Anonym skrev 2012-09-21 23:11:56 följande:
Snälla kan ni hjälpa mig räkna ut hur många kcal jag ätit idag?
4 rader marabou choklad
2 st baguetter, storlek som mini baguette ungefär. Med smör och gouda ost på.
1 hårdmacka, smör och ost
1 kyckling klubba och kyckling lår (inte skin)
1 stor napoleonbakelse
:(:(
Försöker banta, men det gick inte så bar idag, lär jag gå upp nu?
Skippa pasta, ris och annat spannmål. Måste du äta, ät då helst råris och bovete.
Ost är en riktig kalorifälla, likaså mjölkchoklad. Försök vänja dig vid minst 70% kakao (om det är magnesium och järn din kropp vill ha, är marabou det sämsta alternativet). Ett bättre alternativ är raw kakaonibs på gröt eller i yoghurten.
Om du ska äta kyckling, ät kycklingfilé och tillbered den i ugnen istället för att steka den. Den blir saftigare där.
Gör bananglass/smoothies för smaska på istället för en gräddig napoleonbakelse. Frukt, framförallt bär, är riktigt trevligt att äta.
Istället för smör kan du göra enet pålägg, hoummus, av kikärter, tomatpure för färg och smak, paprikakrydda, ev. näringsjäst, oregano, persilja och basilika, samt salt och lökpulver. Du kan utefter den basen krydda hur du vill. Tacosmak, kanske? En burk som du sköljer, mixar och ev. tillsätter en msk oliv/kokosolja för att få en lite krämigare konsistens.
Sikta på lågt GI, det håller dig mätt längre. Och sätt upp fasta mattider. Se även till att hålla dig otörstig - många förknippar törst med hunger.