Vi tar det enkelt och från början.
BODELNING:
När ett äktenskap eller ett förhållande upphör ska en bodelning genomföras. (det finns vissa undantag när bodelning inte ska genomföras alls och det finns tillfällen när den inte ska ske så som beskrivs nedan, men detta är huvudregeln...) Det innebär att man helt enkelt tar all den gemensamma egendomen och delar upp lika, under förutsättning att det inte finns exempelvis enskild egendom eller liknande.
Är man sambo ingår bostad och bohag för gemensamt bruk som gemensam egendom, däremot inte exempelvis bankkonto, bilar, motorcyklar, båtar och fritidshus. (dock kan det såklart vara så att man äger något gemensamt och då delar man ju på värdet ändå såklart...) Är man gifta ingår allting som inte uttryckligen är enskild egendom på något sätt. Enskild egendom kan bli det på ett gäng olika sätt, vanligast är genom äktenskapsförord - alltså ett avtal mellan makarna om att vissa saker inte ska ingå i den gemensamma egendomen.
Säg att din pappa har gemensamma tillgångar för två miljoner och skulder på en miljon - då bidrar han till det gemensamma boet med en miljon. Din pappas fru har tillgångar för två och en halv miljon och skulder på en halv miljon - då bidrar hon med två miljoner till den gemensamma potten. Totalt finns det alltså tre miljoner att dela på. Detta delas lika - T och V får en och en halv miljon var i bodelningen.
Därefter kommer frågan om vad som händer med din pappas del av boet.
ARV:
De som kan ärva (i ordets äkta bemärkelse) enligt svensk lag är följande, i fallande rangordning (det vill säga - finns ingen under punkt 1 går man till punkt 2, man stannar på den första punkt där det finns någon...)
1. Barn. Här gäller biologiska barn lika väl som adopterade, dock inte styvbarn. Om man har haft barn men barnet är avlidet när man dör så går arvet till eventuella barnbarn, barnbarnsbarn och så vidare i all oändlighet. Varje barn ärver lika mycket, men om ett barn är avlidet och efterlämnar 2 barn får de dela på förälderns andel.
2. Föräldrar. Biologiska lika väl som adoptivföräldrar. Har man dock blivit adopterad ärver inte ens biologiska föräldrar också, adoptionen bryter alla sådana band. Föräldrarna delar lika på arvet. Är föräldern avliden men man har syskon ärver dessa i förälderns ställe. Istället för syskon kan du här sätta in syskonbarn, syskonbarnbarn och så vidare i all oändlighet.
3. Mor/farföräldrar. Alla fyra delar lika på arvet. Har mor/farföräldrar dött går arvet vidare till deras barn, alltså moster/morbror/faster/farbror (mamma och pappa finns ju uppenbarligen inte, då hade man inte gått vidare till tredje arvsklassen). Här går man dock inte längre - kusiner har ingen arvsrätt i svensk lag.
4. Allmänna arvsfonden. Hit går allting någon äger om det inte finns någon arvinge i livet och inget testamente är skrivet.
Detta kan du läsa i Ärvdabalkens andra kapitel och som du ser ärver inte vare sig sambo eller hustru i lagens mening. Om din pappa inte är gift när han dör kommer du alltså att ärva allting han äger, som enda barn. Du får då alltså 1,5 miljoner.
Om din pappa gifter sig innan han dör finns det lite regler som tillkommer. Fortfarande ärver inte en hustru sin döde man i teknisk mening, men ägodelarna tillfaller en efterlevande make. Det innebär att den efterlevande maken får fritt disponera även den avlidne makens egendom. I stort sett kan man säga att det enda han/hon inte får lov att göra är att testamentera bort den. Man kan alltså festa, resa och leva upp den eller spara och knota så att den växer och blir dubbelt så stor..
Gemensamma barn ärver sin förälder först när båda föräldrarna avlidit (så länge de är gifta alltså...) men du är särkullbarn. Därför tillkommer ytterligare regler. Som särkullbarn har du rätt att få ut ditt arv direkt när din förälder avlider - det går alltså före makans "arvsrätt". Då är huvudregeln att arvet tillfaller dig och du får välja att "avstå" ditt arv till förmån för din pappas hustru. Detta gör istället att du får en arvsrätt efter henne när hon dör. Men som sagt, i normalfallet ärver du och återigen ärver du (i normalfallet) allting efter din far och har alltså rätt att då få ut 1,5 miljoner i räkneexemplet ovan.
TESTAMENTE:
Det finns möjlighet att skriva testamente som förändrar det jag här har skrivit om arvsrätten. Din pappa kan välja att testamentera alla sina pengar hur han vill. I normalfallet skulle du alltså ärva 1,5 miljoner enligt det tidigare räkneexemplet - detta är det som kallas din arvslott. Av detta har du en rätt att få ut 50%, det är kallas laglotten. För att få ut den måste du klandra testamentet inom sex månader. Skulle din pappa välja att testamentera allt han äger till T får du alltså klandra testamentet och har rätt att få ut hälften av vad du annars skulle fått ut, i exemplet ovan 750.000. Det samma gäller om du skulle ha dött innan din pappa dör, men efterlämnar barn - då stiger det barnet i ditt ställe och har rätt att kräva ut laglotten.
Det finns de som aktivt försöker göra sina barn arvslösa, och därför skriver över egendom som enskild egendom på den andre maken och genomför bodelning under äktenskapet. Om man kan visa att detta enbart sker för att göra ett barn arvslöst kan man klandra även detta, men det kräver en rätt lång process i domstol för det mesta och är inte helt enkelt - man brukar säga att det är av en karaktär som påminner om ett testamente och därför ska anses som ett sådant. Då har man fortfarande möjlighet att få ut sin laglott om man får rätt i domstolen. Detta är dock något man inte ska ge sig på själv utan en bra advokat med arvsrätt som sin specialitet vid sin sida.
Har du mer frågor efter det här inlägget så får du gärna hojta till så ska jag se om jag kan förtydliga det ytterligare..
Anonym (Särkull) skrev 2012-09-22 22:28:33 följande:
Jag som är helt vilse när det gäller arvsrätt undrar hur jag kommer ärva den dagen min pappa inte lever mer. Kanske kan nån här förklara på ett enkelt sätt? Såhär ser situationen ut:
Jag är min pappas enda barn. Han (kallar honom V) är ganska förmögen, och lever tillsammans med en kvinna (T) som inte har så mycket pengar. För tillfället är de förlovade, men jag är rätt säker på att de inte kommer gifta sig inom den närmsta tiden (om alls).
Min farmor lever, men inte min farfar. T har två barn från ett tidigare förhållande. (Vet ej om det ens är relevant?)
Vad kommer jag att ärva den dagen V dör om V och T fortfarande inte är gifta, respektive om de gifter sig innan han dör?
Har läst litegrann och nånstans stod det att jag som enda särkullbarn ärver 50% om pappa är gift - dock var det otydligt om det var 50% av HANS tillgångar, eller 50% av pappa och T's sammanlagda tillgångar?
Om han inte är gift - ärver jag då ALLT han äger?
Förklara gärna enkelt - jag är inte dum, jag är bara inte insatt i detta och kan inte termerna/fackorden... :P