Studera distans, sjuksköterska?
Funderar på sjuksköterskeyrket, sökte för några år sedan, men mina betyg var inte tillräckligt bra för den ort jag ville studera på.
Har någon här erfarenhet av distansutbildning? Nån bra hemsida?
Funderar på sjuksköterskeyrket, sökte för några år sedan, men mina betyg var inte tillräckligt bra för den ort jag ville studera på.
Har någon här erfarenhet av distansutbildning? Nån bra hemsida?
Läste på distans. För mej var det drygt med självdisciplinen, men andra klarade det galant :) blev klar ändå
Hej, Lemio
kan inte du berätta lite hur ser det ut att studera distans har sökt på KI. har barn och jobbar halvtid.
tror du att det funkar?
mvh Akville
Hej jag kan berätta lite då jag studerar distans dock bara första terminen än så länge, det ser säkert lite olika ut beroende på vad för skola man går på också.
Men jag tycker helt klart att det funkat riktigt bra hittills, i två kurser har man varit ca en vecka på skolan vid kursstart och haft föreläsningar varje dag typ 8-16 sedan har vi efter den "inneveckan" suttit hemma och pluggat. I några kurser är så gott som allt via datorn och då ser man föreläsningar via Adobe som programmet heter. Vissa lärare spelar in föreläsningarna så du kan se dom när du vill och flera gånger, vilket jag tycker är en stor fördel och särskilt för dom som kombinerar studierna med jobb.
Själv jobbar jag bara ca 34 timmar i månaden, hade tänkt från början att gå upp till halvtid och visst jag kanske hade klarat det men de hade krävt väldigt mkt planering för mig i alla fall. I vissa av kurserna vi har haft hade jag lätt kunnat jobba mer, medans i en av dom (som förövrigt är känd för att vara typ hela utbildningens värsta och tyngsta kurs) så kan jag säga att jag plugga mer än 40 timmar i veckan och jag jobbade ju då lite men kände att helst av allt hade jag nog inte jobbat alls under den kursen. OM man är bra på att planera sin tid så tror jag inte man behöver sitta 40 timmar i veckan i varje kurs heller, men jag kör ganska hårt med att jag försöker plugga varje mån-fred kl 7-16 och då går det bra.
Vet flera i klassen som kombinerar studier med att ha barn och vissa har barn under 1 år som dom har hemma. Vissa jobbar nog också lite. Så vill man så går det säkert. Personligen har jag insett att jag vill ha ett liv utöver jobb och utb, så jag kommer inte jobbar något mer än det jag nu jobbar.
Kan ju tillägga att jag själv har aldrig varit överdrivet duktig i skolan, har nöjt mig med godkänt och fått något vg och inte alls brytt mig så mkt under gymnasietiden. Och har dessutom inte alls så bra självdisciplin, MEN hittills har denna utbildning gått över förväntan, jag var inställd på att det skulle vara svin tufft hela tiden, och kanske var det bra för då är man inställd på det värsta och det kan bara bli lättare/bättre. Jag tycker inte att det varit omöjligt i någon kurs, som sagt har vi haft en som är typ hela utb tyngsta kurs men den klarade jag dessutom så. Och när det kommer till min självdisciplin så har det också gått över förväntan, vissa stunder kanske det lockar mer att göra något annat men i det stora hela går det alldeles utmärkt att sitta hemma och plugga mkt :) Kan tycka att det är väldigt skönt att kunna vara hemma, se föreläsningar i myskläder och strosa runt. Men visst det passar ju inte alla, jag har sådan tur att vi är flera stycken i samma stad som plugga denna utb, så vi ses och gör alla grupparbeten tillsammans osv.
Vart visst gode lång text men nu har du iaf fått en liten inblick av hur jag upplever utbildningen :) Lycka till!!