• Anonym

Någon som haft synnervsinflammation?

Jag har för ca 2 månader sedan fått betydligt sämre syn. Främst på ena ögat enligt optikern. Jag har glasögon sedan tidigare, men helt plötsligt är jag närsynt och ser väldigt suddigt. Jag undrar såklart vad detta beror på eftersom det kom så plötsligt. Läste lite om synnervsinflammation som tydligen kan ge försämrad syn ganska drastiskt, speciellt på endast ena ögat. Kan det vara det? Måste man ha fler symptom? Hur länge hade ni det innan ni gick till en ögonläkare? Jag har inte vågat boka tid för jag inbillar mig att läkaren tycker att jag är tramsig som kommer till dom för en sån sak.

• Svar på tråden Någon som haft synnervsinflammation?
  • Anonym (kolla upp det)

Ville inte din optiker skicka dig vidare till ögonläkare..?

När synen försämras/förändras så hastigt är det brukligt att utesluta allvarligare orsaker än "vanligt" synfel..

• Anonym
    Anonym (kolla upp det) skrev 2012-09-22 14:27:54 följande:
    Ville inte din optiker skicka dig vidare till ögonläkare..?

När synen försämras/förändras så hastigt är det brukligt att utesluta allvarligare orsaker än "vanligt" synfel..
    Nej min optiker sa bara "jag vet inte vad jag ska säga.... din syn har definitivt försämrats". Jag frågade vad det kunde bero på, och hon svarade bara "det är sånt som händer". Men jag vet inte om jag accepterar det svaret. Synen kan såklart försämras med åren, men det brukar väl ske så gradvis att man inte ens tänker på det? För mig blev det ju att jag en dag helt plötsligt stod där och insåg att jag tyckte att det var jobbigt att t.ex vistas i en mataffär för att allt runtomkring mig var så suddigt att jag fick svårt att fokusera. Jag har klarat mig utan glasögonen tidigare, endast använt dom vid läsning, så detta är ju definitivt nytt. Men jag har inga smärtor eller andra problem.
  • villaeille

Du ska omedelbart ringa ögonkliniken! Jag fick också plötsligt synbortfall för 2 månader sedan och när jag ringde fick jag komma med två timmars varsel! Plötsligt synbortfall tas väldigt allvarligt så det är ingen som tycker du tramsar. Jag fick diagnosen synnervsinflammation och eftersom det är en skada på centrala nervsystemet så ska det utredas - jag ska till neurologen nästa vecka och dit får man minsann inte koma för småsaker. Synnervsinflammation är ett vanligt debutsymtom vid ms ...
    Så har du inte tagit kontakt än - gör det omedelbart! 

• Anonym
    villaeille skrev 2012-09-26 20:10:36 följande:
    Du ska omedelbart ringa ögonkliniken! Jag fick också plötsligt synbortfall för 2 månader sedan och när jag ringde fick jag komma med två timmars varsel! Plötsligt synbortfall tas väldigt allvarligt så det är ingen som tycker du tramsar. Jag fick diagnosen synnervsinflammation och eftersom det är en skada på centrala nervsystemet så ska det utredas - jag ska till neurologen nästa vecka och dit får man minsann inte koma för småsaker. Synnervsinflammation är ett vanligt debutsymtom vid ms ...
    Så har du inte tagit kontakt än - gör det omedelbart! 
    Hade du ont i ögat samtidigt?
  • Anonym

Har du linser eller sitter mycket vid datorn? Man kan få drastiskt försämrad syn av torra hornhinnor. Jag har haft så, och det är svårt att känna själv att man är torr. Går synen att korrigera eller ser du dåligt även med glasögon?

• villaeille

Ja, jag hade ont kring och bakom ögat de första dagarna, särskilt när jag rörde ögonen. Värken gick alltså över men synen fortsatte försämras tills jag var helt blind efter två veckor, sen började det gå tillbaks men fortfarande ser jag nästan ingenting.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-26 22:18:37 följande:
    Har du linser eller sitter mycket vid datorn? Man kan få drastiskt försämrad syn av torra hornhinnor. Jag har haft så, och det är svårt att känna själv att man är torr. Går synen att korrigera eller ser du dåligt även med glasögon?
    Nej inga linser men arbetar framför datorn. Har absolut torra ögon. Jag har glasögon och ser bättre med dom än utan men de räcker inte till nu när synen försämrats så mycket på en gång.
  • Anonym
    villaeille skrev 2012-09-27 15:34:14 följande:
    Ja, jag hade ont kring och bakom ögat de första dagarna, särskilt när jag rörde ögonen. Värken gick alltså över men synen fortsatte försämras tills jag var helt blind efter två veckor, sen började det gå tillbaks men fortfarande ser jag nästan ingenting.
    Oj, så illa är det som tur är inte för mig. Jag har bara haft lite småont bakom ögat lite emellanåt. Tror inte det har ett samband i mitt fall eftersom det kommer och går och är väldigt diskret värk trots allt.
  • Anonym

Den viktiga frågan här är om optikern kunde få upp synen med andra glas, dvs är det så att din glasögonstyrka har ändrats men med rätt glas ser du ändå bra på tavlan? Om så är fallet behöver du INTE gå till ögonläkare.
    Om det är så att optikern inte kunde rätta till suddigheten genom att ändra glasstyrka i sin maskin har han/hon SKYLDIGHET att skicka dig till ögonläkare och då är det inget att vänta på.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-27 17:29:13 följande:
    Nej inga linser men arbetar framför datorn. Har absolut torra ögon. Jag har glasögon och ser bättre med dom än utan men de räcker inte till nu när synen försämrats så mycket på en gång.
    Har du provat att köpa fuktdroppar till ögonen då? Om dina ögon inte går att korrigera med glasögon som tidigare borde ju verkligen optikern reagerat? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-28 03:34:19 följande:
    Har du provat att köpa fuktdroppar till ögonen då? Om dina ögon inte går att korrigera med glasögon som tidigare borde ju verkligen optikern reagerat? 
    Fuktdroppar har inte fungerat tyvärr.

