• Meurlin

5 år och pratar inte

Min dotter är 5 år och pratar inte, säger enbart mamma och pappa enstaka gång. Hon har ingen diagnos, läkarna har inte lyckats hitta något avvikande. Finns det någon som har varit med om något liknande? Hur har det gått för era barn?

• Svar på tråden 5 år och pratar inte
  • jordgubbe0812

Oj. Vänta inte en dag till innan du kräver rätt insats och hjälp. Det går alltid att hitta barn som börjat prata flytande helt plötsligt med för de flesta är det en stegvis utveckling och den behöver komma igång nu.

Ni måste få hjälp från flera håll och det snabbt. Det är ju inte så långt kvar till skolan för din flicka och till dess måste ni ha någon slags prognos för att hon ska kunna få rätt undervisning. Sen börjar ju även lekarna som barn gör bli mer och mer talberoende med rolllekar på olika sätt.

Några frågor:
    - Språkstörda barn är starkt överrepresenterade bland barn med adhd/autism diagnoser. Har ni fått en sådan utredning?
    - Språkstörda barn är också överrepresenterade bland barn med utvecklingsförsening. Har ni fått göra sådana undersökningar?
    - Har ni fått hjälp med alternativa kommunikationssätt (bilder, teckenspråk)?
    - Gjort hörselundersökning?
    - Vad säger förskolan om det hela?

Lycka till

• Meurlin

Nä, vi får ingen hjälp med hennes tal. Är inskriven hos habiliteringen och har träffat logoped men dom har inte gjort någon skillnad. Vi lär henne TAKK-tecken och försöker kommunicera den vägen. Den som är mest engagerad är  
    hennes dagisfröken som är guld värd i våra ögon. Inställningen hos HAB-personalen är den att "vi väntar och ser".

• broglo
    Meurlin skrev 2012-09-22 22:33:22 följande:
    Nä, vi får ingen hjälp med hennes tal. Är inskriven hos habiliteringen och har träffat logoped men dom har inte gjort någon skillnad. Vi lär henne TAKK-tecken och försöker kommunicera den vägen. Den som är mest engagerad är  
    hennes dagisfröken som är guld värd i våra ögon. Inställningen hos HAB-personalen är den att "vi väntar och ser".
    Fast om ni har kontakt med Habiliteringen så har ju din dotter en diagnos av något slag. Känner du att ni har fått den diagnosen förklarad för er? Annars så tycker jag att du skall be att få träffa läkare och kanske pyskolog och få en genomgång av din dotters diagnos och allt som de vet i dagsläget om vad diagnosen innebär för henne i praktiken.

Att ni använder TAKK är jättebra och väldigt viktigt för att stimulera hennes tal i den mån förutsättningar finns. Kanske skall ni också använda fler kommunikationssätt, såsom bilder? Att ha en "vi väntar och ser"-attityd som Habiliteringspersonal låter i mina öron jättekonstigt. Be att få ett möte även med logopeden. Förklara hur du uppfattar situationen, var rak och ärlig och ställ alla frågor som du kommer på. En kunnig hab.logoped skall ha en del att komma med, även om hon/han såklart aldrig kan lova vilka resultat som kommer att bli. 

Generellt så säger forskningen idag att det viktigaste (när man ligger tidigt i språkutvecklingen som din dotter gör, baserat på den lilla information du har givit) är att omgivningen är "responsiv" i sin kommunikationsstil. Med det menas att man svarar på ett tydligt sätt på ALLT som barnet signalerar/kommunicerar. Du försöker vara lyhörd för hennes minspel, blickar, ljud, gester och sätter ord på det du tror att hon menar/tänker samt svarar. Detta i kombination med att använda fler kommunikationssätt (tex TAKK) är sannolikt det viktigaste för din dotters språk- och kommunikationsutveckling just nu. 

/Själv hab.logoped 
  • Lumo

Så ni går inte regelbundet hos logoped? Det tycker jag ni borde få. Min son är 3.5 år och väldigt sen med talet. Tills för ett halvår sedan pratade han bara 10-20 ord. Men på bara ett halvår har det släppt och han sprutar ord, så när det väl släpper kan det gå fort. Trots det ligger han långt efter jämnåriga o har även problem med munmotoriken, uttalet.

Sonen går hos logoped på en barngrupp med andra treåringar. De sitter 6 barn med 2 logopeder o pratar/sjunger/leker 1 gång/v. Vissa säger inte ett ord men är ändå väldigt med. Andra, som min väldigt sociala son, babblar konstant, med sina få ord o sitt konstiga uttal. Men gruppen känns ändå jätteviktig för alla då det även ju handlar om att våga prata. Varje vecka får de läxa på det de gjort under timmen de vart där, att träna på språkljud (denna vecka var det tex Bu och Bä). Jag gissar att det finns motsvarande gruppträning för äldre barn som ditt med, kanske kan det passa ditt barn?

Min son har många pedagogiska lekappar på min gamla iPhone som han ofta tränar på. Allt från djurnamn till räkneappar osv. Jag tror han gillar dem för att han kan träna själv, utan att någon hör/pushar honom. Ofta spelar vi dem ihop med. Säg till om du vill ha tips på bra appar, om ni har iPhone/iPad?

