Meurlin skrev 2012-09-22 22:33:22 följande:
Nä, vi får ingen hjälp med hennes tal. Är inskriven hos habiliteringen och har träffat logoped men dom har inte gjort någon skillnad. Vi lär henne TAKK-tecken och försöker kommunicera den vägen. Den som är mest engagerad är
hennes dagisfröken som är guld värd i våra ögon. Inställningen hos HAB-personalen är den att "vi väntar och ser".
Fast om ni har kontakt med Habiliteringen så har ju din dotter en diagnos av något slag. Känner du att ni har fått den diagnosen förklarad för er? Annars så tycker jag att du skall be att få träffa läkare och kanske pyskolog och få en genomgång av din dotters diagnos och allt som de vet i dagsläget om vad diagnosen innebär för henne i praktiken.
Att ni använder TAKK är jättebra och väldigt viktigt för att stimulera hennes tal i den mån förutsättningar finns. Kanske skall ni också använda fler kommunikationssätt, såsom bilder? Att ha en "vi väntar och ser"-attityd som Habiliteringspersonal låter i mina öron jättekonstigt. Be att få ett möte även med logopeden. Förklara hur du uppfattar situationen, var rak och ärlig och ställ alla frågor som du kommer på. En kunnig hab.logoped skall ha en del att komma med, även om hon/han såklart aldrig kan lova vilka resultat som kommer att bli.
Generellt så säger forskningen idag att det viktigaste (när man ligger tidigt i språkutvecklingen som din dotter gör, baserat på den lilla information du har givit) är att omgivningen är "responsiv" i sin kommunikationsstil. Med det menas att man svarar på ett tydligt sätt på ALLT som barnet signalerar/kommunicerar. Du försöker vara lyhörd för hennes minspel, blickar, ljud, gester och sätter ord på det du tror att hon menar/tänker samt svarar. Detta i kombination med att använda fler kommunikationssätt (tex TAKK) är sannolikt det viktigaste för din dotters språk- och kommunikationsutveckling just nu.
/Själv hab.logoped