• Anonym

Kalorier idag? mkt?

Snälla kan ni hjälpa mig räkna ut hur många kcal jag ätit idag?

4 rader marabou choklad

2 st baguetter, storlek som mini baguette ungefär. Med smör och gouda ost på. 

1 hårdmacka, smör och ost

1 kyckling klubba och kyckling lår (inte skin)

1 stor napoleonbakelse

:(:(

Försöker banta, men det gick inte så bar idag, lär jag gå upp nu?

• Svar på tråden Kalorier idag? mkt?
  • Emmut

Jag fick det till ca 1655 kcal, inte så mycket egentligen men mest tomma kalorier...det är ju inte så bra.

Om du nu vill gå ner i vikt får du tänka mer på vad du äter

• Anonym
    FreeForAll skrev 2012-09-21 23:15:57 följande:
    Jag tror du behöver äta mycket, mycket mer än vad du gör nu, men nyttigare.
    Kan hålla med om att jag behöver äta nyttigare än såhär, men inte mer i kcal åtminstone... Det drar iväg så mkt med godsaker...Obestämd
  • Anonym

För att få 100% korrekta siffror måste man veta vikt på det du ätit samt vad allting innehåller, så det är svårt att ge dig ett bra svar. Självklart kan man få fram svaret på din fråga utefter gissningar och lite höftande med vikten, men ptja.. blir tyvärr inte så bra. Bra saker att veta t.ex: vilken smak på Marabou åt du? (är olika kcal/100g från smak till smak), vet du vad en ruta väger på ett ungefär? Vet du vilken fetthalt osten har? Hur många skivor ost åt du? Vad innehåller Napoleonbakelse?

Har du en smartphone? Ladda ner appen Shape Up i så fall, den hjälper dig hålla koll på kalorierna (har du ingen köksvåg - höfta med vikten men försök var realistisk). Man får sig en riktig "eye opener" när man ser hur mycket allting faktiskt innehåller :)

Och vill absolut inte låta elak men om du försöker banta, varför äter du då bakelser och choklad? Nå väl, alla gör vi misstag, ta nya tag imorgon :) Sen är det svårt att svara på om du kommer gå upp av det eller inte eftersom vi inte vet ett skvatt om hur du äter och har ätit i övrigt. Hur mycket åt du igår, och vad? Hur länge har du bantat? Hur mycket förbränner du i viloläge? Har du tränat övriga dagar? Osv osv..

• anitaq

Jag får det till ca. 3342 kcal. Det finns en jättebra app som heter "Shape up" som håller koll på kaloriintaget och hur mycket du bör äta :)

• Anonym
    anitaq skrev 2012-09-21 23:27:34 följande:
    Jag får det till ca. 3342 kcal. Det finns en jättebra app som heter "Shape up" som håller koll på kaloriintaget och hur mycket du bör äta :)
    VAAA? Så mycket??? Gråter
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 23:21:39 följande:
    För att få 100% korrekta siffror måste man veta vikt på det du ätit samt vad allting innehåller, så det är svårt att ge dig ett bra svar. Självklart kan man få fram svaret på din fråga utefter gissningar och lite höftande med vikten, men ptja.. blir tyvärr inte så bra. Bra saker att veta t.ex: vilken smak på Marabou åt du? (är olika kcal/100g från smak till smak), vet du vad en ruta väger på ett ungefär? Vet du vilken fetthalt osten har? Hur många skivor ost åt du? Vad innehåller Napoleonbakelse?

Har du en smartphone? Ladda ner appen Shape Up i så fall, den hjälper dig hålla koll på kalorierna (har du ingen köksvåg - höfta med vikten men försök var realistisk). Man får sig en riktig "eye opener" när man ser hur mycket allting faktiskt innehåller :)

Och vill absolut inte låta elak men om du försöker banta, varför äter du då bakelser och choklad? Nå väl, alla gör vi misstag, ta nya tag imorgon :) Sen är det svårt att svara på om du kommer gå upp av det eller inte eftersom vi inte vet ett skvatt om hur du äter och har ätit i övrigt. Hur mycket åt du igår, och vad? Hur länge har du bantat? Hur mycket förbränner du i viloläge? Har du tränat övriga dagar? Osv osv..
    Nej jag förstår att det kan vara svårt!

Haha jadu, bra fråga. Lockas till frestelser alldeles för mkt, det fanns hemma... : ) 
  • Anonym
    Emmut skrev 2012-09-21 23:18:48 följande:
    Jag fick det till ca 1655 kcal, inte så mycket egentligen men mest tomma kalorier...det är ju inte så bra.