Sedan såg jag ett mycket intressant program som sänds på 1an tror jag, via UR. Det går att se hela serien på www.ur.se
    Barnet och ordet - om språk i förskolan. Tror typ del 3 av 8 eller liknande har gått på tv. Kanske kan ge något intressant till dig? Förra gången handlade det just om hur viktigt det är att språkförsenade barn får hjälp tidigt för att slippa så mycket problem i skolan. Ofta hänger problemen med hela livet, upp till jobb osv, varför det är viktigt att de prioriteras o uppmärksammas, sa de.

Hur är förresten ordförståelsen, förstår hon allt?

• Meurlin

Vi har haft kontakt med habiliteringen sen min dotter var ca 10 månader för det var då hon började halka efter utvecklingsmässigt. Hon är sen i all utveckling, var tex över 2 år innan hon gick, men hon har ingen diagnos ännu eftersom man inte har lyckats sätta fingret på vad som är fel. Vi har gjort kromosomtest och läkaren sa att om hon skulle ha ett kromosomfel så borde det ha hittats vid det här laget. Psykologen som gjorde den senaste utvecklingsbedömningen tyckte att hon hade "vissa autistiska drag" men ville ändå inte sätta den diagnosen eftersom alla kriterier inte uppfylldes. Men hennes ordförståelse är mycket bra, hon förstår allt man säger.
    Hon är oftast go och glad och kramig och är helt fysiskt frisk. Det enda som finns kvar att göra, enligt läkare på hab, är en magnetröntgen av hjärnan. Vi ska göra en till utvecklingsbedömning till våren för att se om hon är mogen nog att börja 6-års och i samband med den tyckte läkaren att vi kunde diskutera hjärnröntgen. Och logoped...hab vi går på har inte ens en logoped i dagsläget. Den senaste slutade för snart ett år sedan och sen dess har vi inte fått träffa någon logoped. Vet inte ens om dom lyckats anställa någon efterträdare ännu. Vår kontakt på hab har dessutom varit sjukskriven sen i våras. Det är ingen ordning med andra ord. Ska träffa personal därifrån på ett möte inom kort och då ska jag ta upp allt strul som har varit. 

• TvåTrollungar

Tal utvecklingen hänger säkerligen ihop med hennes allmänna utvecklingsförsening och de vill troligen vänta med att ge en slutgiltig "dom" om vad hon har så hon fått chansen att komma ikapp om det bara skulle vara så att hon är försenad. Små barn med utvecklingsstörningar brukar bli utan en definitiv diagnos tills man kan på ett säkert sätt bedöma om det är en utvecklingsstörning i och med att barnen inte kan ligga efter hur mycket hur länge som helst och då alla barn utvecklas olika och olika fort så brukar man vänta. Sen är det inte säkert att man alls hittar orsaken bakom utvecklingsstörningen och får då ingen annan diagnos en just utvecklingssötning, barnet behöver inte visa några andra sjukdomar eller avvikelser än just i utvecklingen. 

• Susanne 977

Kolla upp om det finns speciell språkförskola i er kommun och kräv mera stöd.
    Har både en granne och en arbetskamrat som har barn med språkstörning.

Har de kollat på öron-näsa att det inte finns fysiska problem, tex gommen osv.

• jordgubbe0812
    Susanne 977 skrev 2012-09-23 21:59:45 följande:
    Kolla upp om det finns speciell språkförskola i er kommun och kräv mera stöd.
    Har både en granne och en arbetskamrat som har barn med språkstörning.

Har de kollat på öron-näsa att det inte finns fysiska problem, tex gommen osv.

Språkförskolor brukar ha som krav att all annan utveckling är normal, eller iallafall så pass normal att det inte är den som stör språkutvecklingen.
  • mclo

Det beror ju också på vad för sort kromosomanalys dom gjort.
    När sonen bara var 1-2 veckor gammal gjorde dom en analys som bara visar de vanligaste, de visade att han inte hade en avvikelse men när han var 5-6 månader fick dom göra om det och då såg dom att han hade en avvikelse.

• Trebarns far

Funderade på om de gjort en magnetröntgen av hjärnan. Det finns en hjärnskada som heter polymicrogyria (ovanlig och kan vara svårtupptäckt trots röntgen om de inte vet vad de ska kolla efter) och beroende på var i hjärnan den sitter och hur utbredd den är så ger det olika symptom. Många barn som har detta har motoriska problem, går sent, sitter sent osv. De flesta har även svårt med talet. Tal och motorikcenter sitter brevidvarandra. Vår äldsta dotter har denna typ av skada dock en mild variant som bara påverkar hennes tal och munmotorik.

• Kilsbergen

Kolla upp om det inte finns en logopedmottagning som ligger utanför hab?

Går hon på förskolan? I så fall så har hon rätt till resursstöd för att utveckla sitt tal och kommunikation. Det har alla barn rätt till även om ingen diagnos finns. Jag tycker att du borde ligga på hab allt vad du kan! Det är viktigt att inte förlora tid nu för barn utvecklar sitt språk bäst när de är små! Tyvärr är det så i vården idag att man måste ligga på och vara obekväm för att få den vården man har rätt till. 

• vill bli mamma 2009

Hoppas ni får hjälp!
    Min son som är snart 2,5 år är försenad i grovmotorik och tal.Vi har precis blivit inskrivna på Hab och kommer att få gå hos bl.a. logoped.

Svar på tråden 5 år och pratar inte