• FruSen

2 kg lax i ugnen - hur länge??

Jag tänkte för första gången själv göra en hel laxsida i ugnen. Den är på 2 kg.

Hur länge ska den vara i och i vilken temperatur? Jag har en vanlig ugn, ingen varmluft eller så.

Nästa fundering är vad jag ska göra. Bara på saltbädd eller med grädde som mamma brukar göra eller med sweet chili som vi oftast gör (vilket bli jättegott men nu är man kanske lite less?)

Några FL'are som har några smarriga recept att dela med sig av?

• Svar på tråden 2 kg lax i ugnen - hur länge??
  • lindaha

Något som är supergott är att blanda ihop creme fraiche, dill, gräslök, citronpeppar, senap, stenbitsrom och ha över laxen. Verkligen kanongott!

• FruSen
    lindaha skrev 2012-09-22 12:24:11 följande:
    Något som är supergott är att blanda ihop creme fraiche, dill, gräslök, citronpeppar, senap, stenbitsrom och ha över laxen. Verkligen kanongott!
    Åh, fan!
    Det enda jag saknade för det där var ju stenbitsrom!
    Det lät ju sjukt gott !!
  • EnGladPingvin

Oh vad sugen jag blev på saltbakad lax med citronsås! Satt just och funderade på vad vi ska ha till middag ikväll och nu blir det nog det.

Vid tillagning av hel bit använder jag ugnstermometer för att vara säker på att den är lagom tillagad. Det är så himla trist om den stått inne för länge och blivit helt genomstekt och torr.

Ingredienser (4 port)
    ca 600 gr laxfilé med skinnet kvar
    grovsalt
    2 dl crème fraiche
    1 dl matlagningsgrädde
    1 tärning fiskbuljong
    citron, saft
    färsk dill, finhackad

Sätt ugnen på 170 °C. Täck en ugnssäker form med grovt salt. Lägg laxen i formen med skinnsidan ner mot saltet. Sätt in mitt i ugnen tills laxens innertemperatur är 55°C (ca 30 min).
    Koka upp crème fraiche och grädde med smulad buljongtärning under omrörning. Smaka av med pressad citronsaft och eventuellt salt. Rör ner dill strax innan serveringen.
    Servera förslagsvis med pressad potatis.

• FlitigaLis

Hemlagad hollandaise är ju oslagbart till lax.. fast skagenröra är inte dumt heller iofs

• lindaha
    FruSen skrev 2012-09-22 12:27:46 följande:
    Åh, fan!
    Det enda jag saknade för det där var ju stenbitsrom!
    Det lät ju sjukt gott !!
    Det är verkligen supergott, rekommenderar det verkligen.
    Stenbitsom är ingenting som är nödvändigt egentligen, det tillför bara lite mer salt och så är det vackert ;) Släng i en fiskbuljongtärning istället, de funkar lika bra.

Jag brukar göra såsen i en stekpanna och dela upp laxfilén i grytbitar och sen slänga i.
    Min absoluta favorit med lax just nu. 

Servera gärna med hemmagjort potatismos. 
  • lindaha

Glömde säga till att man inte ska snåla på gräslöken i såsen, det är den som gör såsen grym :)

Svar på tråden 2 kg lax i ugnen - hur länge??