Om du nu vill gå ner i vikt får du tänka mer på vad du äter
    Det lät mkt bättre än 3000 kcal??Förvånad
  • Anonym

Du äter ju skitdåligt!!

Mindre socjer,  mindre kolhydrater, mindre fett och mer protein. 

Det är larvigt att räkna kalorier när du äter så dåligt. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 23:44:18 följande:
    Du äter ju skitdåligt!!

Mindre socjer,  mindre kolhydrater, mindre fett och mer protein. 

Det är larvigt att räkna kalorier när du äter så dåligt. 
    fast min fråga var inte hur nyttigt jag äter, utan vad det innehåller! Vad jag äter annars vet väl inte du?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 23:46:37 följande:
    fast min fråga var inte hur nyttigt jag äter, utan vad det innehåller! Vad jag äter annars vet väl inte du?

Men varför ens räkna kalorier när man äter så dåligt? Det är ju bara löjligt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 23:49:49 följande:

Men varför ens räkna kalorier när man äter så dåligt? Det är ju bara löjligt.
    Jag kanske inte tycker det och vill veta??
  • Selma1966

Det finns olika appar med kaloriräknare för smartphones och dator. Lätt att räkna kalorier med den.

Om då åt bättre - så du håller dig mätt - blir du inte lika frestad att äta fel. Så ät riktig men kalorisnål mat så håller du dig mätt och belåten.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-21 23:11:56 följande:
    Snälla kan ni hjälpa mig räkna ut hur många kcal jag ätit idag?

4 rader marabou choklad

2 st baguetter, storlek som mini baguette ungefär. Med smör och gouda ost på. 

1 hårdmacka, smör och ost

1 kyckling klubba och kyckling lår (inte skin)

1 stor napoleonbakelse

:(:(

Försöker banta, men det gick inte så bar idag, lär jag gå upp nu?
    Skippa pasta, ris och annat spannmål. Måste du äta, ät då helst råris och bovete.
    Ost är en riktig kalorifälla, likaså mjölkchoklad. Försök vänja dig vid minst 70% kakao (om det är magnesium och järn din kropp vill ha, är marabou det sämsta alternativet). Ett bättre alternativ är raw kakaonibs på gröt eller i yoghurten.
    Om du ska äta kyckling, ät kycklingfilé och tillbered den i ugnen istället för att steka den. Den blir saftigare där.
    Gör bananglass/smoothies för smaska på istället för en gräddig napoleonbakelse. Frukt, framförallt bär, är riktigt trevligt att äta.
    Istället för smör kan du göra enet pålägg, hoummus, av kikärter, tomatpure för färg och smak, paprikakrydda, ev. näringsjäst, oregano, persilja och basilika, samt salt och lökpulver. Du kan utefter den basen krydda hur du vill. Tacosmak, kanske? En burk som du sköljer, mixar och ev. tillsätter en msk oliv/kokosolja för att få en lite krämigare konsistens.
    Sikta på lågt GI, det håller dig mätt längre. Och sätt upp fasta mattider. Se även till att hålla dig otörstig - många förknippar törst med hunger.
  • Anonym (Mimmi)

Jag uppskattar det till 1800-2000 kcal, men det är ju svårt när man inte vet exakt vikt på det du har ätit. 

Du lär inte gå upp i vikt av det.  

• mamaleona

visst i världen påverkar även VAD man äter. Inte enbart kaloriintaget. Ex behöver du ca 70-80g protein / dag för att inte musklerna skall förtvina (pga kroppen tar sin energi därifrån), samt 25% borde komma från goda fetter av dagens energiintag, annars kan man mycket väl gå UPP i vikt om fettintaget ligger på 40-50% av all energi. Du kan få jättebra hjälp av någon kalorisida där man lägger in vad man ätit o den räknar ut vad som är bra / dåligt. Jag började skriva upp där då jag ansåg att jag inte gick ner trots att jag åt lite o tränade mycket. Höll alldeles för låg proteinnivå samt för hög fettnivå + för lite grönsaker. Då jag fixade till detta försvann tio kilo. Lycka till.

• Selma1966

Äter du mer protein till varje mål, inkl mellanmålen, så håller du dig mätt på ett annat sätt.

• Anonym

Tack för era svar och att ni är så snälla som tar er tid och räknar ut åt mig! Idag är en ny dag och får tänka på vad jag äter lite bättre idag. Vägde mig för skoj skull idag och som tur var hade jag inte gått upp i vikt! Känns skönt... :)

Svar på tråden Kalorier idag? mkt?