• Anonym

Fastighetsköp - kan jag stå som ägare även om jag inte är låntagare?

Jag och min man ska köpa hus och vi har endast en fast inkomst, därför ska min mor stå som medsökande på lånet tillsammans med min man, tills jag är klar med mina studier och har fast inkomst, dvs. om ca ett år.

Vi har alla tre bestämt att jag och min man ska stå som ägare. 50 % var. Är det möjligt? kan jag stå som ägare även om min mor står som medsökande på lånet?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Fastighetsköp - kan jag stå som ägare även om jag inte är låntagare?
  • Sofie 158

Det går bra. Så har även vi gjort.
    Sambons mamma står som medlåntagare på bolånet men på kontrakten på huset står jag och sambon som ägare.

• Anonym
    Sofie 158 skrev 2012-09-22 21:00:04 följande:
    Sambons mamma står som medlåntagare på bolånet men på kontrakten på huset står jag och sambon som ägare.
    Åh vad skönt att höra, tack för svar
  • Anonym (Mimmi)

Så länge du godkänner att fastigheten står som säkerhet för lånet så är det helt ok. 

• Anonym

Jag undrar om något vet om medlåntagaren måste vara folkbokförd på vår adress? Tror vi kommer låna från Handelsbanken.

• Anonym
    Sofie 158 skrev 2012-09-22 21:00:04 följande:
    Står din sambos mamma folkbokförd på er adress?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-01 07:24:48 följande:
    Jag undrar om något vet om medlåntagaren måste vara folkbokförd på vår adress? Tror vi kommer låna från Handelsbanken.
    Klart det inte behövs! Man får äga flera hus.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-01 07:28:27 följande:
    Klart det inte behövs! Man får äga flera hus.
    När vi ansökte om lånelöfte så frågade dem om ngt boende ska behållas och då skrev vi nej. Därför blev jag osäker nu om de kanske inte skulle låta min mor (medlåntagare) ha eget boende för kalkylen räknades på deras inkomster, dvs min mans och min mors. Vill helst inte ringa banken nu och fråga så det blir problem...
  • Sofie 158
    Anonym skrev 2012-10-01 07:25:48 följande:
    Står din sambos mamma folkbokförd på er adress?

Nej, det gör hon inte :)
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-10-01 07:32:27 följande:
    När vi ansökte om lånelöfte så frågade dem om ngt boende ska behållas och då skrev vi nej. Därför blev jag osäker nu om de kanske inte skulle låta min mor (medlåntagare) ha eget boende för kalkylen räknades på deras inkomster, dvs min mans och min mors. Vill helst inte ringa banken nu och fråga så det blir problem...
    Då kan det ha blivit fel i beräkningen. Din mors boendekostnader måste finnas med i kalkylen. Ansökte ni om lånelöfte på bankkontoret? Om ni gjorde det så bör ni ha fått en utskrift av beräkningen och då kan ni kontrollera där om de har räknat med hennes boendekostnad eller inte. 
  • Alfonsina

Lån och ägarskapet har ju egentligen inte med varandra att göra. Men som det skrivs ovan så om du äger en fastighet som det ska tas ut säkerhet i så måste du godkänna det. Och ja, din mammas boendekostnad borde räknas med i kalkylen.

• Anonym (Ja, det fungerar)

Vi gjorde som så att Jag, då studerande, nu arbetssökande, min far och min sambo står på låne avtalet men bara jag och min sambo står på kontraktet på bostadsrätten. Vi har handelsbanken.

Svar på tråden Fastighetsköp - kan jag stå som ägare även om jag inte är låntagare?