• Anonym (ADHDkvinnan)

Ersättning från försäkringsbolag vid ADHD diagnos som vuxen.

Jag har fått veta att jag har ADHD, 34 år gammal. Detta har inneburit mkt problem för mig genom livet utan att jag vetat att det fanns en underliggande orsak till många av de problemen och svårigheterna.

Jag undrar nu om ni andra vuxna som blivit diagnostiserade med ADHD i vuxen ålder fått någon ersättning från ert försäkringsbolag för detta?

Jag har haft en försäkrings hos trygg hansa som löpt sedan jag var barn och som sedan gått över till en vuxenförsäkring efter jag fyllde 25 eller nåt sånt tror jag det var det är en livförsäkring och olycksfallsförsäkring. Någon som fått ersättning från just trygg hansa som vuxen?

De av er som fått ersättning eller känner till någon som fått det hur stora belopp har det handlat om?

• Svar på tråden Ersättning från försäkringsbolag vid ADHD diagnos som vuxen.
  • Anonym (Varför??)

Varför skulle du få ersättning för det??

• mammamia78

Varför skulle man INTE kunna få? Är d mer värt att få ersättning som barn när man fortf kan få ett ok liv med vetskapen och hjälp tidigt i livet jämfört med att i vuxen ålder få veta det och man redan gått genom livet m diverse svårigheter orsakat av ADHD och som man kunnat slippa om man fått veta tidigare och då fått hjälp.

• Anonym (Varför??)

Antingen så anser dem att ADHD är något man haft hela livet och därför något man haft även när man tecknade försäkringen och på så sätt inget "nytt" och därför inte heller ersättningsbart, eller så får du nog ha en specialförsäkring som kan täcka sådant här och då kanske kanske kanske det kan täcka något, men tveksamt. Vilken kategori skulle det falla under?? Det är ju inget olycksfall eller skada eller liknande, men kanske du skulle ta det med dem istället??

• Anna Paulita

Som barn kan man få ersättning för adhd etc, jag vet dock inte hur det funkar då det är, tror jag, i de flesta försäkringsbolag ett tvång på att vårdbidrag från FK betalas ut. Utan vårdbidrag får man inga pengar från försäkringsbolaget hur många utlåtanden man än skickar in. Och vuxna får ju inte VB för sig själva.

Svar på tråden Ersättning från försäkringsbolag vid ADHD diagnos som vuxen.