Hur gammal ska en 4-årings barnvakt minst vara?
Ja enkelt, frågan lyder som följer.
Vad är det minsta åldersgränsen ni sätter på en barnvakt? Heldag!
Min kompis säger, typ 12-13. Bör det vara en tjej eller kille? eller är det skitsamma?
Ja enkelt, frågan lyder som följer.
Vad är det minsta åldersgränsen ni sätter på en barnvakt? Heldag!
Min kompis säger, typ 12-13. Bör det vara en tjej eller kille? eller är det skitsamma?
Tjej el kille spelar, ju ingen roll beror ju på person och mognad.
Heldag med helt ansvar? Då hade jag velat ha äldre än 12-13
Har kompisen barn och hon haft barnvakt som varit i den åldern?
Det beror väl på individen - mognad och ansvarstagande och så.
Jag var nio när jag började ta hand om mitt äldsta syskonbarn som föddes då. När jag var 15 hade jag hand om en 3-åring och tvillingar på 5 månader (och var fotsatt deras barnvakt tills de var 5 resp 8 då de flyttade). Min dåvarande bästis kunde inte ens hålla i en bebis....
Det viktigaste är väl att det är någon ni känner er trygg med att lämna barnet hos :)
När min dotter var 4 år var min lillasyster barnvakt, då var hon 15 år. Skulle inte lämna en 4 åring med någon yngre än så. Könet spelar ingen roll!
Beror mest på hur barnvakten ÄR. Och sedan hur ens egen 4-åring är. Men jag själv skulle ha svårt att lämna till någon som är yngre än 15 i vilket fall.
Själv var jag 8 månader när min kusin skötte mig en sommar. Mamma jobbade hela dagarna, kom hem 45 minuter på lunch. Kusinen som var barnvakt var 11 år. Och det gick ju bra - vi överlevde båda två. Men inget jag själv skulle göra med mina barn direkt...