt svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-21 20:00
    Alltså om jag ger alvedon var 6 timme, kan jag ge han 3,5 ml flytande ipren (han väger ca 15 kg) 3 timmar efter jag gett alvedon?

Hur lång tid emellan?

• Svar på tråden Varva ipren och alvedon?
  • Nila1

Barn kan efter ett tag inte svara bra på paracetamol som finns i panidil/alvedon. Då är det bättre med Ipren flytande men inte varva utan håll dig till ipren, helst var 6:e timme
    Ipren gör underverk när aldedon sviker 

• missen73

Skulle jag inte ge så tätt , det ska väl vara 4 timmar emellan !

• Nila1

Du kan ge Ipren nu men undvik aldedon sen och räkna 4-6 timmar ifrån då du ger Ipren..

• Whitetrash86

nej jag skulle inte våga blanda dom. Skulle oroa mig för överdosering hela tiden.

Men om  han nu inte reagerar på alvedon varför låter du honom inte bara ta ipren då?

sen om tempen inte går ner alls trots full dos så skulle jag ringa vårdguiden. 

• Vickan I

Vi har ett feberkrampsbarn och läkare har sagt att vi ska varva Alvedon och Ipren var tredje timme när febern är som högst. Ipren hjälper bättre än Alvedon mot feber för många barn.

• Vickan I

Ja som hellokill3r säger kan man ge båda samtidigt för bästa effekt, men då får man vänta längre innan man kan ge igen än om man varvar. Man får prova sig fram.

• FinastE2010
    Whitetrash86 skrev 2012-09-21 20:04:53 följande:
    nej jag skulle inte våga blanda dom. Skulle oroa mig för överdosering hela tiden.

Men om  han nu inte reagerar på alvedon varför låter du honom inte bara ta ipren då?

sen om tempen inte går ner alls trots full dos så skulle jag ringa vårdguiden. 
    Tempen går ner men bara för en stund sen går den upp igen. Han har inte mer än 39 grader men tillräckligt för att han ska må dåligt och vakna tätt.

Men jag får prova med bara ipren istället.
  • Lilia

Jag tar en ipren och en alvedon samtidigt då jag har mensvärk. Det fungerar jättebra. =)

Svar på tråden Varva ipren och alvedon?