• Analoga

Varför måste man ha pajform med löstagbara kanter???

Har ett smarrigt recept på frasig köttfärspaj med smördeg på rulle. I receptet står att man ska ha pajform med löstagbara kanter!?  Undrar i mitt stilla sinne om det inte duger bra med den "vanliga" pajform i porslin som jag har hemma??  Eller vad kan gå fel då??

Man ska trycka ut smördegen i smörad och mjölad pajform, som sen ska stå kallt ett tag. Sedan fylla med en varm köttfärsröra.

Någon som kan hjälpa mig - måste jag ut och köpa en pajform med löstagbara kanter? Obestämd   

• Svar på tråden Varför måste man ha pajform med löstagbara kanter???
  • Momalicious

Nä självklart inte, men löstagbara kanter är ju ett måste om du vill få ut hela pajen ur formen.

• Tonårsmamman1

Som övriga säger, vill ta ut hela pajen ur formen så underlättar det med en sådan form. Men det är ingen nödvändighet, jag har sett många recept där man använder vanliga formar.

• Analoga
    Momalicious skrev 2012-09-22 10:35:45 följande:
    Nä självklart inte, men löstagbara kanter är ju ett måste om du vill få ut hela pajen ur formen.
    Man undrar ju varför de skriver att man ska ha en sån form? Räcker väl att skriva pajform?  Det kan man ju räkna ut själv att det är lättare om man vill få ut hela pajen ur formen Flört    Har aldrig läst i något recept förut vilken sorts form man ska ha, därför blev jag lite tveksam om det var något speciellt när man använder smördeg
  • Momalicious

Kanske är skrivet så att även de mest korkade ska kunna baka en paj? ;) nä jag vet inte, du behöver iaf inte köpa någon extra form haha.

• Tonårsmamman1

Om man vill dekorera runt pajen efteråt så är det ju snyggare med en med avtagbara kanter. Men annars spelar det ingen roll tycker jag.

• Analoga
    Momalicious skrev 2012-09-22 10:43:24 följande:
    Kanske är skrivet så att även de mest korkade ska kunna baka en paj? ;) nä jag vet inte, du behöver iaf inte köpa någon extra form haha.
    Skrattande
  • Analoga

För oss kvittar det med dekorering osv....vi ska äta den till middag helt enkelt :)

Svar på tråden Varför måste man ha pajform med löstagbara kanter???