• Anonym (Blärk)

Hjälp!!! Jag står inte ut med lössen - NitFree - erfarenhet??!!

Barnen fick löss från dagis, vi vuxna fick också löss. Ush, ångest.
    När vi tittade i ett av barnets säng på kvällen (inga barn hade sovit i den på 12 h eller nått sånt) krälade det runt massor av löss. Vi ringde Anticimex som sa att det var omöjligt att de skulle leva så länge men visst fan levde de.
    Helt panik, jag hatar kryp och särskilt sådana som lever på människor.
    Har haft medel i håret som tar död på löss och tvättat allt och haft ute brädmadrasser i något dygn etc men äggen de finns kvar i alla våras hår och följer inte med kammen, plockar manuellt bort men ny är ryggarna knäckta på oss alla av allt äggletandet, barnen orkar inte vara stilla för att vi skall kolla alla hårstrån...
     Så vi köpte en NitFree för 400 kr, frågan är om den är värd sitt pris eller om vi skall skita i att öppna den och lämna tillbaka?? Så ville veta eran åsikt, 400 kr för en luskam - ångest det med...
    Så ni som har testat den,  tar den verkligen  bort alla ägg utan att skära av halva håret ?
    Bara med vanliga lösskammar har jag slutit sönder mitt har på många ställen :(

Åhh står inte ut med det och vill inte ha en endaste lus till som överlever.

• Svar på tråden Hjälp!!! Jag står inte ut med lössen - NitFree - erfarenhet??!!
  • Lili78

Det enda medel som tog död på dem var Hedrin once . Jag sanerade hela huset två gånger , barnen var hemma en hel vecka innan det var över .... All gosedjur tvättades på 60 grader, barnen fick ej krama varandra eller sina gosedjur i två veckor...
    Kan tillägga att sprayen tar död även på äggen,
    Tycker synd om dig , jag har också krypfobi .... Blaaah

• Lili78

Förresten kammen var inte min vän, fick inte loss äggen ned den. Fick sitta och dra ut varenda en med handen

• Butterscotch

Äggen är svåra att få bort, men när de väl dött (räcker med en behandling, köp rätt sort på Apoteket) sitter de i alla fall inte fast som berget. Redan utvecklade löss blir väldigt svaga bara några timmar utanför hårbotten, och då kan de inte föröka sig.

• Anonym

Nit-free är BÄST!

Vi körde på starkaste medlet, lössen var tillbaka på en vecka för alla ägg dog ju inte.

Vi köpte nit-free och lössen var väck på 3 dagar! Men kör medel innan för det är vidrigt när de lever när man kammar ur dem. Vi satt med en skål med vatten och jag satt i duschen och kammade ut levande löss med apotekets vanliga kam, usch vad äckligt när de levde.

Tips: Kamma ur håret ordentligt innan du kör med nit-freen, inga tovor alls! Sedan gör du som instruktionerna, så att du ser till att ta HELA håret. Vi gjorde flera ggr om dagen för att bli av med dem. Man ser äggen som fastnar på kammen!
    Man kan också plocka ägg för hand som sitter i håret fast det tar ju längre tid.

Lägg kuddar och hårborstar och ev mössor i frysen med.

• Anonym

Tillägg, nit-freen kan luggas så rejält genomkammat hår gäller, sedan finns det "rätt teknik" hur man ska sätta den i håret och hur mycket man kan ta åt gången, ta små testar i taget så lär du dig hur det funkar på just ditt hår.

Jag kan tänka mig att nit-freen är lättast ju tunnare och rakare hår man har, tjockt och/eller lockligt hår är nog jobbigare.

• Anonym (Blärk)

Testade kammen och tror det är massor av ägg som följer (lite svårt att se vad det är som fastnar mellan kampiggarna) med men det tar ju aldrig slut, känns som det kommer bli ett evighetsjobb i några veckor.
     Vi är av med lössen i alla fall men imorgon är det förskola igen...befarar det värsta.

Men mitt hår, jag kommer att vara skallig snart, fast jag borstar det innan och reder ut allt så trasslar det till sig bara man rör vid det, även med balsam i och så går det bara av

Min man sa mitt i eländet att "vi får se NitFreen som en investering :- D så barnen får väl ärva den när de bli gamla så känns den kanske billigare...

Lili78 skrev 2012-09-23 01:37:49 följande:
    Det enda medel som tog död på dem var Hedrin once . Jag sanerade hela huset två gånger , barnen var hemma en hel vecka innan det var över .... All gosedjur tvättades på 60 grader, barnen fick ej krama varandra eller sina gosedjur i två veckor...
    Kan tillägga att sprayen tar död även på äggen,
    Tycker synd om dig , jag har också krypfobi .... Blaaah
    åhh mina barn eller ett av dem är helt för litet för att förstå att inte krama

Detta är ju extrem äckligt jag tål inte 1 kryp som kommer krypandes, detta är ju helt okontrollerbart.
Svar på tråden Hjälp!!! Jag står inte ut med lössen - NitFree - erfarenhet??!!