• nigafati

Vad bjuda på för "matigare" på 1årskalaset?

känner inte att det är vår skyldighet att bjuda gästerna på mat när de kommer för att fira vår dotters första födelsedag (det kanske handlar om 4-5 gäster! sen är vi 5 i familjen också).
    Två tårtor och muffins tänkte vi göra.
    Men, gästerna (min familj) har ändå 1-2h resa hit till oss... så det känns samtidigt fel att inte bjuda på nått.
    Kan man göra nått "festligare" ENKELT som är lite mer matigt än bara kalastårta? Hade en fundering på pizzasnurror?....om jag nu minns hur man gjorde dem

tips?

• Svar på tråden Vad bjuda på för "matigare" på 1årskalaset?
  • Emmyl

Alla recept finns ju på nätet så det är ju bara att söka på pizzasnurror, eller pizzabullar (com jag t'nkte på när jag läste rubriken) Finns ju matigare muffins också med olika ost och fyllningar. Paj? Sallad? Alla köper det dom själv vill ha från lokala pizzerian/thaimats-vagn?

• kickan89

Pastasallad kanske? Eller så ställer du fram något gott matbröd, ost, skinka och lite grönsaker och sånt gott så får man göra sin egen smörgås :)

• Oförglömlig

Säger som kickan89. Antingen en enkel god pastasallad/pastarätt. Eller något gott bröd eller frallor å pålägg å grönsaker så blir de enkelt men gott:) Eller en lätt smörgåstårta också gott:)

• Paisley

Om de kommer så långt ifrån så ska de ju ha mat, det tycker i alla fall jag är en självklarhet. Det behöver inte ta längre tid att göra riktig mat än plockmat.
    Vi körde i 2 timmar för någon vecka sen och fick bara fika hos de vi besökte, vi var helt slut. Det är ju 2 timmar tillbaka också. Eller ska gästerna köpa pizza efter de fikat hos er?

Ett klassiskt misstag som många gör är att de provar ett nytt recept när de får gäster. Nej gör något som du vet att du lagar bra.

Detaljerna är helheten
  • La Lola
    Margaux skrev 2012-09-22 13:08:05 följande:
    Paj med sallad? 
    Det tänkte jag också föreslå.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Margaux

Vi hade tapas på senaste födelsedagskalaset.
    Gott landbröd, ailoi, serranoskinka och chorizo, köttbullar i tomatsås, ost och oliver. Till kidsen serverade vi korv med bröd.
    Lätt att förbereda och minimal matlagning under kalaset. Håller med föregående talare att man BÖR bjuda på mat om någon bemödar sig med att köra långt för att besöka en. Det tillhör väl vanligt folkvett! 

• La Lola
    Margaux skrev 2012-09-22 13:31:56 följande:
    Håller med föregående talare att man BÖR bjuda på mat om någon bemödar sig med att köra långt för att besöka en. Det tillhör väl vanligt folkvett! 
    Exakt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Amoudara

Kallskuret med potatisallad och grönsallad
    Soppa, bröd och pålägg  
    Smörgåstårta
    Räkmackor och eller andra matiga mackor   

• Magda86

Piroger med sallad till. De kan man göra färdiga och sedan värma upp de i ugnen igen strax innan servering

• elinson

Laga något som du kan förbereda dagen innan så slipper du stressa med mat och tårtor på dagen. Paj med sallad, pastasallad, pizzasnurror, eller kanske en gryta som kan stå och puttra tills gästerna kommer.

Men jag håller med dem innan, laga något du gjort förut som du själv tycker är gott :)

• Abborren

Hellre typ mat som paj pastasallad smörgåstårta. Än tårta och kakor. Är man hungrig och bara äter kakor mår man så dåligt...

• Johans Pillerill

När vår dotter fyllde 1 grillade vi en hel gris :P men det är kanske överkurs... Tacobuffé är sjukt lättsamt och väldigt mättande om ni vill bjuda på hel middag. Eller så gör du en helstekt karré i ugnen och serverar kall med potatissallad el potatisgratäng, det är billigt, gott och perfekt bjudmat.

• TigerLinn

Jag hade nog gjort en pasta sallad antingen krämig eller har med pasta och skinka eller kyckling och så grönsaker man kan ju ha frallor till hembakta eller köpta beroende på tid och antal personer.

• Fru KM

Jag tycker det beror på vilken tid man har kalaset på.

• hysteria

Smörgåstårta brukar de flesta gilla, annars tror jag de flesta uppskattar att bli bjudna på mat framför en massa fika. Så kanske någon gratäng som man kan förbereda, eller kallskuret med potatisgratäng ? Paj är helt klart underskattat!

Svar på tråden Vad bjuda på för "matigare" på 1årskalaset?