• Motorcykel

Hur gammal ska en 4-årings barnvakt minst vara?

Ja enkelt, frågan lyder som följer.

Vad är det minsta åldersgränsen ni sätter på en barnvakt? Heldag!

Min kompis säger, typ 12-13. Bör det vara en tjej eller kille? eller är det skitsamma?      

• Svar på tråden Hur gammal ska en 4-årings barnvakt minst vara?
  • älskarminfamilj
    Motorcykel skrev 2012-09-21 21:11:32 följande:
    Ja enkelt, frågan lyder som följer.

Vad är det minsta åldersgränsen ni sätter på en barnvakt? Heldag!

Min kompis säger, typ 12-13. Bör det vara en tjej eller kille? eller är det skitsamma?      

Jag skulle säga 15-16, skulle inte lämna min 4-åring till en så ung tjej/kille.
  • amiofo

Tjej el kille spelar, ju ingen roll beror ju på person och mognad.

Heldag med helt ansvar? Då hade jag velat ha äldre än 12-13

• Motorcykel
    älskarminfamilj skrev 2012-09-21 21:13:54 följande:

Jag skulle säga 15-16, skulle inte lämna min 4-åring till en så ung tjej/kille.

Smaken är verkligen olika.
  • amiofo

Har kompisen barn och hon haft barnvakt som varit i den åldern?

• Saida

Det beror väl på individen - mognad och ansvarstagande och så.
    Jag var nio när jag började ta hand om mitt äldsta syskonbarn som föddes då. När jag var 15 hade jag hand om en 3-åring och tvillingar på 5 månader (och var fotsatt deras barnvakt tills de var 5 resp 8 då de flyttade). Min dåvarande bästis kunde inte ens hålla i en bebis....
     Det viktigaste är väl att det är någon ni känner er trygg med att lämna barnet hos :)

• LinnV

När min dotter var 4 år var min lillasyster barnvakt, då var hon 15 år. Skulle inte lämna en 4 åring med någon yngre än så. Könet spelar ingen roll!

• Motorcykel
    amiofo skrev 2012-09-21 21:15:44 följande:
    Tjej el kille spelar, ju ingen roll beror ju på person och mognad.
    Heldag med helt ansvar? Då hade jag velat ha äldre än 12-13
    Heldag med helt ansvar. Ja.
  • Motorcykel
    amiofo skrev 2012-09-21 21:17:33 följande:
    Har kompisen barn och hon haft barnvakt som varit i den åldern?

Ja det har HAN, inte heldag.
  • pigglet

Beror mest på hur barnvakten ÄR. Och sedan hur ens egen 4-åring är. Men jag själv skulle ha svårt att lämna till någon som är yngre än 15 i vilket fall.

Själv var jag 8 månader när min kusin skötte mig en sommar. Mamma jobbade hela dagarna, kom hem 45 minuter på lunch. Kusinen som var barnvakt var 11 år. Och det gick ju bra - vi överlevde båda två. Men inget jag själv skulle göra med mina barn direkt... 

• Motorcykel
    pigglet skrev 2012-09-21 21:33:11 följande:
    Beror mest på hur barnvakten ÄR. Och sedan hur ens egen 4-åring är. Men jag själv skulle ha svårt att lämna till någon som är yngre än 15 i vilket fall.

Själv var jag 8 månader när min kusin skötte mig en sommar. Mamma jobbade hela dagarna, kom hem 45 minuter på lunch. Kusinen som var barnvakt var 11 år. Och det gick ju bra - vi överlevde båda två. Men inget jag själv skulle göra med mina barn direkt... 
    Oj det var värst!
Svar på tråden Hur gammal ska en 4-årings barnvakt minst vara?