• Anonym (Vända)

frågor Öppen psykiatrisk tvångsvård

Jag har några frågor som jag hoppas någon kan svara på. Jag har varit under LPT ett antal gånger ( Lagen om psykiatrisk tvångsvård ) senast var för ett år sedan. Jag visste dock inte att det fanns något som hette ÖPT ( öppen psykiatrisk tvångsvård ) Kan en läkare inom psykiatrin enbart ansöka om ÖPT direkt om dom anser att jag jag inte behöver ha dygnet runt vård, men anser att jag behöver tex gå på behandling för tex anorexi? Att dom och kommunen anser att jag inte har insikt i min sjukdom och rädda för att jag inom väldigt snar framtid kommer hamna på sjukhus annars? Eller kan ett ÖPT endast ansökas för övergång om man är på LPT redan? Tacksam för svar.

• Svar på tråden frågor Öppen psykiatrisk tvångsvård
  • Anonym

Vården måste inledas på skuvårdsinrättning. Ett lpt kan allså övergåbi öppenpsykiatrisk tvångsvård senare om jag förstått rätt.

• Anonym (Vända)

Ok tack för svaret. Det är så krångligt att förstå sig på. LPT har jag både fått skrivet av läkare på öppen psykiatrni,slutenvården, vanliga akuten ( då jag inte varit vaken ). Sen prövar läkaren efter 4 veckor för fortsatt lpt till länsrätten ( förvaltningsrätten ) Så jag har hört någon säga att läkaren kan pröva ett ÖPT direkt till förvaltningsrätten och om man inte sköter kraven som man får tas man in för LPT. Så därför är det lite rörigt bland lagar och regler i huvudet.

Svar på tråden frågor Öppen psykiatrisk tvångsvård