• IsabelleLi

Leonberger - erfarenheter av rasen?

Ja, vad tycker du om rasen? Vi funderar på att skaffa en sån! Nån som har erfarenhet?

• Svar på tråden Leonberger - erfarenheter av rasen?
  • crimson

Min familj hade en leonberger-tik och hon var helt fantastisk. Jag kan inte tala för alla leonbergers men hon var en perfekt familjehund. Lugn och trygg, lite vaktig mot folk hon inte kände som kom in på vår tomt. Men aldrig på ett hotfullt sätt. Hon mer berättade för oss att någon kom och ställde sig emellan. De hårar som f-n så det blir mycket borstning och dammsugning. 
    Rejäla hundar, vår tik vägde 50 kg när hon var på topp, mest muskler. Stark som en oxe, älskar att leka och bada, orädd. 
    En fantastisk hund på alla sätt och vis.

• Pumpkin

Vi har en Leonberger-tik på 2,5 år som vi köpte i maj i år (hon var alltså vuxen när vi köpte henne). 

Hon har ett hjärta av guld, är världens goaste och vill vara med familjen - jämt. Lättlärd och social, varnar om det kommer någon men är inte vaktig annars. Otroligt klumpig och har ingen koll alls på sin storlek, vilket kan vara både charmigt och extremt irriterande och opraktiskt, men såklart inget hon rår för. Just nu fäller hon sin päls och då fälls det MYCKET! Det ligger högar med hår överallt, trots att vi dammsuger 1-2 gånger per dag och borstar henne ofta. Just den biten blir jag galen på. Hänger gärna med ut på roligheter var vi än ska och älskar att bada. Hopplös med katter, vill jaga och äta dem. Men det är ju en vanesak förstås, och har inte så mycket med rasen att göra

Lycka till! 

• IsabelleLi

Tack för att ni delar med er!

Min man är uppvuxen med labrador och grand danois i barndomshemmet och har haft irländsk setter innan vi träffades. Vår första gemensamma hund var en Kuvaszblandis och nu har vi en springer spaniel, så vi är ju inte helt nybörjare på hundar, men ingen av oss har haft just leonberger.

Det som är viktigt är att den ska vara en fin familjehund eftersom vi har barn (som ofta har vänner hemma) och fungera bra med vår nuvarande hund. Vi gillar stora hundar och bor lantligt så det finns en hel del skog och mark att röra sig i.

• primo

Min syster är leonberger och dvärgschnauzer uppfödare och leonberger är en lugn och härlig familjehund.
    Så skaffa en sån, det tycker jag.

• IsabelleLi
    Pumpkin skrev 2012-09-22 18:16:37 följande:
    Vi har en Leonberger-tik på 2,5 år som vi köpte i maj i år (hon var alltså vuxen när vi köpte henne). 

Hon har ett hjärta av guld, är världens goaste och vill vara med familjen - jämt. Lättlärd och social, varnar om det kommer någon men är inte vaktig annars. Otroligt klumpig och har ingen koll alls på sin storlek, vilket kan vara både charmigt och extremt irriterande och opraktiskt, men såklart inget hon rår för. Just nu fäller hon sin päls och då fälls det MYCKET! Det ligger högar med hår överallt, trots att vi dammsuger 1-2 gånger per dag och borstar henne ofta. Just den biten blir jag galen på. Hänger gärna med ut på roligheter var vi än ska och älskar att bada. Hopplös med katter, vill jaga och äta dem. Men det är ju en vanesak förstås, och har inte så mycket med rasen att göra

Lycka till! 
    Om någon skulle vara nyfiken på hur det blev så kan jag meddela att det numera bor en leonbergertik hos oss. Hon är lite över 1 år och snäll som en teddybjörn, passar väldigt mycket in på Pumpkins beskrivning Hon funkar faktiskt riktigt bra med våra får, svårare med kaninerna dock... Men det kommer nog att bli bätte
  • Apopan

En av mina vänner som jag var mycket hos när jag växte upp hade 3st leonberger-tikar. De var verkligen hur mysiga som helst, lätta att ha att göra med och lugna inomhus.
    De fällde dock som få, och de dog alla tre i rätt ung ålder, den ena bara 4år gammal i skelettcancer, vilket var tragiskt att se.

• happycookie

Snubblade över den här tråden, min failj har en leonberger som fyllde 11 i januari, världens finaste hane! När min syster var nyfödd så tog han det så bra han kunde ha gjort. Han var nyfiken, men sökte aldrig kontakt med henne utan det var hon som fick takontakt med honom när hon blir äldre

• Turkfästmön

Puffar upp tråden och vill fråga leonberger ägare om det är mycket vakt i leonberger? Funkar dom bra med småhundar?

• IsabelleLi

Vårt lejon kan möjligen åstadkomma ETT "Voff" om det kommer nån okänd in på gården, men det är klart större risk att hon skrämmer ihjäl dem på andra sätt. Hon vill helst slänga upp framtassarna på folks axlar och attackpussas tills de storknar Glad Nu är ju det inte så trevligt för alla, så hon får såklart inte göra det. Men OM någon skulle ta sig in utan att husse eller jag är i närheten så....

Svar på tråden Leonberger - erfarenheter av rasen?