Jag hade säkert kunna korrigera synen med starkare glasögon, men det som oroar mig är ju att synnedsättningen kom så drastiskt. Jag hade inte reagerat om det hade skett en försämring under längre tid, men min syn blev drastiskt försämrad på bara några dagar. Det kan ju inte vara normalt?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-28 06:30:17 följande:
    Fuktdroppar har inte fungerat tyvärr.

Jag hade säkert kunna korrigera synen med starkare glasögon, men det som oroar mig är ju att synnedsättningen kom så drastiskt. Jag hade inte reagerat om det hade skett en försämring under längre tid, men min syn blev drastiskt försämrad på bara några dagar. Det kan ju inte vara normalt?
    Ja då tycker jag att du ska gå till ögonläkaren, helt klart, för det låter inte normalt. Det skulle ju kunna vara högt tryck också, sk grön starr. Även kan försämrad syn tyda på att man har diabetes tex. Jag har också haft problem med ögonen och gick faktiskt till flera olika ögonläkare eftersom jag inte fick några klara svar, trots att jag är precis hur rädd som helst för sjukvården. Tanken på att få något permanent fel på ögonen kändes nämligen ännu värre. Om läkaren tycker att man verkar tramsig så är det ju deras problem, antagligen har de 10 andra varje dag som är lika tramsiga då.
  • villaeille

Jag kom på en annan åkomma man bör vara uppmärksam på, nämligen glaskroppsavlossning. Det drabbades jag också av för ett antal år sedan. Det började med blixtar i ytterkanten på synfältet och sedan blev ögat (först var det höger öga och två veckor senare vänster) väldigt grumligt. Min mor läste då i en frågespalt där exakt samma symtom  nämndes och att det var viktigt att omedelbart kontakta ögonläkare. Så jag ringde och fick även då komma inom två timmar! Glaskroppsavlossning kan nämligen leda till näthinneavlossning och det är inte bra alls. Mina näthinnor var dock i prima skick men grumligheten (maneter) får man lära sig leva med (det minskar väl med tiden, eller så vänjer man sig). Skulle det bli "draperier" i synfältet då var det bara att åka in akut igen, sa doktorn.
    Så kan du minnas om det blixtrade i ögonen innan du fick synproblemen så lutar det år glaskroppsavlossning. Jag gick ju själv i två veckor efter första ögat drabbades och insåg inte att det kunde vara nåt allvarligt - jag är ju lite som du att man vill inte verka tramsig och besvära sjukvården om man inte känner sig direkt döende ...
    Men velar man och inte vet hur man ska göra så är det bästa tipset att ringa 1177 (vårdguiden) så hjälper dom till att ta kontakt om det anses behövas.

• Anonym
    villaeille skrev 2012-09-28 16:25:22 följande:
    Jag kom på en annan åkomma man bör vara uppmärksam på, nämligen glaskroppsavlossning. Det drabbades jag också av för ett antal år sedan. Det började med blixtar i ytterkanten på synfältet och sedan blev ögat (först var det höger öga och två veckor senare vänster) väldigt grumligt. Min mor läste då i en frågespalt där exakt samma symtom  nämndes och att det var viktigt att omedelbart kontakta ögonläkare. Så jag ringde och fick även då komma inom två timmar! Glaskroppsavlossning kan nämligen leda till näthinneavlossning och det är inte bra alls. Mina näthinnor var dock i prima skick men grumligheten (maneter) får man lära sig leva med (det minskar väl med tiden, eller så vänjer man sig). Skulle det bli "draperier" i synfältet då var det bara att åka in akut igen, sa doktorn.
    Så kan du minnas om det blixtrade i ögonen innan du fick synproblemen så lutar det år glaskroppsavlossning. Jag gick ju själv i två veckor efter första ögat drabbades och insåg inte att det kunde vara nåt allvarligt - jag är ju lite som du att man vill inte verka tramsig och besvära sjukvården om man inte känner sig direkt döende ...
    Men velar man och inte vet hur man ska göra så är det bästa tipset att ringa 1177 (vårdguiden) så hjälper dom till att ta kontakt om det anses behövas.

Nej inga blixtrar har jag upplevt. Nu har jag iallafall bokat en tid hos ögonläkaren så ska dit om några dagar. Sköterskan som jag bokade tiden hos ifrågasatte inte alls mina symptom iallafall utan verkade mån om att jag skulle få en tid så snabbt som möjligt så det känns bra iallafall.
  • Moppis

Jag hade synnervsinflammation på ena ögat för några år sedan, när jag läste hade jag vita prickar där bokstäverna i boken försvann. 
    Har man synnervsinflammation så ser man heller inte färgskillnaderna i färgblindtest. 

Jag hade också mycket flimmer för ögat.   

Svar på tråden Någon som haft synnervsinflammation?